Fiat Panda Cross, exclusieve mannetjesputter

Rijtest Fiat Panda Cross. Meer luxe én meer off-road-capaciteit dan Fiat Panda 4x4

Met de Fiat Panda Cross heeft Fiat een volstrekt unieke mini-SUV op de markt gezet. Als Panda is en blijft het een alleraardigste, maar tevens zeer praktische compacte auto, die zich nu in het meest onherbergzame terrein net zo lekker thuis voelt als in de stad.

Er was natuurlijk (altijd) al een Panda 4x4, die met zijn permanente vierwielaandrijving zijn mannetje stond in het terrein, maar toch vooral op onverharde of besneeuwde wegen uit de verf kwam. Van oudsher waren de Panda’s 4x4 de standaarduitrusting voor postbestellers in de Alpenlanden, maar ook menige leverancier – en natuurlijk particulier – in die aantrekkelijke streken schafte zich de flexibele diensten van zo’n kleine alleskunner aan.

Varianten
Nu streeft Fiat, net als bijna alle concurrenten tegenwoordig, ernaar om op ieder model zoveel mogelijk varianten te creëren. Het beste voorbeeld daarvan is in hun stal de 500, maar ook de leuke Panda biedt mogelijkheden. Met de groeiende vraag naar ‘recreatie-auto’s’ leek deze Cross, een behoorlijk volgeladen versie van de 4x4, met ook nog extra capaciteiten off-road, een interessante mogelijkheid. Of de kansen in ons land van enige betekenis zijn valt echter te betwijfelen: het is te vlak om onder winterse omstandigheden de extra-investering van zo’n 4x4-systeem waar te maken en ook de mogelijkheden om de off-road-sport te beoefenen zijn uiterst beperkt.

Daarbij komt dat de zo aanlokkelijke vanafprijs voor een gewone Panda de tien mille niet overschrijdt, terwijl voor een Cross zowat het dubbele neergeteld moet worden: vanaf € 19.995. Daarvoor levert Fiat dan de versie met de 90 pk TwinAir tweecilinder, want vanwege zijn uitstoot wordt de andere motorisering (1,3 liter viercilinder MultiJet diesel) maar niet eens in ons land gevoerd. Zakelijke, of overheidsinstellingen die een kleine 4x4 diesel nodig hebben, zoals bijvoorbeeld Staatsbosbeheer, mogen zich de luxe van de Cross waarschijnlijk niet permitteren en doen het met een gewone Panda 4x4. In Nederland zijn die boswachters de grootste en zo’n beetje enige klant daarvoor. De Panda 4x4 kost trouwens € 17.490.

Hulpjes
Dan missen ze wel de extra terreinvaardigheden van de Cross, want daar zijn een paar interessante elektronische hulpjes aan het 4x4-systeem toegevoegd. Het centrale sperdifferentieel wordt elektronisch bestuurd en is daardoor in staat op geraffineerde wijze de wielen met de meeste grip de maximale hoeveelheid motorkoppel toe te schuiven. Het maakt de Panda Cross tot een klimmertje dat geweldenaren als een Range Rover bij kan benen.

Voor professionals weinig belangwekkend is het Hill Descent Control dat de bedrijfsleiding op steile afdalingen overneemt. Het houdt de daalsnelheid onder de 5 km/h en net als bij andere hiervan voorziene terreinauto’s hoef je alleen maar te sturen – en vooral van rem en gas af te blijven. Het systeem regelt het piekfijn, maar voor iemand die in het terrein uit de voeten kan wordt de lol van het tonen van die vaardigheid weer een stukje minder. Angsthazen daarentegen worden er buitengewoon moedig van.

Testparcours
Die Hill Descent Control wordt in de Cross bediend met een draaiknop in de middenconsole, die de elektronica bestiert en verder de standen ‘Auto’ en ‘Off-road' heeft. Als altijd is het verbazingwekkend hoe ver je in de basisstand komt, ook op het soms erg listige off-road-testparcours op het immense testterrein van Fiat bij het gehucht Balocco, onder de rook van Turijn. Dat is toch vrijwel geheel in z'n twee te nemen. Alleen op een paar zeer steile, kunstmatige bulten moest de extra-korte één er aan te pas komen. De zesbak met die korte één is ook specifiek voor de Cross.

Vergeleken met de Panda 4x4 kan de Cross zich in nog onherbergzamer terrein begeven, want bodemvrijheid (nu 161 mm) en in- en uitloophoeken (24º en 34º) zijn vergroot. De onderzijde wordt ook met extra platen (‘skid plates’) beschermd die onder voor- en achterbumper de Cross een stoerder aanzien geven, uitgevoerd als ze zijn in een titanium-look – bij alle lakkleuren. In die plaat vóór is de led-dagrijverlichting geïntegreerd. De Cross heeft mistlampen die hoog zijn gemonteerd en ook bijdragen aan het mannetjesputtersuiterlijk. Ook stoer zijn de 15-inch lichtmetalen wielen met daaromheen 185/65 M+S-banden die hun werk in de modder uitstekend doen – op sneeuw konden we helaas niet proberen.

