Uitgevoerd in knalblauw metallic (Lapiz Blue), voorzien van dikke 19 inch velgen, een speciale bodykit en twee maal twee uitlaten aan weerszijden van de diffuser laten geen ruimte voor enige vorm van twijfel. Hier staat een razendsnelle auto: de Volkswagen Golf R.
Dat we hier inderdaad te maken hebben met één der rapperen der aarde, wordt bevestigd door de statistieken. Onder de motorkap ligt de tweeliter, viercilinder motor die ook te vinden is in de Golf GTI. Alleen is hier het vermogen opgeschroefd naar een enorme 300 pk (80 pk meer dan de GTI). Alsof het niets is. Maximumkoppel ligt op 380Nm. In ruim 5 seconden moet de 100 km/u te halen zijn. Met de (optionele) automatische DSG versnellingsbak zelfs bínnen dat al minuscule tijdsbestek. De topsnelheid is door de fabrikant begrensd op 250 km/u.
4Motion vierwielaandrijving
Geen enkele reden om daar aan te twijfelen. Onderweg valt de enorme kracht van de auto namelijk direct op. De razendsnelle respons is indrukwekkend. En tegelijkertijd levensgevaarlijk als uw rijbewijs u lief is. De wegligging is tegen het perfecte aan, mede dankzij het 4Motion systeem waarbij alle vier de wielen worden aangedreven. Een feature die de GTI niet heeft, en dat is eigenlijk het voornaamste verschil tussen beide auto’s. Niet het krachtsverschil. Hierdoor heeft de auto veel meer grip op de weg, waardoor bochtige wegen zonder glijpartijen moeiteloos kunnen worden bedwongen. Een pluspunt, tenzij je die glijpartijen juist wilt opzoeken..
Als overmaat van opschepperij, is daar het overdonderende geluid van de viercilinder. Door middel van de nodige audiotrucage wordt dat geluid aan alle kanten versterkt, zelfs binnen de cabine. Leuk, maar kan ook irriteren. En als het start/stop systeem uitkan, zou dit systeem ook uit moeten kunnen. Daarnaast komt de vraag op waarom de trucendoos nodig is als AMG zonder tovenarij een magistrale sound weet te creëren.
Nu met vier kokers
Ten opzichte van de vorige ‘R’ is deze nieuweling in alle opzichte gegroeid. De twee centrale uitlaatpijpen hebben plaatsgemaakt voor vier kokers (twee aan elke zijde). Daarnaast heeft een vermogenskuur voor fors meer vermogen gezorgd: 30 pk en 30 Nm meer koppel). Ook qua rijeigenschappen is zijn hier grote stappen gezet. De voorganger voelde wat mat aan, steriel wellicht. Het neuszware weggedrag van de R32 van destijds, ligt gelukkig al een tijd achter ons. Al was die zescilinder wel lekker hoor.
De Golf doet al 40 jaar mee in de eredivisie van de autocompetitie. De Golf GTI heeft binnen dat spectrum, een eigen cultpositie verworven. De nieuwe R heeft die positie nooit gekregen – maar heeft wel een grote schare fans voor zich weten te winnen. Wat betreft concurrentie moeten de opponenten worden gezocht binnen dezelfde familie. De Golf R vertoont namelijk de nodige gelijkenissen met de Audi S3, beiden onderdeel van het VAG concern. Beiden hebben dan ook dezelfde krachtbron, hetzelfde 4×4-systeem en dezelfde dubbel gekoppelde versnellingsbak. En beiden leveren 300 pk.
Wat betreft ruimte en afwerking aan boord zal de Audi het winnen. Maar het grootste verschil is de prijs. In Ingolstadt betaalt u 51.800 euro maar de S3 heeft dan veel minder opties die de makers in Wolfsburg wel al meeleveren op de Golf R voor een bedrag van 50.400 euro. Het kan overigens altijd meer. De A45 AMG van Mercedes-Benz levert meer pk’s voor meer geld, maar is daarentegen nauwelijks sneller en heeft beduidend minder ruimte aan boord - met name op de achterbank.
Maar als de fun factor voldoende is, dan kunnen we net zo goed eens kijken naar de concurrentie. Zoals de eerder hier besproken Peugeot RCZ R, of de Renault Mégane RS en Opel Astra OPC. Alleen kleeft aan deze auto's een minder voornaam jasje en bieden ze ook minder ruimte aan boord, voor zover dat van belang is in deze league.
Daarom lijkt Volkswagen deze officieuze battle der hot hatches te winnen. De verhouding prijs-kwaliteit-ruimte-power valt toch uit in het voordeel van de Golf. Volkswagen kan nog meer afstand nemen van de concurrentie, want een Golf R Variant lijkt in de maak en de Golf R met 400 pk is al getoond.
Schrijf een review