Citroën C1 gooit z'n charme in de strijd

Comfort sterk punt van lid van Japans-Franse drieling

De Citroën C1 was de enige van het nieuwe trio Toyota Aygo, Citroën C1 en Peugeot 108 die we nog niet uitgebreider hadden voorgesteld. Een verzuim dat we nu op luchtige wijze goedmaken.

Bij de tests van de Aygo en de 108 hebben we het al gemeld: het Japanse trio met twee Franse leden verschilt onderling beduidend meer dan in de eerste editie. Om te zien dan, want onderhuids en verder technisch zijn ze verregaand identiek. De techniek komt als steeds hoofdzakelijk van Toyota, maar de Franse inbreng is toegenomen, al is die hoofdzakelijk terug te vinden in wat afwijkende afstellingen – en verder vooral cosmetisch.

Traditie
Zo is de C1 wat comfortabeler afgeveerd dan de andere twee, waarmee Citroën teruggrijpt op hun aloude traditie. Nu is de C1 beslist geen zweefmolen als een 2CV, maar hij is een tikkeltje minder stug, hetgeen je vooral merkt bij scherpe ribbels in het wegdek. Die slikt-ie verdienstelijk weg. Overhellen in bochten doet geen van de drieling in irritante mate.

Het iets gegroeide interieur heeft Citroën de gelegenheid geboden de voorstoelen aanzienlijk te verbeteren. Die zijn niet zo hard en vlak meer, maar geven goede zijdelingse steun en hebben een weldadig profiel. Dat zonder terug te vallen in de wollige crapaud-achtige omhelzing waarin je vroeger doorgaans in Franse automobielen weg kon zinken. Achterin is het bankje minder comfortabel, maar het getuigt toch niet van grote gastvrijheid om daar volwassenen te willen vervoeren, zeker niet als de hoofdruimte daar beperkt wordt door het stoffen vouwdak dat een paar centimeter opslokt.

Vrolijk
Dat schuif-, of vouwdak ziet er in de eerste plaats aardig uit. In ons geval uitgevoerd in een vrolijk oranjerood (wat officieel ‘Sunshine Red’ heet) dat fleurig afsteekt bij het gelukkig op z’n retour zijnde doodsaaie zilvergrijs en wat je terugvindt in het charmante instrumentenpaneel, de middenconsole, de deurpanelen en de buitenspiegels. Het dak kan echt hélemaal open, zodat de liefhebbers van dakloosheid hun lol op kunnen. Het vormt een aanzienlijk betere oplossing dan die van het toneel verdwenen C3 Pluriel met losse dakbogen.

We reden in een vierdeurs C1 en dat houdt een behoorlijke toegankelijkheid van dat achterbankje in, maar het is vooral handig wanneer het als boodschappencompartiment wordt gebruikt, hetgeen in de praktijk wel veel zal voorkomen. Het zijn trouwens wat primitieve portiertjes, met een uitklapraampje in plaats van een wegzakkende ruit met slinger of zelfs elektrische bediening. Maar omdat daar toch weinig grote mensen zullen zitten hebben we er volledig vrede mee, kinderen kunnen immers uit open ramen alleen maar vallen.

‘Feel’
Voorin hebben we wél elektrische raambediening, want we waren gezegend met een C1 in de uitvoering ‘Feel’. Die voorziet verder in centrale vergrendeling met afstandsbediening, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, een deelbare achterbank, een instelbare snelheidsbegrenzer (net iets anders dan een cruise control), radio/MP3-speler en handbediende airco, om een paar van de in het pakket zittende snuisterijen te melden. Zo’n handbediende airco mag eigenlijk niet zo worden genoemd: een heuse airconditioning heeft een automatische, thermostatisch gestuurde temperatuurregeling. Maar in z’n soort is het geen slechte installatie, al vinden we slechts twee uitstroomopeningen op het dashboard erg magertjes. Maar wie zo’n vouwdak heeft gekocht zal dat nauwelijks al gemis ervaren – of beschouwen.

Het Feel-pakket, echt wel een aanrader, verhoogt de zo vriendelijke basisprijs van 9.490 euro naar een nog altijd hoogst acceptabele € 10.540 en voor de twee achterportieren betaal je het overzichtelijke bedrag van € 440 en dat valt eveneens aan te bevelen. Met het Airscape vouwdak komt de uitvoering die wij reden dan op € 12.500. Wil je de topversie Shine, die onder meer het communicatie/navigatie module met een touchscreen heeft (dat loopt via je smartphone) dan ben je € 13.990 kwijt.

