Ford EcoSport wil anders zijn

Het alternatief voor de kleine crossover.

Een groot merk als Ford is graag van alle markten thuis en dus staat er vanaf juli een compact SUV-tje in de showroom, de Ford EcoSport. Met een groot reservewiel achterop onderscheidt de nieuwkomer zich als stoere jongen tussen de crossovers, maar wat heeft hij nog meer in huis?

Al in het begin van 2012 liet Ford met de onthulling van de EcoSport zien hoe zij het segment van de compacte crossovers en SUV-tjes willen betreden. We zeggen bewust ‘betreden’, want van bestormen kan door het succes in onder meer China en India geen sprake zijn. De fabrieken in Camacari (Brazillië) en Chennai (India) draaien al even over z’n toeren. Gevolg: de EcoSport liet voor Europa op zich wachten en wordt voorlopig in één uitvoering leverbaar. Niet de minste, overigens.

Meer SUV dan crossover
Voor ons staat een ietwat gedrongen, maar stoer modelletje met een hele grote bek. De EcoSport – een naam die al sinds 2003 wordt gebruikt voor een robuust Fordje in Zuid-Amerika – is gebouwd op het platform van de Fiesta en B-MAX en moet daarmee de Renault Captur, Peugeot 2008, Skoda Yeti, Nissan Juke, Opel Mokka en de ASX van Mitsubishi het lastig gaan maken. Ford kiest qua design voor een alternatieve aanpak die wereldwijd in de smaak moet vallen en daarom heeft de Ecosport meer weg een kleine terreinwagen of SUV-tje dan een hoogpotige crossover. De EcoSport hangt de stoere jongen uit met zijn grote achterdeur, waarop een reservewiel is gemonteerd. Zijn robuuste looks zorgen ook voor 20 centimeter bodemvrijheid en relatief grote aanloop en afrijhoeken. Handig voor wanneer je besluit de stadsvijver te doorkruisen, is ons verteld.

Grovere afwerking
In het interieur van de EcoSport ontaarden zich geen grote verrassingen. Wie wel eens een Fiesta of B-MAX van dichtbij heeft bekeken zal dashboard, instrumentarium, deuren en stoelen zo herkennen. Getuige de grovere structuur van het kunststof op het dashboard en in de deurpanelen ligt de kwaliteitsbeleving vreemd genoeg net een tikkeltje lager, maar niet in storende mate. Het is ook te verklaren: in de fabriek waar de EcoSport wordt gemaakt rolt nou eenmaal deze versie voor alle markten van de band, ook die markten waarbij minder aandacht is voor een hoge aaibaarheidsfactor. Bij bijvoorbeeld de nieuwe Mondeo, die voor Amerika als Fusion wordt verkocht en daar ook wordt gebouwd, kan Ford wel onderscheid maken; Europeanen krijgen een hoogwaardiger interieur.

Zwaaideur
Verder biedt de EcoSport voldoende  ruimte, zowel voor- als achterin. De leuning van de achterbank kan worden versteld zodat je niet helemaal streng rechtop zit. Wanneer er veel bagage mee moet kan de achterbank zowel worden neer- als opgeklapt en vergroot de capaciteit zich van 333 liter naar 1238 liter. Let wel even op de achterdeur van de EcoSport, die zwaait naar links open en neemt nogal wat ruimte in. Nu weten we weer waarom reservewielen achterop auto’s zijn uitgestorven; het is niet praktisch. Al zijn we overigens wel blij dat de EcoSport tenminste nog standaard een reservewiel heeft…Verder blinkt de nieuweling vooral uit in opbergruimte, inclusief een lade onder de passagiersstoel en een groot dashboardkastje waar zes(!) blikjes in gekoeld kunnen worden.

Keurige motoren
Voorlopig levert Ford de EcoSport af met de 1.0 liter EcoBoost motor (125 pk) of de 1.5 TDCi diesel met 90 pk. Die laatste betreft een vernieuwde versie van de 1.6 TDCi die al langere tijd bij Ford in de schappen ligt. Hij heeft een nette loop en is na enige aansporing krachtig genoeg voor het SUV-tje. De topsnelheid van 160 km/u is zelfs aan de bescheiden kant opgegeven. De eenliter behoeft eigenlijk geen introductie meer en komt ook in de EcoSport stil, trillingsvrij en soepel uit de verf. Keurig allemaal, al hebben ze geen van beiden een start/stop-systeem. Mede daarom is de fabrieksopgave van het verbruik niet bijzonder gunstig, maar wel zeer acceptabel. Caravantrekkers moeten niet veel van de EcoSport verwachten; het trekvermogen van maximaal 750 kg valt bescheiden uit en ligt aanmerkelijk lager dan een aantal concurrenten, die meestal 1200 kg mogen trekken. Zijn stoere uitstraling ten spijt.

