Krachtige uitbreiding: Infiniti Q50 2.0t

Fijne versterking voor Infiniti Q50, met de groeten van de Duitsers.

Voordat de modeluitbreiding bij Infiniti écht van start gaat, komt eerst een 2.0 liter turbomotor het gamma van de Infiniti Q50 versterken. We reden in de omgeving van Zurich met een vers exemplaar en kunnen de nieuwe kracht absoluut aanraden.

Autotest Infiniti Q50 2.0t AT, de Q50 met 2,0 liter turbomotor op benzine. Rijtest van gretige motorvariant met standaard automaat.
Viercilinder Infiniti Q50 2.0t

Naast een diesel- en hybride uitvoering is de Infiniti Q50 nu ook beschikbaar met een 2.0 liter turbomotor. Net als de diesel is deze tweeliter afkomstig van Daimler - je vindt 'm daar in een groot aantal modellen. Omdat de Japanners getuige hun credo altijd inzetten op hoge prestaties, komt de benzinemotor met niet minder dan 211 pk voor de dag. Samen met 350 Nm en een standaard zeventrapsautomaat (handbak niet beschikbaar) is de Q50 volgens de papieren een snelle jongen.

Gretig
In de praktijk maakt hij zijn kwaliteiten waar. De viercilinder voelt gretig en laat de Q50 makkelijk grote stappen zetten. 'Dankzij' het BOSE audiosysteem kunnen we ook nog een aangenaam geluid horen als de motor op zijn strepen moet staan. Gelukkig klinkt het niet geforceerd of kunstmatig en heerst er verder een serene rust bij cruisen, zoals je in deze klasse (of zelfs een klasse hoger!) verwacht.

Wij reden de Q50 2,0t in de Performance versie. In deze uitvoering is de in de Q50 geintroduceerde DAS adaptieve besturing altijd van de partij. Hoe geweldig de technische achtergrond van het systeem ook klinkt en ondanks diverse rijmodi, komt DAS vaak nerveus over. Zeker als je geen speeluurtje met ‘bochtjes pakken’ hebt. En laat dat nou niet vanzelfsprekend zijn in ons landje. Feit is ook dat de Q50 zonder DAS niet zo nadrukkelijk uitnodigt tot sturen. We raden je aan om beide varianten uit te proberen.

Strakke teugels
Ongeacht de keuze voor de besturing ligt de Q50 strak op de weg. Echter, korte hobbels worden onmiskenbaar doorgegeven. We houden ons vast aan een eerder oordeel: de Q50 voelt als een 3 Serie met de demping in de sportstand. Trouwens, de Japanner zit qua lengte tussen rivaal 3 Serie en zijn grote broer in. Dat zie je ook terug in de beenruimte achterin, maar verwacht geen wonderlijke zee van ruimte. Blijkbaar mag een premium geprofileerde auto in deze klasse nooit riant zijn, heren Audi, Infiniti, BMW, Mercedes en Volvo?

Knappe prijs
Toch is het knap dat de Nederlandse importeur de prijzen van de Q50 op scherp heeft kunnen houden. Met een vanafprijs van 35.900 euro voor de handgeschakelde diesel en 37.900 euro voor de variant met navigatie en lichtmetaal verzacht het merk de gevolgen van de 25% bijtellingsstatus. Ook de Q50 2,0t krijgt dat percentage bijtelling toebedeeld. Netto bijtelling? Vanaf 314 euro. Hij begint iets hoger op de ladder omdat hij minimaal als Business Premium is uitgerust en altijd met een automaat komt voorrijden. Toch is een prijs van 38.900 euro voor dit model en uitvoering gewoon gunstig. Zou Infiniti om die reden ook Volvo-rijders in de showroom terug zien?

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.