Bijtelling
Wie de gerobotiseerde ETG-versnellingsbak wil, die we niet hebben geprobeerd maar waar we vroeger niet direct van onder de indruk waren, valt door de hogere uitstoot meteen in de 20% bijtellingsklasse in plaats van 14%. Ook de C1-versies met de krachtiger motor, die 82 pk levert. Maar ach, bijtelling in dit segment is toch van een gering belang, want heel veel zakelijk zal er toch niet in worden gereden.

We vinden de 69 pk die uit de basisversie van het driepittertje komt voor toch voornamelijk stadsgebruik echt wel voldoende en ook op de buitenweg is-ie nog vlot genoeg om ijverig bonnen te verzamelen. Hij heeft voldoende koppel om aardig met het verkeer mee te kunnen en de driepits-knor die je bij optrekken niet kan ontgaan is nauwelijks irritant. Verder is de koets met het dak dicht, opmerkelijk stil.

Piepende banden
De C1 rijdt best lekker, is natuurlijk basaal onderstuurd en laat bij wat sneller genomen bochten al gauw een wat overdreven bandengepiep horen. Over de stabiliteit hebben we geen klagen en toch valt er ook vlot mee te manoeuvreren, al is de elektrische stuurbekrachtiging niet van het soort dat veel informatie terugkoppelt. Ook hier is de nadruk op comfort gelegd en wat dat betreft scoort de Citroën C1 hoog in dit segment. Pluspunt is zijn goed bruikbare bagageruimte, die heel makkelijk te vergroten valt door het, eventueel deels, neerklappen van de achterbank en in die status, denken we, zal de C1 wel veel worden gebruikt.

Meest charmant
Vergeleken met de directe concurrentie binnen de drieling is de C1 naar ons idee om te zien de meest charmante, waar we de Aygo een meer speels karakter zien uitstralen. De Peugeot is het meest conservatief. De onderlinge prijsverschillen zijn te verwaarlozen, maar niet te veronachtzamen is dat op de Japanner drie jaar fabrieksgarantie wordt gegeven, terwijl de Fransen dat maar twee jaar durven. Terwijl ze toch alle drie uit dezelfde fabriek komen…