Rijcomfort
Tot genoegen konden we, na het marteltraject op Balocco, vaststellen dat de terreincapaciteiten van de Cross geen afbreuk hebben gedaan aan het rijcomfort op gewone wegen. Ook in deze versie houdt de TwinAir zich bij constante toerentallen erg koest, waar hij bij accelereren een hartige roffel ten beste geeft die ons wél (maar niet iederéén) als aangename mechanische muziek in de oren klinkt.

Verder zit je tamelijk rechtop in een Panda en zijn de stoelen van deze editie de beste totnutoe in die kleine Italiaan. Ook achterin gaat het prima en de bagageruimte is fors en tot het uiterste bruikbaar. De thermostatisch geregelde airco is de meest effective die in een Panda te koop is en ook in het deze dag snikhete Lombardije geheel op z’n taak berekend.

Alles bijelkaar is dit wel de comfortabelste Panda van allemaal én de meest flexibele, kortom de leukste. Maar dranghekken hoeven de Nederlandse Fiat-dealers niet te bestellen, als de Panda Cross in oktober op onze markt komt. Bovendien komt familielid Jeep met een sterke concurrent in de vorm van de technisch verwante Renegade.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (32)

Fiat Panda Cross, exclusieve mannetjesputter
sinds dec 2114 eigenaar van panda cross nu 9000 km mee gereden incl retour oostenrijk.geweldige auto ,we willen nooit meer iets anders.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

alles

Minpunten

geen
Fiat Panda Cross, exclusieve mannetjesputter
Bij de Panda heb je nog het gevoel dat ze als consument serieus wordt genomen. Je wordt niet per definitie afgescheept met ramsj-kwaliteit zoals bij de Aygo en consorten (sla de eigenarenreviews er maar op na).

Het bakje oogt leuk, maar het prijskaartje ter hoogte van 2 Panda's is fors. Jammer dat je dan veroordeeld bent tot een 2 cylinder motor. Je zou voor deze prijs minimaal een vier cyl. verwachten. Hopelijk hebben ze de bak ook wat korter gemaakt, want die was bij de oude Panda echt te lang. Het meer vermogen (+34%) houdt gelijke tred met het meergewicht (+30). Gezien de kg/pk-verhouding ga maar uit van een acceleratie van 13 sec ipv 12 sec. Dus verwacht geen snelle auto.

Een goede zaak is echter de koppeltoename van 102 naar 145 nm bij een lager toerental (1900 ipv 2500). Dit was hard nodig want onder de 2500 tpm gebeurde er niets. Even snel de voorrangsweg op gaan was er bij de oude Panda niet bij.

De Panda is een goed product; het is alleen jammer dat je het prijskaartje van 2 Panda's moet uitgeven voor normale prestaties.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

- Verbeterd koppel
- Interieur kwaliteit beter dan de concurrentie
- Leuk uiterlijk
- Hogere fun factor

