Metamorfose van de nieuwe Mercedes-Benz V-Klasse

Van busje naar zeer luxe uber-MPV. Zonder V6, maar wel veel zuiniger.

De Mercedes onder de busjes maakt een carričreswitch. De Viano wordt omgedoopt tot V-Klasse en wilt nu veel meer een hele grote MPV zijn, dan een voor personen ingerichte bestelbus. Om dat te bereiken is met name het onderstel en het interieur drastisch aangepakt. Met rijkelijk resultaat, zo blijkt.

Autotest Mercedes-Benz V 250 BlueTEC, de nieuwe V-Klasse als ruime MPV voor VIP-shuttles en taxi-vervoer.
Agility Select in de V-Klasse voor zuinig of sportiever rijden.

Vooropgesteld staat dat de nieuwe V-Klasse helemaal nieuw is. Mercedes-Benz heeft na zo’n tien jaar het roer flink om gegooid. Het merk neemt afscheid van de Viano en verwelkomt opnieuw de V-Klasse, een naam die we in de jaren negentig ook al zagen en uitstekend past in de lijn van andere personenwagens met een ster op de neus. Natuurlijk, om plaats te bieden aan een interieur dat standaard is ingericht voor zes (en maximaal acht) personen en hun bagage, moeten de Duitsers zich wel aan het vertrouwde ‘format’ houden van een grote, hoekige carrosserie. Met signatuur als een nadrukkelijke vouw in de flanken en sierlijke (LED-)koplampen in de neus wordt de V-Klasse wel elegant op smaak gebracht.

MPV of niet
De Avantgarde-uitvoering komt voor de dag met chromen strips langs de zijruiten en onder de nu tweedelige achterklep. Of dat mooi is, laten we in het midden. Ook vervallen door die chromen strips de uitklapbare achterste zijruiten, waardoor alleen de voorportierramen voor frisse lucht kunnen zorgen. De schuifdeuren (standaard één, optioneel twee) hebben vaste ruiten. De vraag is uiteraard wel hoe vaak die ‘uitklapramen’ bediend worden. Toch moeten we niet vergeten dat de Viano bijvoorbeeld in Duitsland ook als ultieme auto voor gezinnen en vrijbuiters werd gekocht! Ga maar na, je kunt er tot honderden liters bagage in kwijt, de stoelen zijn uit te nemen of tegenover elkaar te plaatsen, in het midden kun je een tafeltje plaatsen, de keuze is reuze. Missen we dan nog wat? Ja, klaptafeltjes en insteekvakken aan de voorstoelen. Je bent een MPV of niet. In Nederland is de carrière van de Viano vooral gericht op VIP- en taxivervoer. Maar, met de veel lagere prijzen van de nieuwe V-Klasse (waarover later meer) kan dat nog wel eens veranderen.

Spraakversterking
Echt helemaal nieuw en werkelijk een openbaring is het interieur van de nieuwe Benz. Om de V-Klasse als ultieme MPV te laten stralen hebben de designers een interieur ontwikkeld dat in een personenauto niet zou misstaan, ook al zit je wel weer des bus ‘op de bok’. Het sierlijke dashboard, dat fraai is afgewerkt met hout of aluminium, zacht kunststof en matchromen elementen, doet in niets denken aan zijn voorganger. Wat een sfeer! Wie vervolgens ook nog het Burmester audiosysteem met 16 speakers bestelt is helemaal het heertje; de klanken zijn bijzonder indrukwekkend voor een auto, laat staan een klankkast als deze. Heel innovatief is dan de spraakversterking waarbij een microfoon de stem van de bestuurder opvangt en via de speakers door het interieur laat sijpelen. Ook al is het interieur goed geïsoleerd, het systeem heeft absoluut toegevoegde waarde, zeker als je toch geen harde prater bent.

