Nieuwe Renault Twingo aangenaam speels

De nieuwe Renault Twingo is kleiner, maar tegelijk ruimer, vijf deuren en aangenaam speels.

Met de facelift van de vorige Twingo werden we al lekker gemaakt. De definitieve toon werd gezet door de vorig jaar onthulde Twin'Run concept. De Fransen maken nu het plaatje compleet met de volledig nieuwe Renault Twingo. Het resultaat? Kleiner van stuk, maar ook ruimer, vijf deuren en aangenaam speels.

Laurens van den Acker heeft de pen er bij Renault goed in. Het ene na het andere model wordt nieuw geïntroduceerd (Captur, Clio) of opgefrist (Mégane). Ook de Twingo kreeg in 2011 een nieuwe snoet. Het bleek een smakelijke voorbode van de speelse toon die de nieuwe Twingo zet. Van achteren moeten we er zelfs de Renault 5 Turbo van weleer in zien. En dat zien we ook. Hoe leuk is dat?

Motor achterin
Niet te zien is dat de motor naar achteren is verhuisd. Renault kiest voor een nieuwe aanpak – nou ja, nieuw, de Renault 8, 10, Dauphine en Clio V6 had ook de motor achterin – en geeft de Twingo achterwielaandrijving. Hij deelt dit nieuwe DNA met de recent onthulde neefjes van smart, de fortwo en forfour. Geloof het of niet, maar onder meer vanwege deze koerswijziging kan de nieuwe Twingo 10 cm korter zijn en toch meer interieurruimte bieden. Althans, de laadlengte is toegenomen tot 2.23 meter en de bagageruimte meet 219 liter – of 188 liter als de achterbankleuning niet teveel rechtop staat.

Het geheim van meer ruimte schuilt ook in de toegenomen wielbasis (+12 cm). Daardoor kunnen we ook redelijk op de (niet meer verschuifbare!) achterbank plaatsnemen. Renault heeft eindelijk besloten de Twingo vijf deuren te geven. Je vrienden of kinderen naar achteren laten klauteren is nu voorbij. Het is ook een zegen voor moeders die nog kleine kinderen in een zitje moeten ‘installeren’. Kortom: vroeger was niet álles beter.

Fijne torretjes
Met het verhuizen van de motor naar achteren (onderin de bagageruimte) is ook het motorpalet drastisch gewijzigd. Terwijl de diesel met pensioen is, doen twee driecilinder benzinemotoren intrede; de SCe70 (1,0 liter) of de turboversie TCe90 (0,9 liter). Ze zijn beide gebaseerd op de TCe90 uit de Renault Clio maar op details aangepast en een beetje gekanteld om achterin de motorruimte aan het werk te gaan.

Beide motorvarianten doen hun werk goed; de TCe90 is niet explosief maar spreidt zijn turbokracht en 135 Nm goed. De vijfbak schakelt bijzonder strak. De SCe70 moet een turbo missen maar heeft alsnog voldoende puf en voelt niet geknepen. Dat komt vooral omdat zijn maximale trekkracht al bij 2850 toeren paraat is. Verrassend is ook hoe stil de driepitters werken. Beter gezegd: de geluidsisolatie is heel goed voor elkaar. Jammer dat beide testauto’s geplaagd werden door windruis langs de voorportierramen. Laten we hopen dat Renault hier snel iets op verzint.

Ondanks dat beide motoren met vrij lange versnellingen overweg moeten – de 1 reikt tot over de 50, de 2 tikt bijna 100 aan – is de nieuwe Twingo slechts ietsje zuiniger dan zijn voorganger. De vorige Twingo met 1.2 16V haalde 4,5 liter, terwijl de nieuwe torretjes met 4,2 liter genoegen nemen én van Stop/Start-techniek zijn voorzien. Daarbij weegt de Twingo SCe70 ongeveer hetzelfde als de vorige generatie, terwijl de TCe90 bijna 100 kilo zwaarder is. Niet dramatisch, maar toch.