Altijd voorwielaandrijving
Dat doet verder niets af aan de rij-eigenschappen van de EcoSport. Ford is altijd gespitst op een solide en capabel onderstel, waarbij stuurmannen en vrouwen nooit worden teleurgesteld. Het is daarom geen verrassing dat de EcoSport voor dit type auto vrij strak op de weg ligt en veel grip heeft. Natuurlijk, hij helt iets meer over en stuurt minder direct dan een Fiesta, maar hij blijft altijd stabiel en biedt nog steeds ruim voldoende comfort, ook op ruwer asfalt of klinkerwegen. Veel verder dan dit soort wegen of een bospad moet je niet willen gaan, de EcoSport is voorwielaangedreven en vierwielaandrijving is geen optie.

Prijzen en uitrusting
Omdat de productiecapaciteit voor Europa vrij beperkt is, houdt Ford de line-up voor de EcoSport kort en bondig. De auto is alleen leverbaar als de meest bestelde uitvoering bij Ford, de Titanium. (24.595 euro) Met zeven airbags, automatische airco, dakrails, keyless entry, 16 inch lichtmetalen velgen, elektrische ramen en radio/cd met MP3, USB en AUX-functionaliteit zit die dan al aardig compleet in de spullen. Zaken als cruise control, Ford Sync met Applink, Bluetooth, parkeersensoren achter, een regensensor en automatisch dimmende binnenspiegel zijn verpakt in het Technology Pack, dat tijdelijk zonder meerprijs wordt aangeboden. Andere opties zijn 17 inch wielen (€ 400,- doen!), lederen bekleding of metaallak. Af-fabriek ingebouwde navigatie is helaas niet leverbaar (wel via smartphone Applink), terwijl de Fiesta tegenwoordig daar wel verkrijgbaar mee is. Dat geldt ook voor de motorisatie van de automaatversie (Powershift): terwijl de Fiesta op stap gaat met de 1.0 EcoBoost, is voor de SUV een 1.5 Ti-VCT met 112 pk weggelegd. Die gaat 27.595 euro kosten, maar is pas later leverbaar.

Fotografie: Louis Blom

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (2)

Ford EcoSport wil anders zijn
Wij rijden nu ruim een jaar in een ecosport en kan zeggen dat bevalt zeer goed.Ook wij hadden twijfels na aanleiding van wat er in de media geschreven werd maar ik kan zeggen dat is zeer ongegrond.Natuurlijk de materialen zijn goedkoper maar niets minder dan dat je in een koreaan of een goedkope japanner krijgt.De auto rijd zeer goed zit erg lekker en het verbruik ligt zo rond de 1 op 13 wat voor een auto als deze netjes is.De kofferbak had ruimer gemogen maar is ruim genoeg ook de schakelaars,de climatecontrol werkt perfect en de deur van de bagage ruimte werkt ook erg goed.Tenslotte als ik mijn c3 picasso te dicht op een andere auto parkeer krijg ik de klep ook niet open.
Wat de motor betreft geen enkel probleem deze heeft zich al jaren bewezen in zuid amerika en is kwalitatief erg goed.Ik heb trouwens 3 volvo,s gehad en ook 3 turbo,s dat blijft een probleem bij personenauto,s.
Maar wij vinden dat ford hier een goede betaalbare auto heeft neer gezet die misschien wat goedkoper is afgewerkt maarwel de ruimt heeft van een volwaardige suv en zeker niet ten onder doet voor bijvoorbeel een opel mokka,skoda,yeti of een dacia duster
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

gebruiksgemak
Afwerking
rijcomfort
trekkracht

Minpunten

gebruikte materialen
kofferbak
Ford EcoSport wil anders zijn
Ja, wat moet ik hiervan zeggen? Cijfertechnisch (gewicht/pk) klopt het en de techniek schijnt mooi te zijn. Zou 5,3 liter verbruik gehaald worden, is dat een mooi cijfer, maar we weten allemaal hoe (on)betrouwbaar cijfers van fabrikanten zijn.

Hoe lang gaat een 1,0 turbo mee? Volvo's kenden altijd een laag specifiek vermogen, maar hun motoren gingen 20-30 jaar mee. Ik kom uit de generatie dat er geen vervanging is voor cylinderinhoud, en de praktijk heeft me daarvan nog niet kunnen afbrengen. M.a.w. wat heeft je turbomotor na 5 jaar, zegge 100.000 km nog aan levensduur in zich. Dit ga je alleen na 5 jaar meemaken, want op de fabrikanten kun je niet afgaan. M.i. wordt zo'n motor teveel belast en turbo's gaan altijd een keer kapot. Daarom werden ze vervangen voor de 16-ventielen techniek. Waarom nu terug naar de techniek van vroeger?
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

Leuke auto; handige lengte
De cijfers op papier kloppen

Minpunten

Onzekere levensduur van motor en turbo
Wat is het echte verbruik?