Golf Sportsvan, meer dan Plus

Getest: Golf Sportsvan. Veel meer ruimte én comfort dan in de vertrouwde Golf.

Volkswagen heeft de Golf Plus vernieuwd. Hij is behoorlijk gegroeid, heeft meer gebruiksmogelijkheden – en heet voortaan Sportsvan.

Waarom VW de Golf Plus een andere naam heeft gegeven is een van de vele mysteriën van de autowereld. De oorspronkelijk vlag dekte de lading toch prima? Een Golf Plus was een Golf met wat extra’s, vooral ruimte in dit geval en een hogere instap die door veel strammere kopers op prijs werd – en wordt – gesteld. Golf Plus en 50+, een voor de hand liggende combinatie. Met sport heeft deze midi-MPV niets te maken en met een Van (een bestelauto) gelukkig evenmin, ook al is de transportcapaciteit behoorlijk toegenomen.

MQB
De Sportsvan staat op het moderne MQB-platform, de Modularer QuerBaukasten, ofwel modulair dwarsbouwpakket, de basisarchitectuur van de VW-familie, die in schier ontelbaar veel modellen is terug te vinden, waaronder in de eerste plaats de huidige Golf. Maar afwijkend daarvan heeft de Sportsvan een wielbasis van 2,69 m, terwijl de gewone Golf het moet doen met 2,64 m.

Van die vijf centimeter (dat is in de autowereld een boel) profiteren achterpassagiers en/of laadruim, want de Sportsvan is naar Frans voorbeeld voorzien van een in lengterichting verschuifbare achterbank. Dat kan een riante beenruimte achterin opleveren en ook met de bank helemaal naar achteren geschoven blijft de bagageruimte enorm: 580 tot 1.520 liter.

Winst
Dat is een geweldige winst ten opzichte van de Plus (395 tot 1.450 liter), terwijl hij zelfs de stationwagon Golf Variant benadert, die immers 605 tot 1.620 liter kan bergen. Wie het in de Golf-sfeer nóg ruimer wil komt vanzelf bij de volwaardige MPV Touran terecht, die 695 tot 1.990 liter kan verstouwen.

Maar voor velen zal de Sportsvan voldoende (berg)ruimte bieden en zoals gezegd vormen de ruimte instap en de hoge zitpositie aantrekkelijkheden voor niet alleen oudere mensen, maar ook voor vrouwelijke bestuurders, die zoals bekend overwegend graag hoog zitten. En met al die ruimte is de Sportsvan ook niet te versmaden voor voetbalmoeders. Het grote aantal opbergmogelijkheden past daar helemaal bij.

Zakelijk
Maar zeker ook voor zakelijke rijders heeft de Sportsvan veel te bieden. Doordeweeks bijvoorbeeld de achterbank in z’n voorste positie gezet om de dan enorme koffer te gebruiken voor bijvoorbeeld een monstercollectie en om vervolgens voor een weekenduitstapje de bank (waarvan je de middelste zitplaats dan bij voorkeur niét gebruikt) terug te schuiven en zodoende een werkelijk riante beenruimte te creëren voor de achterpassagiers. Deze flexibiliteit is heel aantrekkelijk.

Hoewel hij in alle dimensies fiks groter is dan de Golf, rijdt de Sportsvan niet wezenlijk anders. Ook het hogere gewicht (afhankelijk van de uitvoering circa 120 kg extra) beïnvloedt het weggedrag nauwelijks. De hogere zitpositie en de extra zijruitjes laten hem een beter verkeersoverzicht bieden en ook dat kunnen we alleen maar toejuichen. Of je dat meer rechtop zitten waardeert, is een kwestie van smaak.

Geen verschillen
Wat zitcomfort voorin betreft zijn er verder geen verschillen met de Golf, terwijl het dashboard ook al verregaand identiek is. Best mooi dus, perfect afgewerkt, met goede materialen en met een onveranderlijke saaiheid. Maar alle knoppen en meters zitten op verstandige plekken, dus niet ál te veel op het stuur. De diverse menu’s van het navigatiesysteem, boordcomputer en aanverwanten zijn logisch opgebouwd en vereisen minimale gewenning.

Voor hoeveel van de beschikbare elektronische gadgets je kiest is een kwestie van voorkeur en portemonnee, maar VW volgt de trends wat dit betreft goed, dus er is veel te koop. Onze uitvoering Comfortline omvatte, naast bijvoorbeeld airconditioning, de ‘Boordcomputer Plus’ en cruise control, terwijl het pakket ‘Executive’ onder meer navigatie voor West-Europa (met drie jaar gratis updates) en vermoeidheidsherkenning biedt. Het grote touchscreen wat hier ook onder valt is echt voortreffelijk.

Parkeerhulp
Het ook gemonteerde Comfort-pakket voorziet in dat al genoemde stuurwiel-met-knoppen, maar ook in een parkeerhulp, waarvan je de irritante piepjes gelukkig af kunt zetten, maar die op het scherm zeer accuraat aangeeft hoewel ruimte je aan alle kanten van de auto hebt bij het manoeuvreren. Ook de parkeerhulp werkt prima, niet alleen bij fileparkeren, maar ook bij ‘insteken’. Voor de genoemde doelgroepen uiterst nuttig.

20% bijtelling
Onze testauto was een diesel, met dus voorin de enige momenteel leverbaar oliestoker, de 1,6 TDI van 110 pk. Dat is een goede bekende, die vooral heerlijk soepel is. De gemonteerde vijfbak werkt feilloos, al zou ik de DSG prefereren, maar dat kost je liefst € 2.600. De verstandigste dieselkeuze lijkt me dan ook de BlueMotion, met zesbak en energielabel B, die je als Comfortline op € 29.690 komt, terwijl deze met vijfbak en C-label € 31.390 kost. Beide hebben 20% bijtelling - in tegenstelling tot de drie- en vijfdeurs Golf - voor de zakelijke rijder. De particulier zal voor een benzineversie kiezen en die zijn er vanaf € 22.690, terwijl de Comfortline in die hoek er vanaf € 26.890 is. Het ‘officiële’ brandstofverbruik van tussen de 3,9 en 4,1 l/100 km is natuurlijk een fictie, maar de 5,1 die we gedurende de testweek noteerden noemen we méér dan keurig.

De conclusie kan niet anders zijn dat deze nu Sportsvan gedoopte Golf Plus eigenlijk alleen meer ruimte en ook comfort te bieden heeft. Véél meer dan de Golf, maar nu ook meer dan voorganger Plus. Afhankelijk van de uitvoering kost dat zeg maar, rond de vier mille. Of het dat geld waard is, hangt uitsluitend af van persoonlijke wensen en behoeften. Of je er bij inruil veel van terugziet valt te betwijfelen.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.