De nieuwe CT200h is voor de buitenstaander nauwelijks te onderscheiden van z’n voorganger. Toch is de auto volgens de makers op ruim 90 verschillende punten aangescherpt. Zo is de neus aangepakt, hier is de spindle grille terug te vinden die ook op de andere modellen is terug te vinden. De ‘rug' heeft wat subtiele wijzigingen gekregen en er zijn nieuwe velgen en kleuren beschikbaar – met fantastische namen als ultrasonic blue en solar yellow. Felrood is het leukst, maar klinkt minder spannend: red.
F-Sportline
Wij hebben gereden met de F-Sportline. Afgezien van wat uiterlijke aanpassingen zoals een andere grille, achterspoiler en donkere velgen onderscheidt deze uitvoering zich van de rest met een wat strakker (‘sportief’) onderstel, sportpedalen en een sportstuur. De ontwerpers van Lexus hebben de inwendige Lexus ook bij de andere uitvoeringen aan een kleine facelift onderworpen. Zo is het instrumentarium aangepast en is het stuur gewijzigd. Aan het gebruikte materiaal is te zien dat we hier worden verwend, zoals dat in de premiumklasse de bedoeling is. Een groot verschil ten opzichte van de Toyota Prius.
Toch delen beide auto’s in de basis dezelfde aandrijflijn. Ook hier ligt onder de motorkap de 1.8 viercilinder hybride benzinemotor met een gecombineerd vermogen van 136 pk. Volgens opgaaf is een verbruik van 3,6 liter per 100 km mogelijk, wij kwamen niet verder dan 5 liter. Nog steeds een keurige waarde, overigens. In combinatie met de geringe uitstoot valt de CT200h dan ook nog steeds in de 14% bijtellingscategorie voor zakelijke rijders. Met 15 inch wielen is de uitstoot 82 gram per kilometer, met 16 inch wielen ligt dat op 88 gram – beide binnen de norm. In 2015 zal alleen de basisuitvoering van de CT200h in aanmerking komen voor 14% bijtelling, de grens komt dan op 83 gram per kilometer te liggen.
Rijeigenschappen
De belangrijkste vernieuwing van de nieuwe CT200h is echter terug te vinden in de rijeigenschappen. Waar de CVT versnellingsbak van het eerste model enorm veel lawaai maakte (gieren) wanneer veel vermogen werd gevraagd, is dat nu een stuk minder. Hier hebben de technici duidelijk naar reacties van klanten geluisterd – goed gedaan. En tóch blijft het wennen, zo’n CVT. Daarnaast is het fluisterstil aan boord. Uiteraard wanneer bij lage snelheid volledig elektrisch door de Vinex-wijk wordt gereden (wat ook weer z’n nadelen heeft, maar dat terzijde). Maar ook op hoge snelheid, langs al het andere woon-werkverkeer.
Ten opzichte van de concurrentie, onderscheidt de Lexus CT200h zich vooral op uitrusting. Standaard zijn de automaat, cruise control, climate control en het unieke Lexus Red Carpet Treatment: een vaste monteur, haal en brengservice en het feit dat de auto na elke onderhoudsbeurt wordt gewassen. Daarnaast wordt de CT200h standaard geleverd met een zelfherstellende lak waardoor de kans op krasjes wordt verminderd. Optioneel is Mirror Link, waarmee het beeldscherm van uw smartphone wordt getoond op het beeldscherm in de auto. Een terugkerend minpunt is toch echt wel de ruimte aan boord. Het bagageruim is ronduit klein te noemen, en op de achterbank is het ook niet riant vertoeven. Voorin daarentegen is het opperbest zitten en sturen.
Concurrentie
De vraag is hoe deze nieuwe Lexus zich houdt ten opzichte van de concurrentie. In ‘eigen huis’ staat z’n broer, de eerder genoemde Toyota Prius. Leverbaar vanaf 26.550 en – tegenwoordig - 20% bijtelling. Als plug-in hybride kost de Prius bijna net zoveel als de duurste uitvoering van de CT200h, maar krijgt dan wel 7% bijtelling. Bij de Volkswagen Groep komen de VW Golf en Audi A3 Sportback in aanmerking voor een vergelijk met deze Lexus. De A3 1.6 TDI Ultra bijvoorbeeld, maar in dezelfde bijtellingscategorie alleen leverbaar als driedeurs en ‘slechts’ 110 pk en leverbaar vanaf 25.950 euro. Hetzelfde geldt voor de Volkswagen Golf Bluemotion die een fractie goedkoper is. Duitsers als de BMW 1 Serie of Mercedes A-Klasse doen niet mee in de 14% bijtellingsgekte. Volvo heeft nog de V40 in twee bijtellingsvriendelijke smaken.
Al met al heeft Lexus feitelijk goede auto op de markt gezet, met een gunstige prijs. In het eerste kwartaal van 2014 zijn er 195 van verkocht, maar daar zit ook nog het ‘oude’ model tussen. De nieuwe CT200h zal niet zo’n topper worden als z’n voorganger, maar dat heeft meer met de Belastingdienst te maken dan met de auto zelf. Want in potentie, is het top. Afgezien van die CVT bak dan.
Schrijf een review