Nieuwe Jeep Cherokee in de metamorfose

Rijtest nieuwe Jeep Cherokee: Jeep gooit het roer qua design en techniek voor de nieuwe Cherokee helemaal om.

De Jeep Cherokee is helemaal nieuw en terug van weg geweest op de Nederlandse markt. Gezien zijn radicaal veranderde uiterlijk kun je de nieuwe Cherokee niet missen. Of daarom juist wel? Anno 2014 behoort ook tweewielaandrijving tot de mogelijkheden. Dus is de nieuwe Jeep Cherokee nog wel een echte Jeep?

Test nieuwe Jeep Cherokee Longitude 2.0 Turbodiesel en Cherokee 3.2 V6 Limited Pentastar.
Grotere aan- en afloophoek voor Jeep Cherokee Trailhawk

De allereerste Jeep was hoekig en direct te herkennen aan zijn rechte grille. De (Grand)Wagoneer en de Liberty die erna volgde, traden in die voetsporen. Ook de Cherokee die bij ons tot 2010 leverbaar is geweest, kon je direct als zodanig herkennen. Inmiddels is de nieuwe Cherokee terug van weg geweest in Nederland. Onder de hoede van Fiat Auto Group is het merk in Europa weer springlevend, en kan met (diesel)techniek van de Italianen een passend aanbod op onze markt worden gepresenteerd.

3.2 Pentastar
Onze eerste meters maken we echter in een typisch Amerikaanse uitvoering, de Cherokee Limited met 3.2 liter Pentastar motor en – da’s heel modern – een negentrapsautomaat. Voordat we instappen moeten we toch even goed op de badges kijken; is dit een Jeep? De Amerikanen kiezen ervoor om de Cherokee visueel helemaal anders in het leven te laten staan dan zijn voorgangers – en de rest van het modelprogramma. Zelfs de kort geleden gepresenteerde Renegade respecteert de merkwaarden op het gebied van design. Bij de Cherokee niets van dat al, met de spitse koplampen als toppunt. Is dat kritiek? Dat hangt er helemaal van af wat je van het nieuwe ontwerp vindt.

In het interieur zijn de verrassingen minder groot, want Jeep verzorgt een helder ingedeeld dashboard met hooggeplaatst navigatiesysteem, duidelijke draaiknoppen voor het navigatiesysteem en een overzichtelijke, hogere zit. Achterin is er veel beenruimte, maar de hoofdruimte houdt met een panoramadak (1490 euro) niet over. Extra opbergruimte verrast ons onder de omklapbare passagiersstoel. Handig verstopplekje! Verder denkt Jeep praktisch mee met een 230V-stopcontact aan de middenconsole.

Premium?
‘Onze’ Limited-uitvoering is ook rijkelijk bedeeld met lederen stoelbekleding. We zien het ook terug in de deurpanelen. Het dashboard is met een imitatievariant afgewerkt. Die luxebeleving strookt met de gedachte dat Jeep in onze regio als premiummerk wordt gepositioneerd. De Cherokee mag hier de strijd aan gaan met de Q5 van Audi, de BMW X3, de Volvo XC60, et cetera. Maar, heel eerlijk, ligt de look-and-feel onder die genoemde concurrenten. De Amerikanen hebben inderdaad grote stappen gemaakt – dat bewijst de Grand Cherokee als beste – maar ze zijn er nog niet. In het geval van de Cherokee is dat niet zo’n groot probleem, omdat de prijzen van de nieuwbakken Jeep ook iets onder dat van de concurrentie liggen. Bovendien is een Jeep een Jeep, dus sowieso anders dan de rest.

Dat lagere prijsniveau geldt met name voor de dieselvarianten, want de zescilinder in onze Cherokee lust gewoon een slokje, onder meer omdat besparende technieken zoals stop/start-techniek niet aanwezig is. De standaard 9-trapsautomaat(!) is wel van het besparen en schakelt zo snel mogelijk op. Keerzijde is dat het gaspedaal wel aangespoord moet worden als flinke prestaties gewenst zijn. Met maar liefst 272 pk is dat wel mogelijk. Het helpt dan als je de Selec-Terrain draaiknop in Sport zet. Verder is de Cherokee ‘on-road’ gewoon comfortabel, maar zeker niet te soft.

Zuinige Fiat-diesels
Voor de onverharde parcours hebben we de sleutels gekregen van de Cherokee 2.0 Turbodiesel. Deze Fiat-diesel is er in de 140 pk of 170 pk uitvoering en belooft gezien de verbruikscijfers (5,3l/100km) één van de zuinigste in zijn klasse te zijn. Net als de concurrentie is de nieuwe Cherokee ook leverbaar met louter tweewielaandrijving. Eigenwijs als Jeep is mochten we op onverhard ook met de voorwielaandrijver op pad, en daar houdt hij zich kranig. Ook de 2WD-versies hebben de Selec Terrain knop met verschillende modi, waarbij de tractieregeling zijn best doet de grip zo goed mogelijk te verdelen.

Naast de 2WD-uitvoeringen levert Jeep de Cherokee ook met drie smaken vierwielaandrijving, eentje zonder lage gearing, eentje mét en – speciaal voor de ruiger ogende en hoger staande  Trailhawk – lage en hoge gearing met te vergrendelen differentieel. Met die laatste weet je dat geen berg te hoog is, en geen afdaling te steil. Net als bij de Grand Cherokee is Hill Descent Control aanwezig om de weg naar beneden gecontroleerd en soepeltjes te laten verlopen. Dat werkt allemaal foutloos. Aanhanger-rijders zijn overigens het beste af met de 4WD turbodiesel, want daarmee mag maximaal 2495 kg worden voortgesleurd (2WD: 1710 kg, 3.2 2090 kg).