Uitrustingsmogelijkheden
Daar staat weer tegenover dat de nieuwe Twingo opnieuw veiliger zal zijn bij de EuroNCAP botsproef. Bovendien biedt het Fransoosje meer praktisch gemak, en maken talrijke uitrustingsmogelijkheden hun debuut waarmee Renault laat zien dat 'van deze tijd zijn' of 'hip doen' niet de hoofdprijs hoeft te kosten. Zo is er een stoffen dakje, infotainment met touchscreen of smartphonehouder (R Go en R-Link), een uitneembare dashboardtas (óf kastje) en een opbergbakje achter de versnellingspook. Uiteraard biedt Renault diverse kleurstellingen voor het interieur, en is er een keur aan striping voor de carrosserie. Wie de Twingo nog sportiever ziet, kan het Pack Outdoor (bodykit) en Pack Sport bestellen. Het staat de auto heel erg goed, maar weet wel dat de nieuwe Twingo niet écht sportief rijdt.

Veiligheid voor alles
Ja, hij is door zijn achterwielaandrijving lachwekkend wendbaar omdat de voorwielen verder kunnen uitdraaien. De zithouding ten opzichte van het stuur is ook beter, al zit je wel iets hoger. De besturing (snelheidsafhankelijk en met variabele ratio op de turboversies) is licht en dat maakt de Twingo makkelijk in omgang. Maar zodra je de rotonde een beetje rebels neemt, grijpt het ESP al in na het indraaien en blijft het motorvermogen beteugeld tot ruim na de rotonde. Goed, de nieuwe Fransoos is niet geboren als super scheurneusje zoals de TwinRun concept dat is – misschien dat de officieus bevestigde Twingo GT dat meer wordt - maar feit blijft dat de veiligheidsvangnetten op scherp staan, terwijl de auto nooit te kennen geeft listig te worden. Trouwens; de luxe versies van de Twingo hebben bandenmaat 205 achter en 185 voor. Doe maar dik…

Slimme prijs
We hadden het net al even over de prijs; de nieuwe Renault Twingo heeft hier zijn zaakjes slim voor elkaar. Met een vanafprijs van 9990 euro voor de zeer acceptabele SCe70 motor stoot hij niemand voor het hoofd. Maar omdat de Authentique uitvoering radio/cd-speler, elektrische ramen en airco ontbeert, ben je al snel aangewezen op het 1000 euro kostende optiepakket. Daardoor komt de instapper met deze opties op de prijs van de uitvoering Expression. En die an sich al completer én voor 500 euro met airco uitgerust is. Geen wonder dat de importeur vooral interesse in de Twingo SCe70 Expression verwacht.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (36)

Nieuwe Renault Twingo aangenaam speels
Ik rij er tijdelijk in, maar liever niet dan wel. Ik kan mijn koppelingsvoet niet kwijt naast de pedaal, er onder of er achter of met opgetrokken been kan wel, maar dat is erg gevaarlijk. Sorry, geen positieve ervaring. Alles is positief, maar hij (zij?) rijdt niet veilig. Het belangrijkste onderdeel.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Klein, rijdt op zich voordelig, niet duur in aankoop, erg kompleet

Minpunten

Erg slechte wegligging, heel erg windgevoelig, achterklep systeem erg onhandig, te weinig ruimte voor de voeten vd bestuurder ; 'koppeling' te dicht tegen de zijkant.
Nieuwe Renault Twingo aangenaam speels
Wat een geweldige auto! Dit had ik eerder moeten doen.
Allemaal grote auto's gehad, nieuwe vooral maar dit rijdt echt beter.
De Twingo schakelt soepel, is snel genoeg, zuinig en hij ligt geweldig op de weg. Het is elke keer een plezier om in te rijden.
De ruimte van binnen valt mij ook heel erg mee; de achterstoelen kunnen onafhankelijk van elkaar naar beneden geklapt worden zodat ik helemaal geen ruimte te kort kom.
Zuinig in onderhoud en een duurzame motor..wat wil je nog meer?!
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Veel ruimte van binnen
Rijdt geweldig
Snel genoeg

