Audi heeft de filosofie om alternatieve aandrijflijnen te verpakken in reguliere, bij het publiek bekende modellen. In de basis is de A3 e-tron gewoon een A3 Sportback met vijf portieren. Alleen de matzwarte grille met chromen lamellen, specifieke 17-inch wielen en wat extra chroom op de achterbumper verraadt dat het niet om een 'gewone' A3 gaat. De oplettende kijker ziet bovendien een draaiknopje in één van de vieren ringen in de grille van de e-tron, waarmee je het kwartet ringen ontgrendelt en opzij beweegt om de stekker te bevestigen. Een prachtplek.
Systeemvermogen
De aandrijflijn van de A3 e-tron wordt gevormd door een 1.4 TSI-benzinemotor met 150 pk en een elektromotor met 102 pk. Dat levert een systeemvermogen op van 204 pk. Klinkt niet onaardig, en is het ook niet. Wie het uiterste vraagt van beide motoren kan in 7,6 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u accelereren. Maar, om eerlijk te zijn maakt de elektrische acceleratie meer indruk. De schijfvormige elektromotor, die is geïntegreerd in een zestraps S tronic-transmissie, levert namelijk direct zijn maximale koppel en dat ervaar je door een stevige duw in je rug. In EV-modus, de e-tron heeft vier rijmodi, kun je telkens weer flink accelereren zonder dat de verbrandingsmotor wakker wordt geschud. Alleen als je de kickdown beroert, slaat de verbrandingsmotor aan. Het fors accelereren in EV-modus komt de elektrische actieradius uiteraard niet ten goede. Wie met volle accu's thuis vertrekt kan maximaal 50 kilometer elektrisch afleggen en dat hoeft dankzij de verschillende rijmodi niet direct vanuit huis.
Uitstippelen
Wie dagelijks meer dan vijftig kilometer aflegt, doet er goed aan zijn route vooraf uit te stippelen. Het ritje naar de snelweg zou bijvoorbeeld elektrisch kunnen om vervolgens op de snelweg in 'Hybrid Hold' alleen de verbrandingsmotor te benutten. Het is vaak onzinnig om op de snelweg de elektrische kilometers op te snoepen. Dat kan wel bij relatief korte afstanden, want de elektrische top bedraagt 130 km/u. Vervolgens ga je door de stad weer elektrisch rijden naar de plaats van bestemming. Door op die manier met de beschikbare elektrische kilometers te spelen, kun je het meest gunstige verbruik scoren. En merk je dat je te weinig elektrische kilometers 'over' hebt, dan kun je de modus 'Hybrid Charge' inschakelen en wordt het accupakket tijdens het rijden op de verbrandingsmotor bijgeladen. En dat blijkt in de praktijk best goed te werken. Je hebt zo een stuk of tien elektrische kilometers te pakken.
Opladen
De plug-in techniek heeft ook een keerzijde. De accu's en elektromotor leggen nogal wat gewicht in de schaal. Ten opzichte van een reguliere A3 Sportback met 1.4 TSI-benzinemotor is de A3 e-tron 300 kilogram zwaarder. Maar, omdat er flink wat vermogen ter beschikking staat, heb je daar als bestuurder weinig 'last' van. Ook de e-tron is desgewenst sportief te rijden, waarbij het extra gewicht in de bochten mooi wordt opgevangen door aangepaste vering en demping. Wat dat betreft rijdt de e-tron als een reguliere A3 Sportback en is het hogere vermogen een leuk extraatje. Opladen van het accupakket gaat aan het stopcontact (230 Volt) in 3 uur en 45 minuten en via een openbare of industriële laadpaal in 2 uur en 25 minuten.
7% bijtelling
Het is bijna onvoorstelbaar, maar het gemiddeld verbruik van de A3 e-tron bedraagt in theorie 1,5 l/100 km, wat neerkomt op 35 g/km CO2 en daarmee goed voor inschaling in de categorie van 7% bijtelling. Opteer je voor de prachtige 18-inch wielen (standaard op de Ambition), ook dan hoef je niet bang te zijn dat je net buiten de gunstige bijtellingboot valt: op 18-inch is het verbruik 1,6 l/100 km en 37 g/km CO2. Leuk die theoretische waarden, maar wij noteerden een overall verbruik van 4,1 l/100 km. Daarbij moeten we wel zeggen dat we niet ons best hebben gedaan om zuinigsheidskampioen te worden. Een collega haalde een verbruik van 2,2 l/100 km, en dat is keurig.
Minder bagageruimte
Het feit dat de A3 e-tron over een alternatieve aandrijflijn betekent niet dat je concessies moet doen. Lange afstanden vormen geen probleem, opladen kan feitelijk overal en qua interieurruimte hoef je niet (veel) in te leveren. Alleen de bagageruimte is minder groot met een inhoud van 280 liter in plaats van 380 liter. Deze capaciteit komt overeen met de quattro-uitvoeringen van de A3 Sportback. De hightech toerenteller alias powermeter en een uitbreiding van de boordcomputer verraadt het verschil met een reguliere A3 Sportback. Handig zijn verder de Mobile Online Services. Via een app op je smartphone is de status van de auto te raadplegen en kan het laadproces gestart of gestopt worden. Ook kun je het binnenklimaat aan de stekker alvast op temperatuur brengen, zodat in de zomermaanden de airco niet onnodig kostbare kilometers van de actieradius afsnoept.
Prijzen
De A3 e-tron, niet te verwarren met de A3 g-tron op aardgas, die sinds kort ook beschikbaar is en in aanmerking komt voor 14% bijtelling, zal door de Audi-dealers met open armen worden ontvangen. De aanschafprijs ligt op 39.700 euro en de standaarduitrusting is al best royaal. Betaal drie mille extra voor Pro Line Plus en dan heb je al helemaal weinig reden meer tot klagen. De leaseprijs vanaf 559 euro per maand op basis van 20.000 kilometer en een looptijd van 48 maanden is scherp en vooral de lage bijtelling van 7 procent bezorgt de zakelijk rijder een grote glimlach op het gezicht. Succes gegarandeerd, al vlak neef Volkswagen Golf GTE ook niet uit, die met een richtprijs van 37.000 euro zo'n drie mille voordeliger is in aanschaf.
Fotografie: Louis Blom
Schrijf een review