Volkswagen Polo BlueMotion aangesterkt

Rijtest Polo BlueMotion: een 1.4 TDI doet wonderen voor de succesvolle spaardiesel van Volkswagen.

Als er één auto is die van de bijtellingsgekte in Nederland heeft geprofiteerd, is de Polo BlueMotion dat wel. In 2009 ging de spaardiesel van Volkswagen als zoet broodje over de toonbank en in 2010 en 2011 was de Polo zelfs de best verkochte auto. Sinds dit jaar valt de zuinige dieselversie buiten de boot van 14% bijtelling maar met een facelift en een nieuwe 1.4 TDI is de Polo BlueMotion weer klaar voor de strijd.

De Polo BlueMotion kon als een van de eerste auto’s profiteren van de 14% bijtellingsklasse voor zakelijk rijders. En aangezien de Polo in 2009 net nieuw op de markt verscheen, was de interesse in dat model reuze. Inmiddels zien we de Polo – meestal als BlueMotion – op elke hoek van de straat, tezamen met vele concurrenten die ook in het bijtellingsbootje zijn gestapt. Uitgerekend in het jaar dat de spaarzame diesel niet meer in aanmerking komt voor 14% bijtelling, stelt Volkswagen het model opnieuw voor. 

Onderhuids vernieuwd
Volkswagen is bij de facelift niet over één nacht ijs gegaan. Terwijl de nieuwe BlueMotion-versie op de wielen en het multifunctionele stuur na nauwelijks te onderscheiden is van het non-facelift model, kregen de andere Polo uitvoeringen nieuwe onder meer nieuwe bumpers, andere koplampen, een verse grille en dito achterlichten. Niet te zien is hoe de Duitsers ook de portiersloten en boordelektronica op de schop hebben gegooid. Dat laatste verdient een pluim omdat het makkelijker gezegd is dan gedaan. De reden dat Volkswagen daar toch werk van heeft gemaakt is begrijpelijk; met nieuwe elektronica opent er zich een wereld van assistentiesystemen die de veiligheid verhogen en kunnen ook nieuwe audio- en navigatiesystemen met aanraakscherm intrede doen.

Unieke assistentiesystemen
En dáármee kan de Polo zich weer onderscheiden van de concurrentie, want het feit dat zowel Front Assist, adaptieve cruise control, City Emergency Brake, vermoeidheidsdetectie, een achteruitrijcamera en LED-hoofdverlichting (binnenkort bestelbaar) tot de mogelijkheden behoort is vrij uitzonderlijk in dit segment. Naar wens is zelfs adaptieve demping te kiezen! Wie dus uit een hoger segment in de Polo 'downsizet' komt niets tekort. De nieuwe infotainmentsystemen werken veel sneller, bevatten meer functies en kunnen zelfs verbonden zijn met twee telefoons. De systemen Composition Media en Discover Media ondersteunen ook MirrorLink voor Android telefoons, zodat het scherm van een smartphone op het infotainmentsysteem van de auto zichtbaar is.

1.4 TDI maakt verschil
Toch zijn onze ogen nu vooral gericht op het hart van de nieuwe BlueMotion. Want hoewel de Polo voortaan ook met een 1.0 liter benzinemotor leverbaar is, is de nieuwe 1.4 TDI dieselmotor de zuinigste van allemaal. Hoewel het verbruik van 3,1 l/100km en 82 gram CO2-uitstoot slechts marginaal is verbeterd ten opzichte van de voorgaande BlueMotion met 1.2 TDI dieselmotor, zijn de rijprestaties flink opgewaardeerd.

De 1.4 TDI is gebaseerd op de 1.6 TDI uit de Golf, maar kent drie in plaats van vier cilinders. Volkswagen levert de krachtbron in een 75 pk of 90 pk uitvoering, maar de BlueMotion heeft er altijd 75 pk – net als zijn voorganger. De maximale trekkracht is er flink op vooruit gegaan, van 180 Nm naar 210 Nm. Bovendien zijn die Newtonmeters voortaan vanaf 1500 toeren beschikbaar. In de praktijk klopt de theorie als een bus. In vergelijking met zijn voorganger komt de nieuwe, lichtere 1.4 TDI veel eerder en daadkrachtiger op stoom. Daardoor heb je nauwelijks hinder van een turbogat, in tegenstelling tot de 1.2 TDI. Met dank aan balansassen en verbeterde isolatie tokkelt de nieuwe spaardiesel ook merkbaar stiller.

Niet veranderd is het nadeel van een driecilinder; vibraties. Terwijl de Golf BlueMotion bij aanvang van zijn maximale trekkracht nog een beetje bromt, voel je de driecilinder in de Polo nog trillen. Je kunt het deels ondervangen door ietsje later op te schakelen zodat je niet te ver terugvalt, maar naar vertrouwd BlueMotion-recept zijn de versnellingen breed gespatieerd. En uiteindelijk is dat weer prettig op de snelweg, want dan draait de motor slechts 2200 toeren (bij 120 km/u).

Het beloofde verbruik van 3,1 l/100km is alleen in de Europese verbruikscyclus te halen. Bij de genoemde 120 km/u meldt de boordcomputer een verbruik van 4,6 l/100km, met ingeschakelde airco. Zodra we naar 90 zakken verschijnt er 3,9 l/100km in zicht. Zonder ingeschakelde airco – geen pretje bij zomerse temperaturen – moet 3,6 l/100 km lukken. Beheerste chauffeurs die de Polo veel laten uitrollen kunnen zo toch 1 op 28 halen.

Prijs en uitrusting ordentelijk
De importeur rekende ons voor dat de nieuwe Polo BlueMotion al bij een jaarkilometrage van 14.000 voordeliger is dan een Polo op benzine. Uit de eerste orders voor het faceliftmodel blijkt zo’n 30% voor de Polo BlueMotion te kiezen. Zijn vanafprijs komt op 18.290 euro voor de tweedeurs en 18.925 euro als het een vierdeurs mag zijn. Daarmee is de Polo niet verrassend ietsje duurder dan de concurrentie, maar daar staat tegenover dat de standaarduitrusting op orde is: een Polo Bluemotion komt niet zonder airco, cruise control, boordcomputer, lichtmetalen velgen, mistlampen met bochtverlichting, een middenarmsteun, elektrische ramen, radio, elektrisch verwarmde spiegels, middenarmsteun en in hoogte verstelbare voorstoelen. Lovenswaardig is de aanwezigheid van Multi Collision Brake (op élke Polo). Met deze innovatie wordt de auto na een aanrijding automatisch afgeremd, om eventueel bijkomende aanrijdingen te voorkomen. Goed nieuws is ook dat vrijwel alle opties voor de BlueMotion uitvoering beschikbaar zijn.

BlueMotion of niet, verder kennen we de Polo als een prettige allemansvriend, met een nette bagageruimte en voldoende plaats voor twee volwassenen op de achterbank. Juist omdat de Duitsers hun zaakjes keurig op orde hebben, valt alleen nog te zeuren over de gebruikte afwerking van het dashboard en de deurpanelen; het kunststof is hard en oogt niet hoogwaardig. Wie zich er teveel aan stoort is aangewezen op een Polo Comfortline of Highline uitvoering, die op een dashboard met een zachtere toplaag en een met textiel bekleed deurpaneel trakteert.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (1)

Volkswagen Polo BlueMotion aangesterkt
rammel bij gebruik airco wordt als producteigenschap gegeven van 7 traps dsg....is nieuwe auto en vw wealer laat het dus hierbij. In linkerkoplamp zit vaker.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5