Peugeot 108: getemde leeuw of sluwe vos?

En dat is twee.....

In een jaar kan er veel veranderen, laat staan in tien jaar. Daar waar PSA en Toyota zo'n tien jaar geleden bijna alleenheerser waren in het A-segment, is de vijver nu overvol. Reden voor de joint-venture om nu eens flink uit te pakken. Meer dan voorheen heeft elk model een eigen identiteit gekregen, waarbij Peugeot met de 108 nog het meest bescheiden blijft. Een getemde leeuw of daarmee juist een sluwe vos?

De Peugeot 108 is in afmetingen gegroeid. De auto is iets breder en langer, en ook de wielbasis groeit mee, net als de spoorbreedte trouwens. Ten opzichte van de 107 is de nieuweling wel iets lager. Met die grotere afmetingen komt Peugeot vooral ook de 'nieuwe kopers' in het A-segment tegemoet. Voornaamste reden dat het A-segment tegenwoordig zo 'booming' is, is het feit dat veel kopers die voorheen shopten in het B-segment, nu zaken doen in het A-segment. Ze willen vervolgens niet graag inleveren in comfort en gebruiksgemak. Was een 107 misschien nog een auto voor 'erbij', de 108 zou best wel eens de enige auto kunnen zijn in het gezin.

LED-dagrijverlichting
Als het gaat om expressief design heeft Peugeot zich in het verleden nog wel eens vergist met een wat mij betreft over the top vormgeving, zoals de grote muil van de 407. Niet heel vreemd dat de fabrikant daar vrij snel afscheid van heeft genomen. De 108 sluit wat dat betreft prima aan op de nieuwste modellen van de Fransen en is ook iets minder uitbundig vormgegeven dan de overige twee exemplaren van de drieling. We zien een keurig neusje met bescheiden grille, voorzien van een chroomomranding en Peugeot-inscirptie, en natuurlijk de leeuw op de motorkap. De koplampen zijn als het ware in het koetswerk opgenomen en LED-dagrijverlichting onderin de bumper wordt standaard meegeleverd. Aan de achterzijde heeft Peugeot op een doordachte wijze de klauwen van de leeuw verwerkt in de lichtunits. Zoals gebruikelijk is de achterklep volledig uit glas opgetrokken en draagt het dakspoilertje bij aan een gunstige cw-waarde. Een leuke auto om te zien, die 108.

Echte stoelen
Peugeot heeft duidelijk ingezet op meer comfort en gebruiksgemak. Dat blijkt al na de eerste meters. De langere wielbasis en de afstemming van het onderstel zorgen er onder meer voor dat ook langere afstanden geen straf zijn voor de inzittenden. Je stapt niet meer gebroken uit. Dat heeft trouwens ook te maken met het nieuwe meubilair, ontwikkeld door PSA. De stoelen voorin zijn voortaan 'echte' stoelen, geven je lichaam redelijke houvast en zijn bovendien prima verstelbaar. Een hele verbetering ten opzichte van de 'tuinstoeltjes' in de 107. Zelfs lederen bekleding én stoelverwarming behoort voortaan tot de mogelijkheden. Achterin is het misschien wel wat behelpen, maar twee volwassenen houden het wel even uit. En door de grotere afmetingen ziet Peugeot het bagagevolume ook groeien naar 196 liter en met de bank neergeklapt (in twee gelijke delen) tot 868 liter.

Aanfluiting
Bijzondere vermelding verdient het dashboard en dan met name het nieuwe info- en entertainmentsysteem met 7-inch aanraakscherm prominent in het dashboard. Het zogeheten Mirror Screen is echt een aanfluiting, excusez le mot. Het systeem koppelt je smarpthone met de auto, waarbij je in feite via het scherm in de auto de besturing van je telefoon overneemt. Een mooie techniek, ware het niet dat het systeem alleen werkt met een Samsung- of HTC-toestel, die vervolgens ook nog een modificatie dient te ondergaan. Een toestel nieuw uit de doos herkent het boordsysteem namelijk niet. De ongekende mogelijkheden die Peugeot ons belooft, zien wij echter niet. En zijn er ook (nog) niet. Als je je smartphone al gekoppeld krijgt, zou je in principe navigatie en (internet)radio kunnen luisteren via je smartphone. Probleem is echter dat beide functies niet gezamenlijk werken. Het is het een óf het ander. Passeer je vervolgens de grens, dan word je geconfronteerd met hoge roamingkosten om de navigatie te voeden. Toyota biedt voor de nieuwe Aygo daarom een additionele navigatiemodule aan, maar zowel Citroën (C1) als Peugeot zien daar vooralsnog vanaf.

