Peugeot 508 BlueHDI 180: het overwegen waard

Een ruime en zuinige Euro6-diesel met automaat en 20% bijtelling. Dat is de Peugeot 508 BlueHDI 180.

De Peugeot 508 is een graag geziene gast onder leaserijdend Nederland. Dat heeft alles te maken met de Hybrid4-uitvoering, die ook dit jaar nog in aanmerking komt voor 14 procent bijtelling. Voor de nieuwe 2.0 liter BlueHDI-dieselmotoren, 150 of 180 pk sterk, rekent Den Haag iets meer bijtelling (20 procent), maar deze versies zijn ook zeer zeker het overwegen waard. We gaan op pad met de 508 'berline' BlueHDI 180.

Ten opzichte van de oude tweeliter diesel is de nieuwe BlueHDI flink zuiniger. De nieuwe dieselmotoren van Peugeot beschikken over een oxidatiekatalysator, een SCR-katalysator en een roetfilter met additiefsysteem die met het additief AdBlue de schadelijke NOx-deeltjes omzet in water en stikstof. Mede dankzij deze techniek voldoen de nieuwe BlueHDI-motoren met 150 en 180 pk aan de Euro6-emissienorm. De 150 pk-variant wordt uitsluitend geleverd in de 508 SW met handbak, terwijl de 180 pk-versie in beide carrosserievarianten wordt geleverd en altijd wordt gekoppeld aan een zestraps automaat. Voor de rekenaars: de 180 pk sterke 508 SW valt wel in de categorie van 25 procent bijtelling, de overige uitvoeringen niet.

Rauwe brom
Onze Blue Lease Premium-uitvoering is nogal rijkelijk aangekleed en beschikt onder meer standaard over keyless entry. Het is vervolgens even zoeken naar de startknop, die niet zoals gebruikelijk zich rechts van het stuurwiel bevindt, maar línks(!) ervan. De motor komt met een enigszins rauwe brom tot leven. Niet heel gedecideerd dus. Overigens heb je dat als bestuurder zelf niet echt door, want Peugeot heeft voldoende isolatievoorzieningen getroffen, waaronder zelfs een geluidsisolerende voorruit. Buiten de auto is de dieselbrom wel goed te horen.

Zoals gezegd hebben wij de beschikking over het topmodel met 180 pk en 400 Nm aan trekkracht en standaard gekoppeld aan een echte zestraps automaat, dus niet de gerobotiseerd ETG6-automaat. Op papier goed voor een honderdsprint in 9,2 seconden en een topsnelheid van 223 km/u. Mooie cijfers, maar in de praktijk voelt de 508 BlueHDI 180 niet zo snel aan. De 508 is dan ook een zware auto met een leeggewicht van zo'n 1.515 kilogram. De automaat is eventueel ook met flippers achter het stuur te bedienen, maar daar gaat de lol al snel van af. Ze lijken een eigen wil te hebben en reageren behoorlijk traag op je bevelen. Als ze al reageren.

Solide
De BlueHDI 180 is voorzien van de gemodificeerde voorwielophanging van de GT-uitvoering en rolt standaard op 17-inch lichtmetaal. Het onderstel voelt vooral heel solide en minder 'zacht' dan je zou verwachten van een grote Franse limousine.
 Het verbruik van de BlueHDI 180 zou in theorie 4,3 l/100 km moeten bedragen ofwel 1 op 23,3. Daarmee scoort de 508 een CO2-uitstoot van 111 g/km, goed voor inschaling in de categorie van 20 procent bijtelling. Een mooie waarde, dat verbruik, zeker gezien zijn potentieel en de standaard zestraps automaat. Het opgegeven fabrieksverbruik blijkt echter in de praktijk niet helemaal haalbaar. We noteerden namelijk een testverbruik van gemiddeld 1 op 18,1, maar zijn daarmee eigenlijk best tevreden.

Ruim
Ook content zijn we met het ruimteaanbod van de 508. Wat een joekel van een auto is het eigenlijk toch. De forse afmetingen zorgen voor een uiterst royaal binnenste. Vijf personen vinden eenvoudig een plek en ook met een bagageruimte van 515 liter kunnen we uitstekend uit de voeten. Niet nieuw, maar een leuke vinding blijft de drukknop voor het openen van de achterklep, die verscholen is in de 0 van de 508 typeaanduiding.

Ook verscholen, maar dan in het dashboard, is de bediening van het head-up display. Na een uitgebreide 'zoektocht' kwamen we erachter dat de knoppen verstopt zijn in een uitklapbaar paneel aan de onderzijde van het dashboard, links van het stuurwiel, daar waar bij veel andere modellen de zekeringkast is gehuisvest. Een wereld ging voor ons open. Gelukkig maar, want via de toetsen kan de hoek van het plexiglasscherm worden ingesteld, waarmee voor elk postuur en ingestelde zitpositie een mooi zicht op het head-up display kan worden verkregen.