3 uitvoeringen
Jeep levert de Cherokee als Longitude, Limited of extra stoere Trailhawk. De Longitude staat aan de start van het gamma met 5 inch touchscreen voor infotainment, Bluetooth, verschuifbare achterbank, 17 inch lichtmetalen wielen, automatische airco, parkeerhulp achter en cruise control. Navigatie en omvangrijkere audio met subwoofer is te bestellen via het Business Pack. De Limited verwent met een groter touchscreen, navigatie, achteruitrijcamera, audio met 9 speakers, lederen bekleding met geventileerde, verwarmbare en elektrisch te verstellen voorstoelen, xenonverlichting, 18 inch lichtmetalen wielen en elektrisch bediende achterklep. Zoals gezegd is de Trailhawk – alleen leverbaar met 3.2 V6 - stoerder uitgedost, staat hij hoger op zijn poten en is de lederen bekleding vervangen door stof/leder.

Prijzen
Met een vanafprijs van 44.990 euro voor de Cherokee 2.0 Longitude FWD H6 met 140 pk is de nieuwe Jeep goed geprijsd. Wie meer vermogen wenst heeft altijd de 170 pk versie met vierwielaandrijving en negentrapsautomaat onder zijn hoede. Die uitvoering is er vanaf 52.990 euro. Vierwielaandrijving op de 140 pk diesel met handgeschakelde zesbak is ook mogelijk, je betaalt dan 48.690 euro. ‘Limited’ rijden kan vanaf net geen 52 mille, en wie zich op en top Amerikaans wil laten verwennen komt uit op 68.990 euro met de 3.2 V6 Limited. Ultiem stoer doen in een Cherokee Trailhawk kan voor 67.490 euro.

Toch blijven er altijd wensen (opties) over. Diverse veiligheidssystemen zoals dodehoekdetectie, rijstrookdetectie, adaptieve cruise maar ook luxe als een verwarmd stuur vragen extra investering, ook op de Limited. Zou daar de term 'full options' vandaan komen? Wij vinden het niet zo'n punt. Zo betaal je alleen voor wat je écht wilt. 

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (16)

Nieuwe Jeep Cherokee in de metamorfose
wij wonen in oostenrijk aan het einde van een dal dus wij rijden veel in bergachtig terrein. Onze jeep is gechiped wat de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Jeep Cherokee in de metamorfose
Zeer degelijke 4x4 , perfecte schakelkeuzes, trekt als een lier ook zware aanhang op helling. Sobere uitrusting. Géén koplampwissers. Voorruitontdooier zelfs in NL onvoldoende kracht!.. Lees volledige review.
Nieuwe Jeep Cherokee in de metamorfose
Hele fijne auto... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Jeep Cherokee in de metamorfose
EEN BLOK OP DE WEG , KOM ZELF UIT EEN SUZUKI GRAND VITARA [ 98] OOK V6 2.5 OOK PITTIG VERBRUIK 1LTR OP 8.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Jeep Cherokee in de metamorfose
sinds twee weken ben ik in het bezit van mijn 35e auto sinds ik mijn rijbewijs heb gehaald,dus ik heb wel degelijk ervaring met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Jeep Cherokee in de metamorfose
Top, een echte 4x4.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Jeep Cherokee in de metamorfose
Ben sinds 2003 in het bezit van een cherokee 2.8 crd limited edition, van. Zeer luxe en netjes afgewerkt aan de binnenkant, leren bekleding is een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Jeep Cherokee in de metamorfose
Sinds eind vorig jaar ben ik in het bezit van een JEEP Cherokee, een nieuwe volgens de Dealer uit voorraad, op de website van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Jeep Cherokee in de metamorfose
Met 163pk en 400Nm sterke dieselmotor van Mercedes-origine onder de kap is het een genot om met deze auto te mogen rond rijden, met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Jeep Cherokee in de metamorfose
Rijd al ruim 3 jaar in een Renegade 3.7L. Fantastich. Ziet er spannend uit, zit goed uit en de motor klinkt fantastisch. Doe af en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Jeep Cherokee in de metamorfose
Wat een fantastische auto. Daar waar de Grand Cherokee ietswat deinst, rijdt de Cherokee als een kitcar! Een absolute aanrader. Adviseer wel om de V6.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Jeep Cherokee in de metamorfose
Ben van oudsher een echte Duitser-rijder, maar was de afgelopen jaren vanwege de prijs/kwaliteit toch overgestapt op Chryslers. Bij de dealer tegen een Cherokee aangelopen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Jeep Cherokee in de metamorfose
Jammer dat deze opvolger zo'n jimmy suzuki jappen smoeltje krijgt. De uitstraling is stukke minder geworden... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Jeep Cherokee in de metamorfose
Toppertje.. Lees volledige review.
Nieuwe Jeep Cherokee in de metamorfose
een lekker ding voor een leuke prijs die doet watíe doen moet en er ook nog uitziet als een terreinwagen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Jeep Cherokee in de metamorfose
De enige ECHTE JEEP. Haast U, ze zijn nu uit productie, de opvolger is erg wennen, dit wordt een collectors item.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5