Korte overhangen
Afgezien van het enigszins 'haperende' info- en entertainmentsysteem, steekt de Peugeot 108 voortreffelijk in elkaar. De auto smoelt lekker en rijdt ook als een auto uit een hogere klasse. Vering en demping zijn lekker vergevingsgezind. De elektrische besturing is misschien wat aan de lichte kant, maar past wel bij het karakter van de 108, die dankzij zijn korte overhangen en kleine draaicirkel nog altijd uiterst wendbaar is in de stad.

De 1.0 liter benzinemotor met 68 pk biedt voldoende vermogen voor dagelijks gebruik. Eenmaal geproefd aan de 1.2 liter met 82 pk ga je deze marginaal sterkere driecilinder toch meer waarderen. Hij biedt merkbaar meer pit, lijkt ook een iets 'sportievere' sound te produceren en is bovenal nog altijd zuinig met een gemiddeld verbruik van 4,1 l/100 km. Zoals gezegd laten de driepitters tijdens accelereren van zich horen, maar eenmaal op snelheid verdwijnt het motorgeluid keurig naar de achtergrond. Ook weer een hele verbetering ten opzichte van de 107, die nogal luidruchtig is op snelheid.

Profvoetballer
Wie de 108 toch vooral ook als verlengstuk van zichzelf ziet, kan zijn/haar 108 volledig op smaak brengen. Ingrediënten te over. Zo is er keuze uit een groot aantal uitvoeringen, sfeerinrichtingen en kleuren. Ben je helemaal van de glitters, ga dan voor de Diamond-uitvoering. Of toevallig profvoetballer? Dan is de Tattoo-versie op je lijf geschreven. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de tattoos op in- en exterieur wel erg 'ongelukkig' zijn aangebracht. Het zijn letterlijk plakplaatjes. 
De zonaanbidders kunnen we van harte de Top!-versie aanbevelen met canvas vouwdakje of zeg maar gerust dak. De zomerse versie heeft het grootste open dak van de drieling met afmetingen van 76 centimeter lang bij 80 centimeter breed. Het 'gat' doet voor je gevoel geen afbreuk aan de stijfheid van de carrosserie een geeft een ruimtelijk gevoel. Dankzij het spoilertje dat uitklapt blijft de haardos ook keurig op orde, totdat je de portierramen opent. Dan waait het wel lekker door.

Prijzen
De prijslijst van de Peugeot 108 begint bij 9.690 euro voor de driedeurs 1.0 Access. De Allure-versie heeft het 'bijzondere' info- en entertainmentsysteem aan boord en start vanaf 12.540 euro. De 5-deurs versie is 350 euro duurder. De 1.2 is uitsluitend in combinatie met het Allure-uitrustingniveau leverbaar en daardoor behoorlijk aan de prijs: vanaf 13.940 euro. Automatisch schakelen kan met de Active 1.0 VTi ETG5. Deze versie is leverbaar als 5-deurs vanaf 12.490 euro. De Top!-versie met roldakje tot slot begint bij 11.740 euro als driedeurs 1.0 Active. Ook hier geldt een meerprijs van 350 euro voor de 5-deurs. Ondanks het minst uitbundige karakter van de drieling zou de Peugeot 108 misschien wel eens de beste papieren hebben voor ons conservatieve landje. Wat dat betreft is het wellicht meer een sluwe vos dan een getemde leeuw.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (1)

Peugeot 108: getemde leeuw of sluwe vos?
Vanaf 15 maart rijd ik rond in mijn 4-deurs Peugeot 108, uitvoering 1.2 PT Allure Top, French Blue.
Half juni staat de teller op 3000 km dus tijd voor een review.