Minpunten

- Prestatie onderin <2500 tpm op normaal niveau??
- 2 cyclinder motor
- Hoge prijs
Fiat Panda Cross, exclusieve mannetjesputter
Eigen ervaring slechts op de NL wegen. Maar de ervaringen met deze auto zijn prima. Zijn van plan om er zelfs mee naar Kroatie te.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Cross, exclusieve mannetjesputter
Ons 2e auto fiat panda 1.1 active eind 2007 (77.800 km) Welkom op mijn verslag van de Fiat.. Lees volledige review.
Fiat Panda Cross, exclusieve mannetjesputter
Historie: Wat is de reden van de aankoop fiat panda 1.1 actieve eind 2007. Na 7 volle jaren in bezit van mijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Panda Cross, exclusieve mannetjesputter
In 2003 mijn eerste Fiat Panda gekocht. Deze was destijds al 4 jaar oud. Nu moet ik afscheid van het auto tje gaan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Cross, exclusieve mannetjesputter
In 2005 de eerste gele Panda Emotion gekocht. 5 jaar met plezier gereden. Benzineverbruik rond de 1 : 15,5. In 2010 een nieuwe rode.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Cross, exclusieve mannetjesputter
In 2009 heb mijn 1e Panda aangeschaft deze was toen 15 maanden oud. Binnenkort krijg min geheel nieuwe Panda en hoop daar net.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Panda Cross, exclusieve mannetjesputter
zie minpunten,daar maak ik me wel zorgen over heb altijd vw gereden vele probleemloze km wilde een keer wat anders hoop er nog een hoop.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Cross, exclusieve mannetjesputter
Prettig wagentje,het was een verrassing hoe deze aankoop uit zou pakken.Wij gezin met 2 kinderen zijn er tevreden over,het enige waar we in het begin.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Cross, exclusieve mannetjesputter
Ik Heb nu 4 jaar in mijn 1,2 emotion gereden met veel plezier, het was onze eerste nieuwe auto en we heben er geen dag.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Panda Cross, exclusieve mannetjesputter
ik heb hem net, dus nog niet zoveel rij-ervaring. wat mij wel stoort is de binnenspiegel. omdat je zo hoog zit kijk je er precies.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Cross, exclusieve mannetjesputter
zeker gelet op z'n prijs een leuke handzame auto, was nooit zo'n fiat fan maar ben met deze panda toch wel erg gelukkig... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Cross, exclusieve mannetjesputter
KLACHT M.B.T. WATER OVER DE DIENAMO , BIJ VEEL WATER OP DE WEGEN WAARDOOR DE MOTOR afremd . EN ER GEVAARLIJKE SITUATIE,s ONTSTAAN. IS.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Cross, exclusieve mannetjesputter
Wij hebben onze Panda 1.2 Edizione Cool vanaf juni 2010. Er zit inmiddels 6300 km. op. In het begin hebben we met een fietsendrager.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Panda Cross, exclusieve mannetjesputter
Leuke degelijke stadswagen met hoge zit. Helaas niet meer met automatische versnelling (duologic) verkrijgbaar... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Cross, exclusieve mannetjesputter
Ik heb een fiat panda sempre besteld,hij komt in oktober. ik ben heel erg benieuwd... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Panda Cross, exclusieve mannetjesputter
Ik ben sinds begin mei in bezit van de Panda Edizione cool (2500 km gereden). Fijne, redelijk snelle auto, korte draaicirkel. Goed weggedrag.Goed.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Panda Cross, exclusieve mannetjesputter
Ik heb sinds 05-06-2010 deze auto aangeschaft (3 jaar oud) reed hiervoor een 'dikke bak' maar deze doet er zeker niet voor onder. Lekker korte.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Panda Cross, exclusieve mannetjesputter
prettig rijdende auto fabelachtige wegligging snel.. Lees volledige review.
Fiat Panda Cross, exclusieve mannetjesputter
Sinds een maand rij ik nu de panda edizone cool. Ik kwam uit een peugeot 106, dus het was even wennen. De stuggere.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Cross, exclusieve mannetjesputter
Mijn Panda Cross is nu ruim drie jaar. Het is een fantastische terreinwagen, die vooral in ruig en drassig terrein geen problemen heeft. Dit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Cross, exclusieve mannetjesputter
ik rijd al enkele jaren panda ben begonnen met een active en rijdt nu alweer mijn tweede edizione ben super tevreden en heb nu.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Cross, exclusieve mannetjesputter
In nhet wit besteld en met een aantal opties, waaronder 16"Borbets met erg lage bandjes. Hierdoor nog stugger en soms wat gerammel aan de achteras.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Cross, exclusieve mannetjesputter
Rijd mijn vanillegele panda sinds jan 2004, en na aanvankelijk wat electronische probleempjesen een trillende koppeling ( beiden onder garantie verholpen) ben ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Cross, exclusieve mannetjesputter
Pittig autotje. Kleine krachtpatser. Aan details gedacht. We hebben ook goed advies gehad van de Fiat verkoper (Geert) Koops/ Fivam Utrecht, nam alle tijd.Aflevering.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Cross, exclusieve mannetjesputter
grappig dat veel mensen verwachten een mercedes te kopen voor zo weinig geld en dan de prestaties tegen vinden vallen.. misschien is voor sommige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Cross, exclusieve mannetjesputter
Rij nu 4 maanden de Panda Perlina en ben er helemaal blij mee. Hiervoor had ik al een zwarte Panda maar dan zonder.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 1 / 5
Fiat Panda Cross, exclusieve mannetjesputter
leuke auto en is zijn klasse erg rijk uitgerust. Voor hetzelfde geld koop je geen vergelijkbare auto van een ander merk (VW/peugeot/citroen e.d.)... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Cross, exclusieve mannetjesputter
Heb de 100 hp gekocht, omdat ik een kleine auto wilde hebben met een pittige motor. Je kunt met deze auto redelijk relaxt en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Panda Cross, exclusieve mannetjesputter
Panda dynamic heeft met lm velgen andere bandenmaat dan bij Dynamic staat aangegeven. Leuk als tweede auto, rijdt lekker, redelijk ruim t.o.v. andere in deze.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda Cross, exclusieve mannetjesputter
Sinds 3 weken in het bezit van een Fiat Panda Edizione 1.2 uit 2008. En voor iemand die 20 jaar motor gereden heeft door.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5