Minpunten

geen
Nieuwe Renault Twingo aangenaam speels
Nu de Smart nog, het tweeling broertje.
Top deze samenwerking met Mercedes.
Al doen ze bij Mercedes een beetje vreemd als je er naar vraagt.
B.v, Kangoo / Citaan enz.
Is totaal anders zeggen ze daar.
De franse kunner er ook wat van. Het hoeft niet altijd Duits te zijn.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Geweldig, alles goed gebouwd

Minpunten

tot nu toe nog weinig
Nieuwe Renault Twingo aangenaam speels
Kudos! What a neat way of thninkig about it.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

Kudos! What a neat way of thninkig about it.

Minpunten

Kudos! What a neat way of thninkig about it.
Nieuwe Renault Twingo aangenaam speels
Absolutely first rate and copper-bottomed, gnetmelen!
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5

Pluspunten

Absolutely first rate and copper-bottomed, gnetmelen!

Minpunten

Absolutely first rate and copper-bottomed, gnetmelen!
Nieuwe Renault Twingo aangenaam speels
You Sir/Madam are the enemy of confusion evrewyhere!
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

You Sir/Madam are the enemy of confusion evrewyhere!

Minpunten

You Sir/Madam are the enemy of confusion evrewyhere!
Nieuwe Renault Twingo aangenaam speels
In maart 2011 kochten wij de Twingo eco 1,5 dci Dynamique. De verschuifbare en opklapbare achterstoelen geeft een enorme ruimte winst. Een lange bestuurder en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Renault Twingo aangenaam speels
Ik heb de auto nu een kleine 6 maanden. er is nog geen maand voorbij geweest zonder een bezoekje aan de garage. Trilling in mijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Nieuwe Renault Twingo aangenaam speels
Review update van mijn review dd 15 maart 2008 (p.schoenmaker op pagina 1) Jawel,, daar ben ik weer en ik rijd nu inmiddels al.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Renault Twingo aangenaam speels
Jarenlang Twingo gereden. Totaal 5 stuks. Met elke keer een totaal ander gedrag, overdreven elektrische stuuronderstuening, maximum snelheid 188 echt km. Uiteindelijk geƫindigd met een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Renault Twingo aangenaam speels
In 2003 mijn eerste 2e hands Twingo gekocht, puur op uiterlijk en kleur. Deze Twingo was uit 1995 en twee jaar geleden heb ik hem.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Renault Twingo aangenaam speels
geweldige gerobotiseerde 5-versnellingsbak Heerlijk bedieningspaneel (ook op stuur) etc. Heeft een zeer ruime laadruimte doordat de achterstoelen in zijn geheel kunnen neerklappen en zelfs met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Renault Twingo aangenaam speels
top auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Renault Twingo aangenaam speels
Na eerst een Twingo 1 gehad te hebben, was ik verrast hoe de uitstraling in de Twingo 2 verbeterd is: van slapgeveerd stadsautootje met vage.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Renault Twingo aangenaam speels
Als tussenoplossing een renault twingo van 1993 gekocht. Wat heb ik daar een spijt van. Verwarming wat idd alleen maar lauwe lucht blaast. Auto wat niet.. Lees volledige review.
Nieuwe Renault Twingo aangenaam speels
we hebben onze twingo 1.2 in april 2009 aangechaft,rijdt zeer sportief en pittig-daarbij ook zeer zuinig 1:20 is haalbaar. heb ook voldoende zitruimte zowel voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Renault Twingo aangenaam speels
Ik kocht in 1999 een Twingomatic en heb er sindsdien niets anders dan kosten aan gehad : terugroepactie omwille van airbags die spontaan opengingen, benzinemeter.. Lees volledige review.
Nieuwe Renault Twingo aangenaam speels
Leuk, snel en zeer goed handelbaar. (Met Cup-onderstel.) Vermogen onderin had beter gemogen, ik mis toch wel de turbo. Stoelen zitten perfect, schakelt uitstekend en ziet er.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Renault Twingo aangenaam speels
