In de ontlasting van koeien zitten waardevolle mineralen, zoal stikstof en fosfor, die nodig zijn om planten te kunnen laten groeien. Daarnaast bevat koeienvlaai ook organisch materiaal waarin energie zit opgeslagen. In een vergister kan dit organisch materiaal met behulp van micro-organismen worden afgebroken tot methaan. Methaan vormt op zijn beurt de basis voor het zogeheten Compressed Natural Gas (CNG), waarmee onder meer de Skoda Octavia G-TEC prima uit de voeten kan.
Bivalente 1.4 TSI
De Octavia G-TEC wordt aangedreven door een bivalente 1.4 TSI-turbomotor, die zowel benzine als CNG lust. De CNG-tanks snoepen iets van de bagageruimte af, maar gezien het enorme ruimteaanbod dat de Octavia’s in de basis al bieden, is het verlies vrijwel te verwaarlozen. De Hatchback op CNG heeft een maximum volume van 1.450 liter, tegen 1.580 liter in de reguliere versie. Ook het bagagevolume van de Combi op CNG slinkt met 130 liter tot nog altijd een keurige en bruikbare 1.610 liter. Feitelijk is dat het enige verschil dat je mogelijk kunt ervaren met een reguliere Octavia. De vulopening van de CNG-tanks bevindt zich achter het tankklepje, waar ook de benzinetank gevuld kan worden. Tanken van CNG gaat kinderlijk eenvoudig. Het is een kwestie van het pistool op de vulopening klikken en de knop aan de pomp kortstondig in te drukken. Tanken kan al op veel plaatsen in ons land. In Nederland en Europa is een groeiend aantal tanklocaties waar CNG getankt kan worden.
Altijd op CNG
De 1.4 TSI-turbomotor in de Octavia G-TEC levert 110 pk en 200 Nm aan koppel. Verwacht geen strepentrekker, maar aan het rollen, weet de motor de gang er prima in te krijgen. De koude start van de TSI verloopt altijd op benzine, waarna de elektronica automatisch overschakelt op CNG. Je hoeft dus zelf geen knopje in te drukken. Dat kan overigens ook niet, want er is helemaal geen knopje om over te schakelen. De Octavia G-TEC rijdt namelijk in principe altijd op CNG, tenzij de CNG-tanks 'leeggereden' zijn. En dat is in theorie na zo’n 400 kilometer (en in de praktijk honderd kilometer eerder). Vervolgens wordt de benzinetank aangesproken, ook goed voor een actieradius van ruim 900 kilometer, indien afgetankt. Volgens Skoda zou je in totaal meer dan 1.300 kilometer ver kunnen komen in de Octavia G-TEC. Van het omschakelen tussen benzine en CNG merk je als bestuurder echt helemaal niets. En zo hoort het natuurlijk ook. De brandstofvoorraad wordt zichtbaar gemaakt via twee separate analoge meters in het instrumentarium.
20% bijtelling
De bivalante 1.4 TSI-motor voldoet aan de Euro 6-emissienorm en noteert op CNG een verbruik van 3,5 kg/100 km, wat neerkomt op een CO2-uitstoot van 97 g/km. Daarmee komt de Octavia G-TEC (Hatchback en Combi) met standaard handgeschakelde zesbak (er is geen automaat beschikbaar) bij zakelijk gebruik in aanmerking voor 20% bijtelling, zowel dit jaar als in 2015. Neef Audi A3 g-tron lukt het om in de 14% bijtellingscategorie te vallen. Ondanks de iets hogere prijs van die auto is hij goedkoper in de netto bijtelling, maar moet het riant afleggen op ruimte-aanbod.
Skoda levert de Octavia G-TEC in drie uitrustingniveaus: Ambition, Elegance en de Ambition Businessline. In alle gevallen is een trekhaak met afneembare kogel standaard. Dit om de overwinning van de Octavia als klassewinnaar bij de Trekauto van het Jaar nog maar eens te onderstrepen. De G-TEC mag overigens een aanhanger of caravan trekken met een ongeremd gewicht van 640 kilogram en 1.400 kilogram geremd. In dat laatste geval zal het een-punt-viertje er vermoedelijk zwaar aan moeten trekken.
Navigatie
De Ambition biedt zaken als een airco, cruise control, dagrijverlichting, licht- en regensensor en een radio/cd-speler met SD-kaartlezer en Apple Connectivity. De Elegance wordt verfraaid met onder meer lichtmetaal in de maat 16 inch, parkeersensoren achter, een automatische airco en extra chromen accenten aan het exterieur. De Ambition Businessline tot slot wordt bovenop de Ambition geleverd met onder andere een navigatiesysteem met 5,8 inch kleurenscherm, 16 inch lichtmetaal, een automatische airco en een multifunctioneel stuurwiel.
Komen we tot slot uit bij de prijzen. De Octavia G-TEC Hatchback komt als Ambition op 23.790 euro en als Elegance op 25.890 euro. De Businessline start bij 25.150 euro. Voor de Octavia Combi G-TEC vraagt Skoda 24.790 euro als Ambition, 26.890 euro als Elegance en 26.150 euro als Businessline.
Schrijf een review