Ruimtelijk inzicht - Ford Tourneo Courier 1.0 EcoBoost

Ford schept ruimte in allerlei soorten en maten. Na de B-MAX, C-MAX, Grand C-MAX, S-MAX en Galaxy is er ook een praktisch gamma onder de Tourneo-paraplu op poten gezet. De laatste nieuwkomer is meteen de kleinste van het stel en luistert naar de naam Tourneo Courier. En die heeft een aantal leuke verrassingen in petto.

Om liefhebbers van ruimte precies datgene te bieden waar ze naar op zoek zijn, wedt Ford op twee paarden. De MAX-modellen en de Galaxy combineren ruimte met design en technische innovaties, terwijl de Tourneo-modellen nog meer in praktisch gemak en nog meer ruimte uitblinken. Natuurlijk maakt Ford hier wel slimme keuzes zodat de Tourneo-familie ook helemaal van deze tijd is.

Meer lengte
De nieuwste en tevens laatste telg van de Tourneo-familie is het kleinste broertje van de Tourneo Custom en de (Grand) Tourneo Connect, en wordt als Tourneo Courier in de markt gezet. De ‘ludospace’ is gestoeld op het mondiale platform waar ook de B-MAX mee voor de dag komt. Met een lengte van 4.15 meter is de Tourneo Courier iets langer dan de B-MAX, maar het grote verschil zit vooral in de hoogte – daar is geen meetlat voor nodig. Schuifdeuren hebben ze allebei. Wat is de kracht van de Tourneo Courier? Een aantal dingen vallen op.

Lage tildrempel
Om te beginnen heeft de Courier een hele lage tildrempel in de bagageruimte. Wanneer je de erg groot uitgevallen achterklep opent – twee deurtjes zou de Courier teveel een bestelbus-look geven – valt op dat de laadruimte heel laag ligt. Dat maakt het inladen van grote objecten zoals koffers, laminaat, een wasmachine of een fiets gewoon makkelijker. De hoedenplank ligt los in zijn steuntjes maar is op een ‘lagere verdieping’ te plaatsen zodat je er nog tassen op kunt leggen. Wij raden dan wel aan een bagagenet aan te schaffen, want je wilt natuurlijk niets in je nek krijgen bij een eventuele noodstop. Wanneer meer laadruimte benodigd is, kan de hoedenplank heel slim achter de achterbankleuning worden geschoven. Zodra de achterbank wordt opgeklapt ontstaat er tenslotte maximaal 1656 liter bagageruimte en dat is een kleine 300 liter meer dan de B-MAX kan vervoeren, met dank aan die extra hoogte.

Slimme tafeltjes
De Ford Tourneo Courier wordt ook gepresenteerd als familieauto voor vijf personen. Op de niet verschuifbare achterbank is er genoeg ruimte voor zowel volwassenen als kinderen. Heel slim zijn de opklapbare tafeltjes aan de voorstoelen die naar bóven scharnieren in plaats van naar beneden. Zo komen ze niet in de knel met de knieën. Je vraagt je af waarom dat nog niet eerder is bedacht. Opvallend: de grotere Tourneo Connect heeft wel klaptafeltjes die knieën kunnen pesten. Verder heeft de Tourneo Courier extra opbergruimte tussen de voorstoelen, onder de passagiersstoel (een lade) en boven het hoofd van de bestuurder en passagier. Wat dat laatste betreft verraadt hij zijn DNA als bedrijfsauto – die onder de naam Transit Courier wordt gevoerd. Maar ach, je kunt er wel iets mee.

1.0 EcoBoost
In doen en laten is de Tourneo Courier gewoon weer een prettige auto, met de rij-eigenschappen en directe besturing van elke andere Ford. Hij helt alleen een tikkeltje meer over, maar schokkend is dat niet. Lovenswaardig is onderweg de stilte in het interieur, zowel windgeruis als motorgeluid blijft heel goed buiten de deur. Ook op de Autobahn. Daar kon de bekende 1.0 liter EcoBoost uit de B-MAX en andere modellen zich uitstekend bewijzen. Ford monteert in Nederland alleen de 100 pk versie in de Courier en daarmee is de auto prima bediend. Met vijf versnellingen is er altijd voldoende pit voorhanden, ook bij lage toeren. Bij volle bepakking en in de heuvels van Duitsland is een 125 pk versie meer verwennerij dan pure noodzaak. We kunnen immers ook even terugschakelen. Caravantrekkers moeten een beetje bescheiden met de Courier op pad gaan. Het maximale trekgewicht van 910 kg is beperkt, maar ligt wel hoger dan dat van de B-MAX.

Één uitvoering
Terwijl de keuze in modellen met ruimte heel reuze is, levert Ford de Tourneo Courier slechts in één uitvoering. De dames en heren van marketing verwachten dat de doelgroep voor de Tourneo Courier bij Ford niet voor een basisuitvoering met de laagste prijs shoppen, maar compleet willen instappen. De Titanium-uitvoering wordt daarom niet geleverd zonder 16 inch lichtmetalen wielen, een randje chroom in de grille, automatische airco, mistlampen, een regen- en lichtsensor, cruise control, dakrails, sfeerverlichting en zes airbags. De optielijst is beperkt tot een knie-airbag (€ 100), metallic lak, een trekhaak en het € 995 kostende Advanced Technology Navigation Pack met navigatie, parkeersensoren achter, achteruitrijcamera, voorruitverwarming, Bluetooth en een extra antenne.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.