Gunstiger
Door een fors lagere CO2-uitstoot van 34 g/km kan Peugeot de aanschafprijs van de 508 BlueHDI 180 op een vergelijkbaar niveau houden als die van zijn minder vermogende voorganger, de 2.0 HDI met automaat en 160 pk. De 508 Blue Lease Premium 2.0 BlueHDI 180 pk is er vanaf 41.390 euro. Bij de prijs inbegrepen is een hele waslijst aan voorzieningen, waaronder navigatie, quadrizone climate control (4 posities gescheiden regelbaar), een head-up display, keyless entry en start, en xenon-koplampen met LED-dagrijverlichting. Ons testexemplaar komt op 45.340 euro, vanwege de optioneel lederen bekleding, metaallak en JBL-soundsystem.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (9)

Peugeot 508 BlueHDI 180: het overwegen waard
Als oud 607 rijder verwend en dus een hoge verwachting van de 508Sw 2.9 HDi met Turbi Intercooler. Motorisch prima. trekt goed door met wat ik wil als toch wel erg vlotte rijder. Maar wat erger ik me aan het interieur. Ik weet niet wie dat heft ontworpen.!
In het begin zie je dat niet zo, maar op een gegeven moment wil je eens ites opbergen, en dan pst het niet, of je kan er niet bij omdat het erg lag is geplaatst, Porbeer maar eens iets ui je dashboard kastje te pakken als je achter het stuur zit. Dat gaat absoluut niet lukken.... En dan de allergrootste ergernis. Die binnendeur panelen. Die zijn maar voor de helft open. EN als de deur gesloten is en je moet wat pakken dan kan je er niet bij.

We hebben deze auto nu 3 jaar en motorisch en voor de rest rijd ie goed, komt erg vlot weg en voor mijn aller eerste diesel, moet ik zeggen dat in onder de indruk ben. Toch mis ik m'n oude 607, die weliswaar trage sloep, maar god wat reed dat ding toch fijn zeg.

Afijn ondanks alle toeters en bellen, gaat de auto nog dit jaar naar de garage, en ik laat het tunen, want dit regel gedrag van de moter kan absoluut beter. er is een vrij groot moment waarin de turbo bij lagere regionen niet goed genoeg op pakt
en dat hoop ik icm meet gunstiger vebruik er uit te krijgen.

In de praktijk, zal deze auto ons nog dit jaar naar itale brengen naar we hopen. I ben eens benieuwd hoe ie daar in de Zwitserse Alpen presteert...
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

Verlichting,wegligging,panoramadak
Airco , Xenon verlichting motor vermogen Auto in het algemeen, Satnav. wegklappende spiegels
Park assist

Minpunten

Hele grote minpunten !

De bekerhouders, (nuttoleze dingen)
Opberg ruimte ( dashboard kastje) , is erg vreemd geordend en veelal te klein,
Ruimte in de portieren is niet benaderbaar bij gesloten deuren.
Opberg ruimte tussen passigiers. te klein
en dat centebakkie, Probeer maar eens om daar een munstuk uit te krijgen als je stevige handen hebt
Zit hoogte net iets te krap, als je langer bent, Oplossing stoel verlagen, maar dan heb je weer een te lage instap.. zucht
Peugeot 508 BlueHDI 180: het overwegen waard
ik rijdt inmiddels 20000km met deze auto en het is elke dag feest!
Wat een fijne auto is dit!
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Fijne motor + volautomaat
Strakke wegligging door aangepaste Voorwielophanging (Type GT)
Super stoelen volledig verstelbaar
Veel ruimte
Sneller dan fabrieksopgave!(lijkt niet zo)
Bij rustige rijstijl 1:20

Minpunten

Geen,

Als ik er dan toch één moet noemen,
Als het regent en je opent de achterklep loopt er wat water van de klep in de kofferruimte
Peugeot 508 BlueHDI 180: het overwegen waard
Prima auto! Met de 2 Tronic valt echt te leven. Bij het invoegen gewoon op manueel zetten ! Op dit moment echt de beste keus.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Peugeot 508 BlueHDI 180: het overwegen waard
Op dit moment sta ik voor de keuze om een leasewagen uit te kiezen. Momenteel rijd ik een V70, maar omdat ik altijd.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Peugeot 508 BlueHDI 180: het overwegen waard
Te snel mij laten overtuigen van de sw. 1.6 e hdi bl. exec aut. en zijn rijeigenschappen. Geen tijd genomen om een proefrit te maken... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Peugeot 508 BlueHDI 180: het overwegen waard
Geweldige auto!! Ik rijd de 1.6 THP versie (156 pk) welke echt goed uit de voeten komt, eveneens met een 1400 kg wegende caravan erachter... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Peugeot 508 BlueHDI 180: het overwegen waard
508 SW 1.6 e-hdi Mooie auto, zuinig. Was er heel blij mee tot afgelopen vrijdag. Auto geeft aan dat de motor gestopt moet worden na.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Peugeot 508 BlueHDI 180: het overwegen waard
Heb zowel met de 2.0 als de 1.6 Hdi gereden. De 2 liter heeft pit voor zo een grote wagen maar beide zijn stil voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Peugeot 508 BlueHDI 180: het overwegen waard
JA IK HEB ME NET DIT PRACHT EXEMPLAAR AANGECHAFT.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5