Skoda Octavia G-TEC: 'daar zit een luchtje aan'

Waar koeien al niet goed voor zijn...

Wist je dat er in Nederland zo’n anderhalf miljoen melkgevende koeien rondlopen, dat iedere koe dagelijks zo’n 60 tot 100 liter water drinkt en elke dag meer dan 50 kilogram koeienvlaai produceert? Uit die hopen koeienvlaai kan via een ingenieus proces biogas worden gemaakt. Op de ontlasting van vijf koeien per jaar kun je vervolgens met de Skoda Octavia G-TEC zo’n 36.000 kilometer rijden.

In de ontlasting van koeien zitten waardevolle mineralen, zoal stikstof en fosfor, die nodig zijn om planten te kunnen laten groeien. Daarnaast bevat koeienvlaai ook organisch materiaal waarin energie zit opgeslagen. In een vergister kan dit organisch materiaal met behulp van micro-organismen worden afgebroken tot methaan. Methaan vormt op zijn beurt de basis voor het zogeheten Compressed Natural Gas (CNG), waarmee onder meer de Skoda Octavia G-TEC prima uit de voeten kan.

Bivalente 1.4 TSI
De Octavia G-TEC wordt aangedreven door een bivalente 1.4 TSI-turbomotor, die zowel benzine als CNG lust. De CNG-tanks snoepen iets van de bagageruimte af, maar gezien het enorme ruimteaanbod dat de Octavia’s in de basis al bieden, is het verlies vrijwel te verwaarlozen. De Hatchback op CNG heeft een maximum volume van 1.450 liter, tegen 1.580 liter in de reguliere versie. Ook het bagagevolume van de Combi op CNG slinkt met 130 liter tot nog altijd een keurige en bruikbare 1.610 liter. Feitelijk is dat het enige verschil dat je mogelijk kunt ervaren met een reguliere Octavia. De vulopening van de CNG-tanks bevindt zich achter het tankklepje, waar ook de benzinetank gevuld kan worden. Tanken van CNG gaat kinderlijk eenvoudig. Het is een kwestie van het pistool op de vulopening klikken en de knop aan de pomp kortstondig in te drukken. Tanken kan al op veel plaatsen in ons land. In Nederland en Europa is een groeiend aantal tanklocaties waar CNG getankt kan worden.

Altijd op CNG
De 1.4 TSI-turbomotor in de Octavia G-TEC levert 110 pk en 200 Nm aan koppel. Verwacht geen strepentrekker, maar aan het rollen, weet de motor de gang er prima in te krijgen. De koude start van de TSI verloopt altijd op benzine, waarna de elektronica automatisch overschakelt op CNG. Je hoeft dus zelf geen knopje in te drukken. Dat kan overigens ook niet, want er is helemaal geen knopje om over te schakelen. De Octavia G-TEC rijdt namelijk in principe altijd op CNG, tenzij de CNG-tanks 'leeggereden' zijn. En dat is in theorie na zo’n 400 kilometer (en in de praktijk honderd kilometer eerder). Vervolgens wordt de benzinetank aangesproken, ook goed voor een actieradius van ruim 900 kilometer, indien afgetankt. Volgens Skoda zou je in totaal meer dan 1.300 kilometer ver kunnen komen in de Octavia G-TEC. Van het omschakelen tussen benzine en CNG merk je als bestuurder echt helemaal niets. En zo hoort het natuurlijk ook. De brandstofvoorraad wordt zichtbaar gemaakt via twee separate analoge meters in het instrumentarium.

20% bijtelling
De bivalante 1.4 TSI-motor voldoet aan de Euro 6-emissienorm en noteert op CNG een verbruik van 3,5 kg/100 km, wat neerkomt op een CO2-uitstoot van 97 g/km. Daarmee komt de Octavia G-TEC (Hatchback en Combi) met standaard handgeschakelde zesbak (er is geen automaat beschikbaar) bij zakelijk gebruik in aanmerking voor 20% bijtelling, zowel dit jaar als in 2015. Neef Audi A3 g-tron lukt het om in de 14% bijtellingscategorie te vallen. Ondanks de iets hogere prijs van die auto is hij goedkoper in de netto bijtelling, maar moet het riant afleggen op ruimte-aanbod.

Skoda levert de Octavia G-TEC in drie uitrustingniveaus: Ambition, Elegance en de Ambition Businessline. In alle gevallen is een trekhaak met afneembare kogel standaard. Dit om de overwinning van de Octavia als klassewinnaar bij de Trekauto van het Jaar nog maar eens te onderstrepen. De G-TEC mag overigens een aanhanger of caravan trekken met een ongeremd gewicht van 640 kilogram en 1.400 kilogram geremd. In dat laatste geval zal het een-punt-viertje er vermoedelijk zwaar aan moeten trekken.

