In een land als Nederland waar de invloed van CO2-uitstoot op de prijs en bijtelling van een auto dermate groot is, moet een autofabrikant wel scherp blijven. Wanneer dat niet het geval is, of domweg niet mogelijk, dan val je al snel buiten de boot. Hoewel Fiat als vanouds ook veel particuliere klanten aanspreekt, willen de Italianen met vooral de Fiat 500, Alfa MiTo en Fiat Punto ook zakelijk interessant voor de dag komen. De TwinAir tweecilindermotor en de 1.3 liter MultiJet diesel zijn daarom voor Nederland opnieuw afgesteld om nóg iets zuiniger aan het werk te gaan.
Concreet is het Fiat gelukt de TwinAir 65, 85 en 105 om te dopen tot TwinAir 60, 80 en 100. De 1.3 Multijet 85 is nu 80 pk sterk. Aan koppel(verloop) is niets gewijzigd. Het iets lagere vermogen, waarvan de vraag is of je dat merkt – wij hebben de indruk van niet – resulteert in een marginaal lager verbruik en dito CO2-uitstoot. De particulier zal er in de praktijk niet rijker van worden, maar de zakelijk rijder houdt euro’s bijtelling in de knip. En dat maakt de compacte Italianen dus extra aantrekkelijk.
Fiat Punto Young
De Fiat Punto TwinAir 100 rijden we in de Young uitvoering. Het is een actiemodel dat behoorlijk scherp geprijsd is (11.995 euro), gezien het gebodene. Sterker nog, de Punto is zelfs voordeliger dan vrijwel elke andere B-segmenter of zelfs de Fiat 500. Vier airbags, elektrische ramen en spiegels, airco, 16 inch lichtmetalen wielen, zijskirts, meervoudig te verstellen stuur, een in hoogte instelbare bestuurdersstoel en een boordcomputer ontbreken niet. Fiat monteert ook een los ingebouwde Clarion radio/mp3-speler met Bluetooth. Niet onze favoriet, maar vooruit. De Young-versie is verder te herkennen aan speciale bekleding, een zwarte B-stijl, de nodige badges en matgrijze spiegelkappen. Het frist het model, dat in basis alweer sinds 2006 op de markt is, toch aardig op.
En anno 2014 rijdt de Punto nog steeds keurig. Niet uitdagend of sportief, maar goedmoedig en – dankzij de levendige TwinAir motor – ook best vlot. Wie de tweecilinder voor zijn zuinige aard heeft uitgekozen, moet vooral in de ECO-stand rijden. De motorsoftware maakt de motor dan wat braver in zijn gedrag. Wanneer je goed anticipeert en de toerenteller in de gaten houdt, kan 1 op 18 nèt aantikken. De TwinAir geeft in die stand ook minder trillingen door, simpelweg omdat de teugels wat zijn gevierd. Opmerkelijk trouwens dat de schakelindicator ons bij 120 km/u in de zesde versnelling maande tot opschakelen. De Punto heeft niet meer dan zes versnellingen. Lang leve een software-update.
Alfa MiTo 1.3 JTDm 80
De Alfa MiTo is ook in de markt voor 14% bijtelling met deze 100 pk sterke tweepitter, maar is ook populair om zijn 1.3 liter diesel, die met 85 gram CO2 ook in de prijzen valt. Na de recente mini-facelift van de kleine Italiaan staat de neus ietsje chiquer in het leven door extra chroominleg in de grille. In het interieur zien we verbeterde afwerking van het deurpaneel, zodat de kwaliteitsindruk weer ietsje hoger ligt. Niet te missen is het nieuwe Uconnect infotainmentsysteem met TomTom-navigatie, te bedienen via een 5 inch touchscreen. We kennen het al uit de Fiat 500L en kunnen er snel mee overweg. Met deze toevoeging is de MiTo ook op dat belangrijke vlak weer bij de tijd. Zijn 1.3 JTDm dieselmotor is een hele fijne, niet alleen omdat hij soepel en stil is, maar evenmin gehinderd wordt door lange versnellingen. Ook met 80 pk en 200 Nm verlang je eigenlijk nooit naar meer pit. Wanneer de DNA-selector in de dynamische rijstand staat, komt de diesel helemaal op dreef. Alfa zet in deze stand ook de besturing een tandje zwaarder, misschien iets té. Toch is de MiTo meer de rijdersauto van de twee. Hij is er met dieselmotor vanaf 18.950 euro en dat is 1200 euro meer dan de MiTo TwinAir 100 benzinevariant. De uitrusting komt grofweg overeen met de Punto, dus de belangrijkste zaken zijn inbegrepen. Als extra noteren we verwarmde buitenspiegels, een knie-airbag, een lederen stuur en een chromen uitlaatsierstuk. Je moet wel bijbetalen voor lichtmetalen wielen.
Fiat 500C TwinAir 80 ‘500S’
De Fiat 500 is niet alleen een succes bij de particuliere koper, maar fungeert ook als rijdende imagomaker van menig koffiezaak, internetbedrijf of modewinkel. De 500C in sportievere 500S-jas hebben we vorig jaar al eens gereden, maar voor het modeljaar 2014 heeft Fiat de motor en het instrumentarium aangepast. Met nu geen 85 maar 80 pk komt ook deze tweecilinder op 88 gram CO2, waardoor de kleine rakker weer met 14% bijtelling mag pronken. Nog altijd komt het brommetje van de 875 cc motor in Fiat’s kleinste het meeste tot zijn recht. Hoewel ook nog een 100 pk variant op het programma staat, vinden wij de 80 paarden al ruim voldoende. Ze komen los via zes versnellingen en dat zorgt voor rappe prestaties.
Het instrumentarium van de 500 is afkomstig van Magnetti Marelli en is in feite een TFT-scherm waar een snelheidsmeter, toerenteller, brandstofmeter en boorcomputer op wordt weergegeven. De TwinAir 100 varianten zien ook een turbodrukmeter verschijnen. Het is in feite niet meer dan een leuke gimmick, die nog iets nuttiger wordt wanneer je TomTom navigatie bestelt. De navigatiepijlen worden dan ook voor je neus op het scherm zichtbaar. Behoudens nieuwe kleuren, andere wielen en de luxe Cult-uitvoering met lederen bekleding wist Fiat verder geen andere zaken aan de 500 te vernieuwen, naar eigen zeggen omdat klanten niets méér konden verzinnen.
Wij weten nog wel een verbeterpuntje: de zitpositie voor langere mensen blijft wat behelpen. Ook mogen we wel zeggen dat de prijs voor rijdend cult van Fiat inmiddels wel fors is. De allergoedkoopste Fiat 500 kost al 14.495 euro, terwijl de Panda, nieuwe Twingo of andere kleintjes onder de 10 mille duiken. Goed, je hebt dan wel een radio/cd-speler, airco en stijlvol jasje, maar of dat het waard is? De Fiat 500C is er vanaf 17.295 met de TwinAir 60.
Eerder reden we ook al met de Lancia Ypsilon TwinAir, verkrijgbaar vanaf 12.750 euro. Samen met de Fiat Panda TwinAir 60 en 80 komen ook deze modellen in aanmerking voor 14% bijtelling. Lees hier onze rij-impressie.
Schrijf een review