Wiel én touchpad
En om maar meteen op de toekomst voorbereid te zijn, zien we naast allerhande veiligheids-, assistentie- en inparkeersystemen, inclusief 360 graden camera, ook het nieuwe COMAND Online systeem met touchpad, een kunstwerkje dat ook in de S- en C-Klasse furore heeft gemaakt. Niet dat we écht verknocht zijn aan het touchpad; ondanks dat het intuïtief werkt met schuif- en knijpbewegingen zoals op een iPad, kun je met het vertrouwde draaiwiel net zo makkelijk door menu's heen, de kaart bekijken of door de muziekcollectie bladeren. Bovendien geeft dat rad een weerstand, zodat je al rijdend meer controle hebt over wat er gebeurt. Mercedes heeft hier het wiel opnieuw willen uitvinden, maar het resultaat voelt net als bij de concurrentie als een thuiskomer.

Dynamische dempers
In technisch opzicht maakt de V-Klasse ook sprongen. Ook al is de basis van de auto gebaseerd op de Viano, de heren van Mercedes-Benz hebben het recept verfijnd met dynamisch reagerende dempers in plaats van luchtvering en de optie van een 15 mm verlaagd sportonderstel(?!) toegevoegd. Daarnaast is de stuurbekrachtiging voortaan elektrisch én snelheidsafhankelijk. Wat levert dit op? Een rijgedrag dat het gevoel van een busje opzij zet; de V-Klasse reageert lichtvoetiger dan zijn voorganger (maar ook de Multivan) en stuurt niet te licht of te zwaar. Slechts bij het afremmen voelt de koets zwaarlijvig omdat een stevige voet vereist is. Een gemiste kans om met het verleden te breken, dat zich met name bij de V 220 CDI openbaarde. Wat blijkt: de V 250 BlueTEC heeft grotere remmen. 

Vaarwel V6
Mercedes levert de V-Klasse met de bekende 2,1 liter dieselmotor uit de andere personenwagens. In de smaken V 200 CDI, V 220 CDI en V 250 BlueTEC staat een kordaat gamma motoren paraat om voor goede en zuinige prestaties te zorgen. De door ons gereden V 220 CDI is met 163 pk en maximaal 380 Nm bij slechts 1400 toeren een smeuïge variant, die niet eens zo’n keel op zet in het interieur. De optionele 7G-Tronic automaat (alleen standaard op de sterkste diesel) doet zijn werk zoals we hem kennen, heel relaxed, uitermate soepel en –toch verrassend– nog alert ook. Het karakter van de motor en transmissie komt ook voor rekening van Agility Select, waarmee een efficiënte, comfortabele of sportieve rijmodus in te stellen is. Standaard rijden we in stand C, en da’s de lekkerste voor zo’n kolos van 5.37 meter. Al kun je in de kortere versies ook aan 4.89 of 5.14 meter genoeg hebben.

Véél zuiniger
De lekkerste motor van weleer, de 3.0 CDI V6 in de Viano met 224 pk en 440 Nm, zien we in de V-Klasse niet meer terug. Hoewel die zescilinder toch wel een beetje voor extra onderscheidend karakter kon zorgen in de markt, vertrouwt Das Haus nu op de 250 CDI diesel. Ondanks het iets lagere vermogen en het gemis van twee cilinders, is er nog altijd 190 pk en 440 Nm paraat. Voor snelle inhaalsprints heeft deze diesel nog een overboost achter de hand, waarna er 16 seconden lang 480 Nm voorhanden is. En dat voel je. Gekoppeld aan een automaat met zeven versnellingen in plaats van vijf, doet de V 250 BlueTEC tóch niet onder voor zijn zalige voorganger. De grootste vooruitgang zien we terug in het brandstofverbruik, want dat ligt zo’n 2,0 liter lager (nu: 6,0l/100km).

Lagere prijzen
Gevolg: minder vaak naar de pomp en een BPM-bedrag dat zo’n 20.000 euro lager ligt. Hoewel taxibedrijven daar niets aan hebben – die betalen geen BTW en BPM – is dit nog altijd een aantrekkelijk feit voor andere zakelijk rijders. Bovendien zien we dat de vanafprijs van de nieuwe V-Klasse (vanaf 55.960 euro) nauwelijks hoger ligt dan een E-Klasse Estate. En dat is een prestatie, gezien het gebodene. De nieuwe V-Klasse staat in juni bij de dealer.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.