Navigatie
De Ambition biedt zaken als een airco, cruise control, dagrijverlichting, licht- en regensensor en een radio/cd-speler met SD-kaartlezer en Apple Connectivity. De Elegance wordt verfraaid met onder meer lichtmetaal in de maat 16 inch, parkeersensoren achter, een automatische airco en extra chromen accenten aan het exterieur. De Ambition Businessline tot slot wordt bovenop de Ambition geleverd met onder andere een navigatiesysteem met 5,8 inch kleurenscherm, 16 inch lichtmetaal, een automatische airco en een multifunctioneel stuurwiel.

Komen we tot slot uit bij de prijzen. De Octavia G-TEC Hatchback komt als Ambition op 23.790 euro en als Elegance op 25.890 euro. De Businessline start bij 25.150 euro. Voor de Octavia Combi G-TEC vraagt Skoda 24.790 euro als Ambition, 26.890 euro als Elegance en 26.150 euro als Businessline.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (31)

Skoda Octavia G-TEC: 'daar zit een luchtje aan'
Ik rijd nu 2 jaar met een Octavia hatchback op CNG. In tegenstelling tot wat in het artikel staat start de wagen normaal op CNG, niet op benzine, behalve na het tanken, dan start hij op benzine tot het gas geanalyseerd is. Schitterende wagen, zeer comfortabel en ruim. Ik rijd tussen 350 en 390km op 17kg gas, gemengd verkeer. op autosnelweg 3,3Kg/100km. Schitterend. Nu CNG bijna overal verkrijgbaar is, gewoon een aanrader. De minst milieu-onvriendelijke wagen die er is.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Zeer ruim en comfortabel, stille en vlotte motor. Laag verbruik. Meest milieu-vriendelijke wagen met realistisch bereik. Uitstekende cruise control

