Tijdens de bijeenkomst ‘Slim en schoon door de stad’ in Amsterdam, waar elektrisch vervoer centraal stond, konden wij onlangs de eerste testkilometers maken met de Nissan e-NV200. Wij reden met de e-NV200 Evalia, de MPV uitvoering met vijf zitplaatsen.
New York Taxi
Op het eerste gezicht hebben we hier gewoon te maken met een NV200 die al langer rondrijdt en zelfs de nieuwe taxi van New York City zou gaan worden. Ook de bumpers lijken op zijn, technisch gezien, tweelingbroer. De neus ziet er wel wat vlotter uit. Als we verder kijken komen details tevoorschijn die naar de Leaf verwijzen, zoals het laadklepje op de neus voor de stroomtoevoer. De e-NV200 wordt namelijk op dezelfde manier aangedreven als de Leaf. Nissan heeft de aandrijflijn ongewijzigd gelaten. De auto heeft een vermogen van 109 pk en een trekkracht van 224 Newtonmeter.
Opladen kan op verschillende manieren. Via een huisstopcontact bent u zo 8 uur bezig. Met optionele lader kan dat ook in vier uur. Bij een snellader is het mogelijk in een halfuur tot 80% van de capaciteit te laden. Volgens Nissan komt de auto op een volle accu 170 km ver. Maar zoals ook voor brandstofauto’s geldt: veel hangt af van de rechtervoet, of beter gezegd: de rijstijl. Tot zover geen spannende zaken.
De rijeigenschappen van dit elektro-busje is typisch voor een EV. Dat betekent een snelle start, en een lage topsnelheid. In dit geval ligt het limiet op 130 km/u, waarvan de eerste honderd kilometer per uur in 13 seconden is bereikt. Omdat de accu’s zijn weggewerkt in de bodem van de auto, heeft de e-NV200 een laag zwaartepunt. Dit gegeven heeft een positieve uitwerking op de rijeigenschappen, want in de bochten is er nauwelijks sprake van overhellen. Afremmen door het ‘gaspedaal’ los te laten gebeurt minder sterk dan bij andere EV’s vaak het geval is. Desondanks kan er hele einden worden gereden zonder het rempedaal aan te raken, waardoor er geen energie verloren gaat. En dat is weer goed voor een langere actieradius.
4 m3 laadruimte
Waar de e-NV200 zich mee onderscheidt, is de laadruimte. Volgens Nissan passen er twee europallets achter elkaar in de laadruimte van een e-NV200 op grijs kenteken. We hebben het niet getest, maar we geloven de automaker op zijn woord. Met een laadruimte van ruim 4 m3 en een laadvermogen van bijna 800 kilo, heeft de e-NV200 weinig concurrentie uit de elektrische stal. De enige concurrentie komt van de Renault Kangoo ZE, die in twee lengtematen wordt verkocht. Volkswagen heeft een e-Caddy laten zien, maar die is nog niet leverbaar.
In de door ons gereden Evalia uitvoering, is het bagageruim een stuk kleiner maar nog steeds fors te noemen. Wie dat wil kan nog steeds een pallet vlak op de vloer meenemen. Interessanter is het feit dat er acht grote koffers achter de opklapbare achterbank passen. Wanneer je de bank neerklapt ontstaat er maximaal 4200 liter bagageruimte.
De cabine van de e-NV200 is zoals je bij een personenbus mag verwachten. Dat betekent een hoge instap en veel ruimte voor lijf en leden. Ook achterin, is het verblijf voor de passagiers aangenaam ruim. Mede door de twee schuifdeuren is de toegang erg gemakkelijk. Typisch voor dit segment is de grote hoeveelheid plastic aan boord. Maar alles is netjes afgewerkt – keurig gedaan. Daarnaast is er werkelijk een arsenaal aan opbergmogelijkheden – van vakjes tot houders en andere bakjes. Minder prettig zijn de twee minuscule schuifraampjes achterin. Het is ons een raadsel waarom inzittende achterin het zicht opzij in feite wordt ontzegd. Ook de Nissan NV200 met verbrandingsmotor heeft deze ‘karaktertrek’.
Prijzen en subsidies
De Nissan e-NV200 staat deze zomer bij de dealer vanaf 24.792,90 euro inclusief BTW, maar exclusief batterijen. Ter vergelijk kost een NV200 met benzinemotor ruim 18 mille, al is deze dan wel kariger uitgerust. In Evalia uitvoering is de auto leverbaar vanaf 30.982,05 euro, iets duurder dan de Kangoo. Inclusief batterijen zijn de prijzen respectievelijk 30.697,70 en 36.882,01 euro. Batterijhuur kan vanaf 73 euro per maand, net als bij Renault.
Als elektrische auto profiteert de e-NV200 van diverse nog beschikbare subsidies als MIA (Milieu Investerings Aftrek) en KIA (Kleinschalige Investerings Aftrek), oplopend tot duizenden euro's. Zo kan een eenmanszaak in de gemeente Amsterdam Nissan e-NV200 ter waarde van 24.793 euro uiteindelijk meenemen voor 5.650 euro. Daarnaast valt de auto in de 4% bijtellingscategorie en hoeft er geen BPM worden afgedragen.
En dat betekent dat ondernemers, aannemers, schilders die veelal binnen een stad werken of geringe afstanden per dag afleggen een volwaardig en voordelig alternatief hebben voor de Ford Transit en Volkswagen Caddy. Ook als het op onderhoud aan komt. Totdat er daar ook EV varianten van op de markt komen – zoals dat voor de VW al is gepland.
Schrijf een review