Laurens van den Acker heeft de pen er bij Renault goed in. Het ene na het andere model wordt nieuw geïntroduceerd (Captur, Clio) of opgefrist (Mégane). Ook de Twingo kreeg in 2011 een nieuwe snoet. Het bleek een smakelijke voorbode van de speelse toon die de nieuwe Twingo zet. Van achteren moeten we er zelfs de Renault 5 Turbo van weleer in zien. En dat zien we ook. Hoe leuk is dat?
Motor achterin
Niet te zien is dat de motor naar achteren is verhuisd. Renault kiest voor een nieuwe aanpak – nou ja, nieuw, de Renault 8, 10, Dauphine en Clio V6 had ook de motor achterin – en geeft de Twingo achterwielaandrijving. Hij deelt dit nieuwe DNA met de recent onthulde neefjes van smart, de fortwo en forfour. Geloof het of niet, maar onder meer vanwege deze koerswijziging kan de nieuwe Twingo 10 cm korter zijn en toch meer interieurruimte bieden. Althans, de laadlengte is toegenomen tot 2.23 meter en de bagageruimte meet 219 liter – of 188 liter als de achterbankleuning niet teveel rechtop staat.
Het geheim van meer ruimte schuilt ook in de toegenomen wielbasis (+12 cm). Daardoor kunnen we ook redelijk op de (niet meer verschuifbare!) achterbank plaatsnemen. Renault heeft eindelijk besloten de Twingo vijf deuren te geven. Je vrienden of kinderen naar achteren laten klauteren is nu voorbij. Het is ook een zegen voor moeders die nog kleine kinderen in een zitje moeten ‘installeren’. Kortom: vroeger was niet álles beter.
Fijne torretjes
Met het verhuizen van de motor naar achteren (onderin de bagageruimte) is ook het motorpalet drastisch gewijzigd. Terwijl de diesel met pensioen is, doen twee driecilinder benzinemotoren intrede; de SCe70 (1,0 liter) of de turboversie TCe90 (0,9 liter). Ze zijn beide gebaseerd op de TCe90 uit de Renault Clio maar op details aangepast en een beetje gekanteld om achterin de motorruimte aan het werk te gaan.
Beide motorvarianten doen hun werk goed; de TCe90 is niet explosief maar spreidt zijn turbokracht en 135 Nm goed. De vijfbak schakelt bijzonder strak. De SCe70 moet een turbo missen maar heeft alsnog voldoende puf en voelt niet geknepen. Dat komt vooral omdat zijn maximale trekkracht al bij 2850 toeren paraat is. Verrassend is ook hoe stil de driepitters werken. Beter gezegd: de geluidsisolatie is heel goed voor elkaar. Jammer dat beide testauto’s geplaagd werden door windruis langs de voorportierramen. Laten we hopen dat Renault hier snel iets op verzint.
Ondanks dat beide motoren met vrij lange versnellingen overweg moeten – de 1 reikt tot over de 50, de 2 tikt bijna 100 aan – is de nieuwe Twingo slechts ietsje zuiniger dan zijn voorganger. De vorige Twingo met 1.2 16V haalde 4,5 liter, terwijl de nieuwe torretjes met 4,2 liter genoegen nemen én van Stop/Start-techniek zijn voorzien. Daarbij weegt de Twingo SCe70 ongeveer hetzelfde als de vorige generatie, terwijl de TCe90 bijna 100 kilo zwaarder is. Niet dramatisch, maar toch.
Uitrustingsmogelijkheden
Daar staat weer tegenover dat de nieuwe Twingo opnieuw veiliger zal zijn bij de EuroNCAP botsproef. Bovendien biedt het Fransoosje meer praktisch gemak, en maken talrijke uitrustingsmogelijkheden hun debuut waarmee Renault laat zien dat 'van deze tijd zijn' of 'hip doen' niet de hoofdprijs hoeft te kosten. Zo is er een stoffen dakje, infotainment met touchscreen of smartphonehouder (R Go en R-Link), een uitneembare dashboardtas (óf kastje) en een opbergbakje achter de versnellingspook. Uiteraard biedt Renault diverse kleurstellingen voor het interieur, en is er een keur aan striping voor de carrosserie. Wie de Twingo nog sportiever ziet, kan het Pack Outdoor (bodykit) en Pack Sport bestellen. Het staat de auto heel erg goed, maar weet wel dat de nieuwe Twingo niet écht sportief rijdt.
Veiligheid voor alles
Ja, hij is door zijn achterwielaandrijving lachwekkend wendbaar omdat de voorwielen verder kunnen uitdraaien. De zithouding ten opzichte van het stuur is ook beter, al zit je wel iets hoger. De besturing (snelheidsafhankelijk en met variabele ratio op de turboversies) is licht en dat maakt de Twingo makkelijk in omgang. Maar zodra je de rotonde een beetje rebels neemt, grijpt het ESP al in na het indraaien en blijft het motorvermogen beteugeld tot ruim na de rotonde. Goed, de nieuwe Fransoos is niet geboren als super scheurneusje zoals de TwinRun concept dat is – misschien dat de officieus bevestigde Twingo GT dat meer wordt - maar feit blijft dat de veiligheidsvangnetten op scherp staan, terwijl de auto nooit te kennen geeft listig te worden. Trouwens; de luxe versies van de Twingo hebben bandenmaat 205 achter en 185 voor. Doe maar dik…
Slimme prijs
We hadden het net al even over de prijs; de nieuwe Renault Twingo heeft hier zijn zaakjes slim voor elkaar. Met een vanafprijs van 9990 euro voor de zeer acceptabele SCe70 motor stoot hij niemand voor het hoofd. Maar omdat de Authentique uitvoering radio/cd-speler, elektrische ramen en airco ontbeert, ben je al snel aangewezen op het 1000 euro kostende optiepakket. Daardoor komt de instapper met deze opties op de prijs van de uitvoering Expression. En die an sich al completer én voor 500 euro met airco uitgerust is. Geen wonder dat de importeur vooral interesse in de Twingo SCe70 Expression verwacht.
Schrijf een review