Mijn vorige auto was een rode Peugeot 106 kid, een perfecte auto, zonder noemenswaardige problemen. Toch heb ik na bijna 20 jaar gekozen voor een 108.
Ik roep wel aldoor al dat ik nooit meer zo’n goede als de 106 zal krijgen, maar we gáán er voor!

Qua ruimte heb ik echt wel in moeten leveren, vooral in de kofferbak. Dit scheelt best veel, en met mijn standaard “nood’-kistje helemaal, die erg onvoordelig moet staan.

Uiterlijk
Qua uiterlijk had ik hem niet mooier kunnen kiezen!
De prachtige kleur in combinatie met een zwart open dakje en de mooie (standaard) velgen maken hem zo mooi! Ik heb al heel veel complimenten gehad, en bij de garage wordt er wel eens gevraagd of ze die blauwe 108 nog hebben. Dan worden mensen teleur gesteld want deze is van een klant!
Tijdens vakanties staat hij daar dan ook prachtig tentoongesteld!

De bestickeringen vond ik wel leuk maar dit was voor mij geen optie.

Het is voor mij wel oppassen geblazen dat de tank nu aan de bestuurderskant zit, je moet er rekening mee houden dat je nog fatsoenlijk uit kunt stappen. Dit is echt even wennen want naast je wil ook iemand tanken!

Bekleding
Mooie bekleding, maar bij de Allure kun je geen bekleding kiezen, deze heeft alleen stoffen bekleding “Rayura zwart grijs” of leren bekleding.
De lichtgrijze “wangen” van de voorstoelen zijn besmettelijk, als dit zwart geweest was (net als achter) had het niet misstaan.
De dashboardlijst is niet in French blue, voor mij geen probleem, de rustige kleur die hieraan gegeven is vind ik “minder storend”.

Dashboard
Valt weinig over te vertellen, is een overzichtelijk geheel.

7 inch scherm met navigatie, achteruitrijcamera en belfunctie
Ten tijde van mijn aankoop was er nog geen navigatie voor de 108 leverbaar. We hebben nog gekeken naar andere opties, maar toen kwam de navigatiemodule uit. Deze is dan ook alsnog geplaatst voordat de auto afgeleverd werd.
De navigatie werkt perfect. Deze geeft perfect aan hoe hard je ergens mag rijden (ook op kaartstand). Ook geeft deze aan waar de flitsers staan, óók op kaartstand. LET OP: in sommige landen is deze flitseroptie verboden, hier kun je fikse boetes voor krijgen!!

Het navigeren gaat dus erg goed. Wel heeft de dame soms wat vreemde uitspraken zoals: “rijd de rotonde rond, 1e afslag”, met andere woorden, je rijdt dus niet rond!
Ook wil ze je wel eens anders sturen dan jij zou willen rijden. B.v. Den Bosch Amsterdam zou ik kiezen via Utrecht, zij geeft ook een route via Gorinchem aan. Of, bij Utrecht stuurt ze je van de A2 af een andere snelweg op, en dan iets verderop mag je weer invoegen op de A2! Blijf dus zelf ook opletten!
In de provincie Zeeland heb ik meegemaakt dat ze niet alle wegen meteen herkent. Dan rij je door “niemandsland” en enkele seconden later is er weer een weg onder je auto.
Mogelijk vind je op meerdere wegen lichte hinder, maar de navigatie “pikt je wel weer op”.

Mirrorlink was de reden dat we in 1e instantie verder gezocht hebben naar andere navigatieopties. Hier hoef ik niet op in te gaan, iedereen is er bekend mee denk ik.

Mijn telefoon koppel ik met een betaalapp (Android, mogelijk ook voor Iphone beschikbaar) : “blue tooth telefoonboek” (groen rechthoekje met een blauw-wit blue toothplaatje). Let op: je dient voor de koopversie te kiezen. De gratis versie is om uit te proberen of je telefoon werkt met de app. Gebruik deze niet, want hij verandert je nummers! Op deze manier wordt je dan ook verplicht tot betaalversie, maar dit werkt perfect!