De concurrentiepositie binnen het marktsegment lijkt ons vrij sterk, maar de Citroën C1 moet dan met z’n kornuiten wel opboksen tegen verkoopknallers als de VW Up, de Kia Picanto, de nieuwe Twingo en, nooit te vergeten, de Fiat Panda. Qua charme heeft de Citroën volgens ons wel een streepje vóór.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Citroën C1 gooit z'n charme in de strijd
De citroen c1 is een heerlijke auto, ik viel op het facelift neusje van 2011 . De auto is compact van buitenmaten (past bijna.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Citroën C1 gooit z'n charme in de strijd
De citroen c1 is mijn eerste eigen auto. Het is een heerlijke auto, rijdt fantastisch en flot genoeg om op de snelweg mee te.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Citroën C1 gooit z'n charme in de strijd
verder een geweldige auto het uiterlijk vind ik mooier dan de peugeot en toyota en dat dat ik mijn mercedes heb.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Citroën C1 gooit z'n charme in de strijd
Ik heb nog niet zoveel kilm. gereden met dit autootje, maar de eerste indrukken zijn prima. Hiervoor reed ik in een golf 5 automaat, en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Citroën C1 gooit z'n charme in de strijd
Leuke auto, rijdt uistekend en voor een kleine auto veel ruimte. Benzine gebruik is zuinig maar meer dan Citroen opgeeft. Echter veel technsiche.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Citroën C1 gooit z'n charme in de strijd
Als ik boven de 50km rijd,maakt de auto aan de rechterkant een suizend geluid, net of er een raampje openstaat ,ben al een paar keer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Citroën C1 gooit z'n charme in de strijd
ik heb deze auto voor mijn vrouw gekocht echt geweldig autoje, zelf rij ik c-3 maar het is gewoon een genot om in de c1 te.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Citroën C1 gooit z'n charme in de strijd
Deze auto hebben we nu 3 jaar. We zijn er erg blij mee. Wel zijn we intussen alle wieldoppen kwijt??? Het geluid van de radio.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Citroën C1 gooit z'n charme in de strijd
Heb nu voor de 3de keer binnen 6 jaar een nieuwe C1.Elke twee jaar een nieuwe en dat bevalt priema voor 3000 euro rijdt je.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Citroën C1 gooit z'n charme in de strijd
Gewoon een heerlijk auto-tje, heb vorig jaar een ambiance voor mijn vrouw aangaschaft, voorheen altijd bmw 316 gereden. Er is wel een en ander.. Lees volledige review.
Citroën C1 gooit z'n charme in de strijd
Houd je van Franse auto's? Laat deze dan staan! Ik heb een Ambiance met alle opties behalve de sensodrive en leren bekleding. Voordelen: de auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Citroën C1 gooit z'n charme in de strijd
Rijdt als een trein. Trekt goed. Is zuinig. Beetje lawaaige uitlaat, maar met extra vloerkleed is dat al minder. Goede weglegging bij hogere snelheden en in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Citroën C1 gooit z'n charme in de strijd
Ik rijd nu ruim één jaar in de C1 Ambiance met airco. Ik ben zeer tevreden over het uiterlijk en de zuinigheid van deze auto,.. Lees volledige review.
Citroën C1 gooit z'n charme in de strijd
Ik vind het een prachtige auto ik heb hem ruim een jaar en ik heb er nog geen minuut spijt van ik rij dolgraag in mijn auto ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Citroën C1 gooit z'n charme in de strijd
Inmiddels mijn tweede c1 opgehaald. Eerste ruim 60000 mee gereden in anderhalf jaar. Daarom besloten een nieuwe te halen. Ik vind het de beste auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Citroën C1 gooit z'n charme in de strijd
Mijn Ambiance met 5 deuren vind ik een super auto,altijd diesel gereden. Maar dit rijdt nog zuiniger en beter. Je moet oppassen want je rijdt gauw te.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Citroën C1 gooit z'n charme in de strijd
Ik rij in een Ambiance van 2009, deze auto heeft over alle vier de deuren de binnenverlichting geschakeld, ik heb deze auto voorzien van 15".. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Citroën C1 gooit z'n charme in de strijd
heb de C1 al 10 maanden in bezit en ben er zeer tevreden over[9500km] het verbruik valt mij heel erg mee kom zelf met langere afstanden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Citroën C1 gooit z'n charme in de strijd
Onder de kleine autootjes een van de goedkoopste, de dealers van de drieling laten aardig met zich handelen, ik had hem voor 7600 Euro voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Citroën C1 gooit z'n charme in de strijd
heerlijk karretje,trekt goed op,oppassen om te hard in de stad te rijden,ziet er gelikt uit en is uiterst goedkoop in de aanschaf.jammer dat er geen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Citroën C1 gooit z'n charme in de strijd
Een zeer vlotte goed rijdende auto, met een ruim interieur. Zuinig en goedkoop om te rijden met een beperkte bagageruimte. Betrouwbaar deels Japans, Daihatsu.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Citroën C1 gooit z'n charme in de strijd
vooral op lange afstanden bijv. n-h naar groningen en bij een contstante snelheid zeer zuinig zeker 1 op 22... Lees volledige review.
Citroën C1 gooit z'n charme in de strijd
ik ben met de c1 naar spanje gereden meer dan 3000 km het is mij goed bevalen met de c1 hij reed super en had.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Citroën C1 gooit z'n charme in de strijd
We ruilden een new beetle in en kochten de ambiance. We hebben er nu 8000km op zitten en het is al vaker gezegd: Wat een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Citroën C1 gooit z'n charme in de strijd
Als autoliefhebber en als amateur rallypiloot, viel dit wagentje direct in de smaak!! Wat een power op zo'n klein ding! Snel in de bochten en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Citroën C1 gooit z'n charme in de strijd
-leuk model -Grappig detail toerenteller -veel kW voor zijn gewicht -ieder dag weer een plezier om in te rijden,zonder voor dat geld -vervang de originele luidsprekers voor 2 weg.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Citroën C1 gooit z'n charme in de strijd
Het is een fijne, verrassend ruime auto, ruimer dan ik verwacht had, afgezien van de bagageruimte dan :- Mede omdat ik de auto meestal alleen gebruik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Citroën C1 gooit z'n charme in de strijd
Prettige wagen , zeker wat betreft prijs/kwaliteit/uitrusting/look. Zeker aan te raden als tweede wagen. Aan te raden is de vijfdeurs-versie, superhandig. Vlot en zuinig driecilinderken,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Citroën C1 gooit z'n charme in de strijd
Een lekker autootje om overal naar toe te scheuren de motor nodigt echt uit tot flink door trekken en de gang erin te houden ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Citroën C1 gooit z'n charme in de strijd
Zuinige vlot ogende handige gebruiks auto veilig en mileubewust... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5