De nieuwe X-Trail is voor Nissan een auto die helemaal van deze tijd is. Het merk realiseert zich dat de nieuwe generatie aan de ene kant (meer) ruimte moet bieden dan de Qashqai+2, maar tegelijkertijd ook stoer zijn mannetje staat en geschikt moet zijn voor een flinke caravan of een onverharde route. Omdat het aantal klanten dat daadwerkelijk zwaar off-road gaat met hun X-Trail gering is, is de focus op terreinvaardigheid ingeperkt. De nieuwe X-Trail is dus minder ‘off-road minded’ en moet een brug slaan tussen de crossovers en de terreinwagens van het merk.
Verschuifbare zitrij
Toch wil dat niet zeggen dat de X-Trail een modderfiguur slaat op onverhard. Zo is hij net als de Qashqai leverbaar met vierwielaandrijving en heeft hij 20 mm méér bodemvrijheid (totaal 210 mm) dan dat model. Ook biedt het interieur op verzoek plaats aan zeven zitplaatsen in plaats van vijf. Inderdaad, net als de Qashqai+2 dat kon bieden. Maar door de riante wielbasis van de nieuwe X-Trail is de derde zitrij veel minder een strafbankje dan voorheen. Daarbij komt dat de tweede zitrij over de lengte te verschuiven is en veel beenruimte biedt. Een slimme zet van de Japanners, want meestal wordt zo’n flexibele bank bewust alleen in MPV’s gemonteerd. Kortom, de X-Trail komt best veelzijdig uit de hoek.
De X-Trail heeft nu veel weg van de Qashqai, die nog maar kort bij de dealer staat. Een nadere blik leert dat de X-Trail met name aan de achterzijde verschilt. Het zijn de Amerikaans aandoende achterlichten die hier aan bijdragen. De neus van de X-Trail is stoerder gemaakt door de bumper een iets hoekiger profiel mee te geven. Tekenaars van Nissan hebben hiertoe de mistlampbehuizingen opnieuw op de tekentafel gelegd. Niet te zien is hoe de achterklep uit kunststof bestaat en zo 7 kg lichter is dan zijn voorganger. Ook helemaal van deze tijd zijn de optionele LED-koplampen, in plaats van hallogeenverlichting.
Steviger uit de hoek
Net als het uiterlijk zijn ook de rijeigenschappen van de X-Trail aanzienlijk veranderd. We kennen de X-Trail als een comfortabele, softe terreinreus. Heerlijk ontspannend voor wie van uren cruisen houdt en geen haast heeft. De nieuwe X-Trail volgt het Qashqai-DNA en is zodoende veel strakker, maar ook stugger van aard. De Japanners geven hierbij antwoord op vraag uit de markt, waarbij dynamiek een steeds grotere rol speelt. Of het rijden in de nieuwe X-Trail dus een wereld van verschil is, hangt vooral van je referentiekader af: een oude X-Trail, een Qashqai+2 of een heel andere auto. Toch heeft de X-Trail de beschikking over Active Ride Control om de dempers adaptief te kunnen laten reageren. Zelf een comfort- of sportstand selecteren is er overigens niet bij.
Dieselmotor niet de stilste
Onder de motorkap hanteert Nissan tot medio 2015 een kort en krachtig beleid; de X–Trail is alleen leverbaar met de dCi 130 dieselmotor, met een slagvolume van 1,6 liter. De Renault-diesel is met 130 pk en 320 Nm sterk genoeg voor de X-Trail, maar laat wel horen aan het werk te zijn. Echt hinderlijk wordt het nog niet, maar verwacht zeker tijdens acceleratie geen stiltecentrum. Dat had beter gekund. Het verbruik van 4,9 l/100km is voor een auto van dit formaat heel netjes, maar levert in ons land geen bijtellingsvoordeel op. Broertje Qashqai kan met zijn dCi 110 diesel op 20% bijtelling rekenen en reken maar dat leaserijdend Nederland daar gevoelig voor is. Arme X-Trail.
Hoewel Nissan de diesel op verzoek (+ €2500) aan een X-Tronic CVT automaat koppelt, reden wij de diesel met een fijne zesbak. In dat laatste geval is ook ALL MODE 4x4 vierwielaandrijving leverbaar (+€4000), die automatisch inschakelt en een handmatige LOCK-modus voor het differentieel kent. Op een stukje onverhard bewijst de integrale aandrijving zich op een blubberige helling. Met een trekvermogen van 2000 kg is de X-trail met vierwielaandrijving en Hill Assist ook ideaal voor caravanrijders. Al dan niet op die blubberige helling. Let wel; de X-Trail met automaat is tweewielaangedreven en mag 1500 kg trekken. Medio 2015 wordt het motorgamma uitgebreid met de 1.6 DIG-T turbomotor (163 pk).
Safety Shield
Niet alleen door de genoemde LED-lampen, de zuinige dieselmotor en de toegenomen interieurruimte maakt de nieuwe X-Trail een flinke sprong voorwaarts, net als de Qashqai levert Nissan - afhankelijk van de uitvoering - ook een scala aan veiligheidssystemen, onder de naam Safety Shield. Vrij bekend zijn al dodehoek detectie, verkeersbordherkenning, en rijstrookdetectie, maar een systeem dat een kop-staart botsing kan voorkomen, vermoeidheidsdetectie van de bestuurder en een 360 graden camera met detectie voor bewegende objecten is zeker nog niet alledaags.
Vier uitvoeringen
De Nissan X-Trail staat vanaf deze zomer bij de dealer in vier uitrustingsniveau’s; Visia, Acenta, Connect Edition en de meest luxe Tekna. Prijzen beginnen bij € 36.990. Standaard zijn altijd 17 inch lichtmetalen velgen, airco, zes airbags, LED-dagrijverlichting, Bluetooth, cruise control en Hill Start assist. Als Acenta beschikt de X-Trail verder over een panoramadak, automatische airco, parkeersensoren, privacy glas, automatische verlichting en regensensors. Op de Connect Edition komt de X-Trail niet zonder 19 inch wielen, het Safety Shield, de i-key sleutel, een automatische achterklep en dakrails. Tot de uitrusting van de Tekna behoren onder meer led-koplampen, lederen interieurbekleding, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, verwarmde voorstoelen en Safety Shield Plus.
Schrijf een review