De Macan is een logisch vervolg op de Cayenne, want vooral in Europa raken de grote SUV's enigszins uit de gratie. Niet dat we medelijden met Cayenne hoeven hebben, in tegendeel zelfs; de SUV verkoopt nog steeds als een tierenlier. Met de Macan hoopt Porsche vooral ook een nieuw publiek aan zich te binden, waarvoor de Cayenne een maatje te groot is. Lees: te prijzig. Al is de Macan ook geen koopje, laat dat duidelijk zijn. Zeker niet als je je durft te vergrijpen aan de optielijst. Ons testexemplaar komt bijvoorbeeld op 116.467 euro en 42 cent om precies te zijn, terwijl de vanafprijs voor een Macan S Diesel op 75.400,96 euro ligt. Ik meen me te herinneren dat je in de beginjaren daar ook een Cayenne voor kon aanschaffen, maar goed.
Beter gelukt
Qua uiterlijk is de Macan echt een sportieve SUV. Hij degradeert het lijnenspel van de Cayenne en lijkt beter 'gelukt'. De Macan staat stoer op zijn enorme 21-inch wielen, heeft brede heupen en een serieuze bilpartij, die even gewenning vraagt misschien, maar je na verloop van tijd steeds meer gaat waarderen. Net als de aflopende daklijn, al denken volwassen achterpassagiers daar waarschijnlijk anders over. In combinatie met het optionele panoramdak is de hoofdruimte toch enigszins beperkt achterin. Voorin zit je prinsheerlijk met uitzicht op de typische Porsche-tellers en een hoge middentunnel bomvol knopjes. Gezien de aanschafprijs van ruim boven de ton, worden we getrakteerd op de klanken van een Burmester High End Sound System (5.014 euro), Porsche Communication Management met navigatie (3.384 euro), stoelverwarming voor en achter (805 euro) en stoelventilatie vóór (981 euro). De comfortstoelen vragen een extra investering van 1.558 euro. En zo loopt het bedrag aardig op. De gebruikte materialen en afwerking zijn top, zoals we van Porsche gewend zijn.
Geen krachtsexplosie
In de platte neus van onze Macan ligt een 3.0 liter V6-dieselmotor met 258 pk en 580 Nm aan koppel. Aardige cijfers, vooral het koppel, maar niet heel bijzonder. De Macan S Diesel snelt in 6,3 seconden naar de honderd en haalt een topsnelheid van 230 km/u. Dat is best vlot, maar toch weet de SUV ons niet helemaal in vervoering te brengen. Je verwacht meer van een Porsche. Misschien gaat het ook allemaal te gemakkelijk. Het accelereren gaat uiterst lineair zonder enige vorm van onderbreking door de standaard PDK-transmissie met dubbele koppeling, maar we missen een krachtsexplosie. Ook het motorgeluid valt een beetje tegen. Wat dat betreft, maakt de Audi SQ5, ook met drieliter dieselmotor, veel meer indruk. En klinkt ook stukken beter. Bovendien heeft de SQ5 meer power in huis: 313 pk en 650 Nm. Wellicht dat Porsche later nog met een meer potente dieselvariant op de proppen komt, een Diesel Turbo, om maar eens een suggestie te doen. Positief verrast zijn we door het testverbruik dat gemiddeld is blijven steken op 7,4 l/100 km. Keurig.
Voortreffelijk onderstel
De Macan S Diesel is altijd vierwielaangedreven, sterker nog iedere Macan heeft de beschikking over 4WD. Een bewuste keuze van Porsche. Niet dat het bijdraagt aan zijn offroad-capaciteiten, want dat is van ondergeschikt belang bij de Macan. Versies met louter tweewielaandrijving, zoals BMW bijvoorbeeld wel doet met de X-modellen, komen er niet. Overigens wordt het aandrijfvermogen in de basis altijd naar de achterwielen gestuurd. Pas als er gripverlies optreedt, worden de voorwielen aan het werk gezet. De Macan gaat door de bocht als ware het een station. Porsche heeft echt een voortreffelijk onderstel ontwikkeld, de neiging tot rollen is er nauwelijks, terwijl het comfort toch behouden blijft. Knap. Zeker met de optionele 21-inch 911 Turbo design-wielen van 4.148 euro. Enig nadeel is het nadrukkelijk aanwezige afrolgeluid van het brede rubber bij constante snelheid op de snelweg. Tja, dan de volumeknop van de Burmester-installatie maar een tandje hoger draaien.
Porsche zal met de Macan vermoedelijk weer net zo'n succes gaan boeken als met de Cayenne. De eerste tekenen zijn in ieder geval positief, want de productie voor dit jaar is al uitverkocht en de wachttijden lopen gestaag op.
Schrijf een review