De Mégane is al jaren een succesnummer in ons land, niet in de laatste plaats te danken aan het ‘koopgedrag’ van de zakelijke automobilist. Tot begin dit jaar kwam de Mégane dCi 110 namelijk in aanmerking voor 14% bijtelling. Ook als Estate. Daarvan heeft Renault optimaal geprofiteerd. De technische update twee jaar geleden, waarbij de CO2-uitstoot naar beneden werd bijgesteld, kwam de Nederlandse dealers dan ook zeer goed uit. Helaas is aan het 14%-bijtellingfeest nu een einde gekomen. Dat neemt niet weg dat de Mégane nog altijd een zeer aantrekkelijke auto is in de omgang. Ook voor de zakelijke rijder.
Nieuwe snoet
Voor modeljaar 2014 heeft het designteam van Renault onder leiding van de Nederlander Laurens van den Acker opdracht gekregen aansluiting te zoeken bij de nieuwe Renault-modellen als de Clio en Captur. Het front is opnieuw ontworpen en past uitstekend bij de rest van de carrosserie, die nagenoeg ongemoeid is gelaten. Prominent in de neus bevindt zich voortaan het grote merklogo dat optisch via een zwarte grille in verbinding staat met de nieuw gevormde koplampen. Voor de indeling van de onderbumper maakt Renault onderscheid tussen de verschillende uitvoeringen. In onze sportief getinte GT-line wordt de LED-dagrijverlichting omkaderd met een sierlijst in een contrasterende grijze kleur. In diezelfde kleur worden ook de dakrails, de buitenspiegelkappen en de 17-inch lichtmetalen wielen uitgevoerd.
Van binnen is de GT-line te herkennen aan een specifieke decorinleg met rode bies, rode stiknaden voor het met leder bekleed stuurwiel en uiterst prettige sportstoelen bekleed met kunstleder en stof en voorzien van contrasterende naden. Door de dikke wangen van de stoelen schiet de middenarmsteun zijn doel enigszins voorbij.
R-Link
Tegelijk met de facelift van de Mégane is ook het R-Link systeem beschikbaar gekomen in de middenklasser. Het multimedia- en navigatiesysteem maakt gebruik van TomTom-navigatie en toont zijn informatie op een 5,8-inch touchscreen. Renault vergelijkt de bediening met die van een tablet, want via een MyRenault-account heb je toegang tot de R-Link Store en kunnen de functionaliteiten met nieuwe apps worden uitgebreid. Het systeem werkt prima met behulp van de controller op de middentunnel; in de praktijk zul je als bestuurder het touchscreen nauwelijks gebruiken, vanwege de flinke afstand tot het scherm bovenop het dashboard. Mits je voldoende bereik hebt, de dekking van de internetservices blijkt niet landelijk, is het mogelijk bijvoorbeeld de headlines van Metro-nieuws te laten voorlezen tijdens het rijden. Echt heel duidelijk komen de berichten niet door, want de stem spreekt nogal met een dubbele tong. De voorleesfunctie staat duidelijk nog in de kinderschoenen.
Aan ruimte geen gebrek in de Mégane Estate. Het elektrisch te bedienen glazen schuif- en kanteldak (voor en achter) ter waarde van 995 euro doet geen afbreuk aan de hoofdruimte. Ook aan bagage kan er het nodige mee. De bagageruimte meet 524 liter en is te vergroten tot 1.600 liter. Wel missen we een aflegvak voor de mobiele telefoon voorin.
Weinig toeren
De dieselmotor in de nieuwe neus van onze Mégane Estate is een oude bekende. De motor levert 110 pk en 260 Nm aan trekkracht. Meer dan voldoende voor de Fransman, die in 12,4 tellen naar de honderd accelereert en een top van 190 km/u kan halen. Boven de 2.000 tpm wordt de motor wel wat luidruchtig en steekt-ie zijn ware aard niet onder stoelen of banken. In de praktijk leg je daarom al vrij snel het volgende verzet in met de handgeschakelde zesbak en komt de motor nauwelijks boven de 2.000 tot 2.500 toeren. Onderin staat er namelijk voldoende trekkracht ter beschikking, dus je hebt sowieso weinig toeren nodig. Ook goed voor het verbruik trouwens.
De Mégane Estate is gezegend met een degelijk en solide onderstel en wordt absoluut niet zenuwachtig van een drempel die misschien met iets te hoge snelheid wordt genomen. De besturing heeft wel wat last van ‘zenuwen’ en is vooral rond de middenstand wat overgevoelig.
Tot slot nog de prijzen. De Renault Mégane Estate begint bij 20.990 euro als TCe 115. De dCi 110 Stop en Start GT-line kost vanaf 28.390 euro en met de diverse extra’s komt ons testexemplaar op 32.108,70 euro, inclusief rijklaar maken en leges.
Schrijf een review