een Renault Twingo is een mooi weer auto als het om verwarming gaat. Als het buiten koud is of het waait hard, dan is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Renault Twingo aangenaam speels
Vindt het een heerlijk autootje, lekker stil, maar zodra je boven 120 komt ga je het wel horen. Is ie dan ook niet op gebouwd... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Renault Twingo aangenaam speels
Mijn vrouw rijdt sinds een maand in de nieuwe Twingo met 1200 cc 60 pk eco motor. Vanzelfsprekend geen scheurijzer, maar daar is-tie dan ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Renault Twingo aangenaam speels
Nadat ik mijn Opel Vectra, twee jaar geleden "iets kleiner had gemaakt", waren de centen even op en dus moest ik op zoek naar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Renault Twingo aangenaam speels
wie heeft het nog over de oude twingo.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Renault Twingo aangenaam speels
Auto gekocht in 2000 (nieuw) ABS, Airco en stuurbekrachtiging. Ruime auto, zit comfortabel. Tijdens garantieperiode kachelunit + fan vervangen. No problemo. Nu 45000 km op teller. Na garantieperiode: -.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Renault Twingo aangenaam speels
dit is mijn 2 de twingo het rijdt geweldig maar bij mijn eerste was de quickshift steeds kapot elke 3 mnd en deze is na.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Renault Twingo aangenaam speels
Ik heb een aantal jaren in een twingo gereden. Heerlijk autootje. Mis hem nog steeds. Ik kon er prima mee uit de voeten, was best.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Renault Twingo aangenaam speels
Kocht mijn Initiale nieuw in 2001. Auto met alles erop en eraan. 4 airbags, ABS, radio-cd -bediening aan stuur. c.v., anti hi-jack knop.,schuifdak, leren.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Renault Twingo aangenaam speels
over het algemeen vind ik het een prettig autootje, die me al 2x naar italie en terug heeft gebracht en dit jaar naar spanje brent. motors.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Renault Twingo aangenaam speels
Ik heb altijd grote en zware auto's gereden en nu een Twingo. Ik hield mijn hart vast maar het valt niets tegen. Blijft wel even.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Renault Twingo aangenaam speels
Het is een leuk autootje, alleen lijkt hij me neit geschikt om mee te nemen op vakantie. Hij is wel erg zuinig (1 op 16.. Lees volledige review.
Nieuwe Renault Twingo aangenaam speels
Geweldige auto, ook best voor redelijk lange stukken. Interieur geluid is eigenlijk enige nadeel. Neem voor prestaties wel altijd een 16v. uitvoering (75pk, das.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Renault Twingo aangenaam speels
Mijn oordeel: prima stadsauto, maar voor lange afstanden thuis laten. Absoluut geen auto voor veel gebruik, lange afstanden of lange mensen. Ik rijd.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Renault Twingo aangenaam speels
In het begin vond ik een twingo maar niets,maar vanaf het moment dat ik daar had mee gereden was ik verkocht!We hebben ook nog een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Renault Twingo aangenaam speels
leuk model,zeer compleet voor het geld.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Renault Twingo aangenaam speels
EEEEEEEEEEEEEEEEEEERG SLECHT PLAATWERK ZIT ZO EEN DEUK IN VERDER PRIMA AUTO.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Renault Twingo aangenaam speels
Prima, zeer compleet uitgeruste auto voor weinig geld. Erg veel ruimte, ook voor lange mensen. Paar pk's erbij zou prettig zijn, maar dat kon in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5