Ten opzichte van de oude tweeliter diesel is de nieuwe BlueHDI flink zuiniger. De nieuwe dieselmotoren van Peugeot beschikken over een oxidatiekatalysator, een SCR-katalysator en een roetfilter met additiefsysteem die met het additief AdBlue de schadelijke NOx-deeltjes omzet in water en stikstof. Mede dankzij deze techniek voldoen de nieuwe BlueHDI-motoren met 150 en 180 pk aan de Euro6-emissienorm. De 150 pk-variant wordt uitsluitend geleverd in de 508 SW met handbak, terwijl de 180 pk-versie in beide carrosserievarianten wordt geleverd en altijd wordt gekoppeld aan een zestraps automaat. Voor de rekenaars: de 180 pk sterke 508 SW valt wel in de categorie van 25 procent bijtelling, de overige uitvoeringen niet.
Rauwe brom
Onze Blue Lease Premium-uitvoering is nogal rijkelijk aangekleed en beschikt onder meer standaard over keyless entry. Het is vervolgens even zoeken naar de startknop, die niet zoals gebruikelijk zich rechts van het stuurwiel bevindt, maar línks(!) ervan. De motor komt met een enigszins rauwe brom tot leven. Niet heel gedecideerd dus. Overigens heb je dat als bestuurder zelf niet echt door, want Peugeot heeft voldoende isolatievoorzieningen getroffen, waaronder zelfs een geluidsisolerende voorruit. Buiten de auto is de dieselbrom wel goed te horen.
Zoals gezegd hebben wij de beschikking over het topmodel met 180 pk en 400 Nm aan trekkracht en standaard gekoppeld aan een echte zestraps automaat, dus niet de gerobotiseerd ETG6-automaat. Op papier goed voor een honderdsprint in 9,2 seconden en een topsnelheid van 223 km/u. Mooie cijfers, maar in de praktijk voelt de 508 BlueHDI 180 niet zo snel aan. De 508 is dan ook een zware auto met een leeggewicht van zo'n 1.515 kilogram. De automaat is eventueel ook met flippers achter het stuur te bedienen, maar daar gaat de lol al snel van af. Ze lijken een eigen wil te hebben en reageren behoorlijk traag op je bevelen. Als ze al reageren.
Solide
De BlueHDI 180 is voorzien van de gemodificeerde voorwielophanging van de GT-uitvoering en rolt standaard op 17-inch lichtmetaal. Het onderstel voelt vooral heel solide en minder 'zacht' dan je zou verwachten van een grote Franse limousine.
Het verbruik van de BlueHDI 180 zou in theorie 4,3 l/100 km moeten bedragen ofwel 1 op 23,3. Daarmee scoort de 508 een CO2-uitstoot van 111 g/km, goed voor inschaling in de categorie van 20 procent bijtelling. Een mooie waarde, dat verbruik, zeker gezien zijn potentieel en de standaard zestraps automaat. Het opgegeven fabrieksverbruik blijkt echter in de praktijk niet helemaal haalbaar. We noteerden namelijk een testverbruik van gemiddeld 1 op 18,1, maar zijn daarmee eigenlijk best tevreden.
Ruim
Ook content zijn we met het ruimteaanbod van de 508. Wat een joekel van een auto is het eigenlijk toch. De forse afmetingen zorgen voor een uiterst royaal binnenste. Vijf personen vinden eenvoudig een plek en ook met een bagageruimte van 515 liter kunnen we uitstekend uit de voeten. Niet nieuw, maar een leuke vinding blijft de drukknop voor het openen van de achterklep, die verscholen is in de 0 van de 508 typeaanduiding.
Ook verscholen, maar dan in het dashboard, is de bediening van het head-up display. Na een uitgebreide 'zoektocht' kwamen we erachter dat de knoppen verstopt zijn in een uitklapbaar paneel aan de onderzijde van het dashboard, links van het stuurwiel, daar waar bij veel andere modellen de zekeringkast is gehuisvest. Een wereld ging voor ons open. Gelukkig maar, want via de toetsen kan de hoek van het plexiglasscherm worden ingesteld, waarmee voor elk postuur en ingestelde zitpositie een mooi zicht op het head-up display kan worden verkregen.
Gunstiger
Door een fors lagere CO2-uitstoot van 34 g/km kan Peugeot de aanschafprijs van de 508 BlueHDI 180 op een vergelijkbaar niveau houden als die van zijn minder vermogende voorganger, de 2.0 HDI met automaat en 160 pk. De 508 Blue Lease Premium 2.0 BlueHDI 180 pk is er vanaf 41.390 euro. Bij de prijs inbegrepen is een hele waslijst aan voorzieningen, waaronder navigatie, quadrizone climate control (4 posities gescheiden regelbaar), een head-up display, keyless entry en start, en xenon-koplampen met LED-dagrijverlichting. Ons testexemplaar komt op 45.340 euro, vanwege de optioneel lederen bekleding, metaallak en JBL-soundsystem.
Schrijf een review