Minpunten

De CNG tank zou groter mogen zijn; 17kg staat voor 350-390km op gas. Zou het dubbele mogen zijn, met een kleinere benzinetank. Die heeft nu de standaardmaat en is eigenlijk te groot. GPS wat traag in opstarten.
Graag meer kleine automodellen op CNG.
Skoda Octavia G-TEC: 'daar zit een luchtje aan'
Na een arsenaal golfjes en passats besloten om een octavia aan te schaffen ! Zeer veel auto voor beperkt budget ! Mijn beste wagen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Octavia G-TEC: 'daar zit een luchtje aan'
Prima auto 350,000 km gereden met goed onderhoud gaat hij nog wel 200,000 mee geen groteprobleemen gehad.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia G-TEC: 'daar zit een luchtje aan'
Ik rijd nu mijn 2e Octavia combi, door mijn werk rijd ik gemiddeld 110.000 Km per jaar en ben dus alles gelegen om een veilige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Octavia G-TEC: 'daar zit een luchtje aan'
ik heb het gevoel dat ik wat power mis vanaf 2500 toeren begindt de tdi wel goed te marceren hoe kan ik oplossen anders zeer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Octavia G-TEC: 'daar zit een luchtje aan'
Gisteren heb ik mijn eerste 500 km vol gemaakt in onze "nieuwe" Octavia van 2007. Komende uit een grote Superb 2.5 tdi was dit toch.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Octavia G-TEC: 'daar zit een luchtje aan'
Inmiddels met de 2,0 liter TDI DSG (type elegance) ruim 70.000 km gereden. Probleemloos. Uitstekende caravantrekker, zeer comfortabel. Beslist een betere auto dan mijn vorige,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia G-TEC: 'daar zit een luchtje aan'
Royale gezinsauto met grote bergruimte, automaat rijdt goed. Vering is nog wel vrij stug. Parkeersensoren achter zijn een uitkomst, echt een aanrader ! Relatief zuinig.. Lees volledige review.
Skoda Octavia G-TEC: 'daar zit een luchtje aan'
Vanwege beperkt opgelegde keuze leaseauto's door werkgever, waaronder de Skoda Greenline, toch even een proefrit gemaakt. Het eerste wat opvalt is de beperkte ruimte.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Skoda Octavia G-TEC: 'daar zit een luchtje aan'
Ik rij sinds 2006 de Octavia II Business 1.9TDi. inmiddels 130000 km gereden. Zeer tevreden over deze auto, de uitrusting en comfort. Hij is wel wat luidruchtig maar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia G-TEC: 'daar zit een luchtje aan'
Ik rij nu een half jaar met deze auto, inmiddels 40000 km. Stap er s avonds uit zoals ik er s morgens in ben gestapt. Alleen de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia G-TEC: 'daar zit een luchtje aan'
degelijke comfortabele lange afstand rijder. gemideld verbruik 1op 12(benz 1.8 tsi 6 handmatig). Electronisch kleine minpunten die door de garage in de computer worden verwijderd. Verder geen problemen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia G-TEC: 'daar zit een luchtje aan'
1.4 tsi motor is geweldig, veel power bij weinig toeren. trekhaak raakt soms het wegdek zonder enige belading van de auto, heb nu hulpveren laten plaatsen... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia G-TEC: 'daar zit een luchtje aan'
Hoge kwaliteitsbeleving, veel auto voor minder Euro's, prettig weggedrag. Onze 1ste Octavia 1.6 MPI LPG nu een 1.9 TDI: veel meer trekkracht en weinig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia G-TEC: 'daar zit een luchtje aan'
Ik rijd de 1,9 TDI business elegance sinds maart 2008 geleverd door Auto Noordhoek Tilburg. De auto en garage bevallen prima. Mijn vorige auto was.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Octavia G-TEC: 'daar zit een luchtje aan'
+: Ruimte voor bestuurder/passagiers geweldig, zeer goede afwerking int/ext. 1.4 TSI motor = geweldig!! -: Achterwielophanging veel te slap, bij elke hobbel slaat de trekhaak.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia G-TEC: 'daar zit een luchtje aan'
Ben VW rijder maar heb zeker geen spijt van aanschaf Skoda Octavia combi 1.9TDI DSG aut. Rijdt fantastisch is zeer compleet,sterke motor, prachtig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia G-TEC: 'daar zit een luchtje aan'
Ben sedert 3 maanden in het bezit van een Octavia 1.4tsi Elegance Business Line. De auto is mooi afgewerkt van binnen en van buiten en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Octavia G-TEC: 'daar zit een luchtje aan'
Een van de opties is een trekhaak.bij 2 fietsen of 2 personen op de achterbank komt de trekhaak bij het nemen van verkeersdrempels op de.. Lees volledige review.
Skoda Octavia G-TEC: 'daar zit een luchtje aan'
Heb Skoda octavia combi bj.9-2006 gekocht bij JVHautos te Linne. Rijdt geweldig zo'n 1.9 TDI met DSG automaat en zuinig. Ben al jaren VW Passat rijder.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia G-TEC: 'daar zit een luchtje aan'
een sportwagon met 240 pk waarmee je met je hele gezin+veel bagage op vakantie kan. ideale auto, een Golf GTI maar dan met ruimte. Wegligging.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia G-TEC: 'daar zit een luchtje aan'
Ik rijd de octavia combi greenline businessline nu 3,5 week en heb 4500 km gereden. Hij rijd geweldig, ligt goed op de weg. Ik vind.. Lees volledige review.
Skoda Octavia G-TEC: 'daar zit een luchtje aan'
Een perfecte auto voor in verhouding weinig geld.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Octavia G-TEC: 'daar zit een luchtje aan'
Ik heb 3,5 jaar in de fabia gereden met een 1,4 L 3 cylinder diesel en was zeer onder de indruk van de prestatie's. De Octavia.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Skoda Octavia G-TEC: 'daar zit een luchtje aan'
IN 1999 eerste octavia gekocht was een demo model 1.6 glx, kon er weinig aan veranderen. Na 30000 km koppeling moeten laten vervangen, net buiten.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia G-TEC: 'daar zit een luchtje aan'
De Octavia is voorzien van een 7DSG bak en 1.4 TSI motor. Deze combinatie is geweldig, rijd heerlijk en soms vraag ik me af of.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia G-TEC: 'daar zit een luchtje aan'
Prima auto. Intussen rijd (lease) ik deze auto al meer dan 4 jaar. Ik heb nu een Octavia Combi Elegance Business 1.8 TSI besteld. Ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia G-TEC: 'daar zit een luchtje aan'
na diverse merken te hebben gereden is dit mijn 2e octavia nu vanaf 24 -06-08 op lpg g3 rijdt er prima op 1 op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia G-TEC: 'daar zit een luchtje aan'
Skoda Octavia Combi 1.6 op LPG G3. Gekocht juni 2006. Inmiddels bijna 70.000 km op de teller. Dezelfde motor als in mijn vorige Golf. Helaas.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Skoda Octavia G-TEC: 'daar zit een luchtje aan'
105.000 km met Octavia Combi uit 2005. Fijne auto, maar stuurt zwaar op snelweg, en enigzins stuiterende vering. Stoelen, zitpositie en ergonomie wel dik in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Skoda Octavia G-TEC: 'daar zit een luchtje aan'
het is een auto dat zijn geld wel waard is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5