De achteruitrijcamera is zeer handig, maar blijf zelf ook goed opletten. Wel jammer dat de “piepjes” ontbreken.

Diversen
Clymate control: fijne optie, en voor mij vanuit mijn 106 echt een luxe, maar dat geldt voor de hele auto! Met een airco zijn beslagen ramen zó weer glashelder!
Keyless entry en start: wat een luxe!! Je sleutel raak je nooit kwijt wat die zit in je tas of in je zak. Je kunt de auto niet afsluiten als de sleutel er in blijft liggen, dan geeft hij een alarmsignaal.

Rijden in de 108
De luxe was voor mij erg wennen, maar dat gaat sneller dan afwennen!
Ook moest ik wennen aan het nieuwe motorgeluid, de 108 is namelijk een “driepitter”, voor mij maakt hij een soort “dieselgeluid”, waar je wel even mee vertrouwd moet raken.
De 108 1.2 PT is een (voor mij) snelle auto met lekker veel pit. Wat is stuurbekrachtiging fijn zeg!!

Verbruik
Het verbruik laat nog wat te wensen over. Via je 7 inch scherm kun je dit allemaal aflezen overigens.
Het is een 35 liter tank, en met lange afstanden haal ik ongeveer 500 km. Ik heb gezien dat je bij Autoweek je verbruik bij kunt houden en ga dit zeker doen, uitslagen volgen later.

Minpunten
Ik vind het er jammer dat deze zo complete auto geen cruisecontrol heeft, en velen met mij.
Ook jammer dat de knopjes van de raambediening geen verlicht streepje hebben. Dit maakt zoeken naar het knopje in donker lastig als je een parkeerkaartje nodig hebt.
Verder mis ik, zoals eerder vermeld, de piepjes bij achteruitrijden.
Mij valt verder op, dat als ik alleen in de auto rijd en bij een stoplicht moet wachten, ik een rammelgeluid hoor. Dit blijkt van de gordel naast me te zijn die tegen de stoelairbag aan trilt. De gordel naast mij is bij mij dus standaard dichtgeklikt (als ik naast me kijk zie ik de rugleuning naast me ook trillen maar deze zit volgens de dealer goed vast?).

Tip
Maak het jezelf gemakkelijk met de app “mij Peugeot (Android, mss ook voor iPhone maar dat weet ik niet). Het ikoontje is zwart met een blauw rechthoekje (lijn) en een autootje erop. In deze app kun je diverse modellen Peugeots selecteren en vind je alle info over jou Peugeot terug: waar welk lampje voor dient op je dashboard, info over je 7 inch scherm, en diverse andere punten in en buiten je auto.
De app “My Peugeot” (zwart blokje met chromen leeuwtje) : Find my car, onderhoudsboekje, dealers en Peugeot Assistance.
De app “link my Peugeot” werkt (nog) niet voor de 108.

Rijgedrag
De Peugeot 108 is een fijne lichte auto om in te rijden, zoals eerder vermeld, de stuurbekrachtiging is echt erg fijn (ik was dat niet gewend).
Het schakelen vind ik vrij zwaar gaan, zwaarder/stroever dan de 106.
Ik heb in 4 dagen tijd bijna 800 km gereden (kleine vakantie) en merkte wel aan mijn schouder dat ik veel geschakeld had (veel binnen-door-wegen gereden).
Ik had gehoopt dat dit na verloop van tijd wat soepeler zou gaan, maar denk niet dat dit het geval is. Ik kreeg al een opmerking dat dit komt doordat de 108 een driepitter is?
Ik kan hier alleen zelf geen ja of nee op antwoorden.

Is de 108 een aanrader?
JA! Een zéér complete, kleine, prachtig aan te kleden stadsauto, waar je ook met gemak de snelweg op kunt, let op, je rijdt zó 140!
In mijn geval (open dakje) maakt hij natuurlijk wel iets meer lawaai (ook met dakje dicht) dan de versie zonder open dakje…
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

zie review

Minpunten

zie review