Autosalon van Genčve 2014: supercars

Natuurlijk mag het nodige aan pk-geweld niet ontbreken op de Autosalon. Vandaag gaan we tot 3.700 pk en ruim 2 miljoen euro..

Uiteraard schitteren op de Zwitserse beursvloer ook de nodige supercars. Bugatti komt wederom met een gelimiteerde oplage van de Veyron, Koenigsegg presenteert de One:1 als megacar en we kunnen ook een nieuwkomer verwelkomen in de vorm van NanoFlowcell, een Liechtensteinse bedrijf dat ruimtevaarttechnologie inzet in de Quant e-Sportlimousine.

Supercars op Autosalon van Genčve 2014. Uiteraard schitteren op de Zwitserse beursvloer ook de nodige supercars.
NanoFlowcell Quant e-Sportlimousine

Laten we meteen met de allersnelste beginnen, de firma Koenigsegg presenteert de One:1 en doopt de auto tot megacar. Al eerder toonden we je de foto’s van deze potente Zweed, maar nu weten we ook wat-ie in huis heeft. De naam megacar slaat op het vermogen van de auto: 1.360 pk, dat overeenkomt met 1 Megawatt. De pk-/gewichtsverhouding is ook optimaal: 1:1.

450 km/u
De One:1 is gebaseerd op de Agera R met een dubbel aangeblazen 5.0 liter V8. Wel is de boring van het blok vergroot en is de turbodruk verhoogd om tot het hogere vermogen te komen. Ook de carrosserie is nieuw vervaardigd en bestaat volledig uit koolstofvezel. De One:1 haalt een top van 450 km/u en sprint in 20 seconden naar de 400 km/u! Via een speciale App kunnen bestuurders alle informatie van de auto, inclusief rondetijden en G-krachten thuis op de luie stoel nog eens rustig nalezen. Overigens zullen niet veel mensen gebruikmaken van deze App, want Koenigsegg bouwt slechts zes exemplaren van de One:1. En die zijn al verkocht.

Bugatti Veyron
De Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Rembrandt is de vierde versie in de ‘Les Legendes de Bugatti’ serie na de Veyron Grand Sport Vitesse Jean Bugatti, de Jean-Pierre Wimille en de Meo Constantini. Nog twee te gaan. De reeks omvat namelijk in totaal zes versies en van elk type bouwt Bugatti drie exemplaren. De Rembrandt is vernoemd naar Rembrandt Bugatti, de broer van oprichter Ettore Bugatti en tevens een bekend beeldhouwer.

De Veyron Grand Sport Vitesse Rembrandt is te herkennen aan een specifieke twotone laklaag met bronstinten. De logo’s zijn vervaardigd uit platina en de lichtmetalen hebben dezelfde Firefinch-laklaag als de onderzijde van de carrosserie. Ook het interieur is op details aangepast. Net als bij de andere versies uit de reeks, gaat het hier puur om uiterlijk vertoon en wordt aan de 1.200 pk sterke 8.0 liter W16-motor niet getornd. Het prijskaartje vermeldt een slordige 2.090.000 euro. Zonder belastingen.

Arash Cars AF8
Arash Cars presenteert in Genève de opvolger van de AF10, die merkwaardige genoeg de naam AF8 draagt. Motorisch gezien niets nieuws onder de zon. Ook de AF8 heeft de beschikking over een 7.0 liter V8 van General Motors, goed voor 550 pk en 640 Nm. En daarmee snelt de bolide in krap 3,5 tel naar de honderd en haalt een top van ruim 320 km/u.

Gumpert Explosion
Ook Gumpert is van de partij in Genève. Jawel, de fabrikant die vorig jaar nog ten dode was opgeschreven, is weer herboren. Het Britse Formvision heeft Gumpert uit de put gehaald en samen gaan ze onder de naam Gumpert Sportwagenmanufaktur GmbH weer nieuwe auto’s bouwen. De eerste telg is deze Explosion met Audi-trekjes. Niet vreemd, want de oprichter van Gumpert, Roland Gumpert, was jarenlang topman bij Audi Sport.

In de Gumpert Explosion huist een 2.0 liter turbobenzine, die zijn potentieel van 420 pk en 520 Nm via een handbak of zestrapsautomaat over alle vier de wielen verdeelt. Dankzij een chassis uit kunststof, aluminium en koolstofvezel blijft het leeggewicht beperkt. De Explosion doet zijn naam eer aan en snelt in 3 seconden naar de honderd en de topsnelheid ligt boven de 300 km/u.

Quant e-Sportlimousine
Nieuwkomer op de Zwitserse beursvloer is NanoFlowcell, het Liechtensteinse bedrijf achter de Quant e-Sportlimousine. De firma maakt gebruik van een flow cell, een techniek die in 1976 door NASA is gepatenteerd en waarbij energie in vloeibare vorm in een batterij wordt opgeslagen. In beide 200 liter tanks zit genoeg energie (600 Volt en 50 Ampère) om vier elektromotoren gedurende maximaal 600 kilometer aan te drijven. In elk wiel van de Quant e-Sportlimousine bevindt zich één elektromotor van 925 pk en 2.900 Nm. Het gezamenlijk vermogen bedraagt dus 3.700 pk en 11.600 Nm aan koppel.

De vierzitter is geen lichtgewicht. Zo weegt-ie ruim 2.300 kilogram. Maar dankzij het riante vermogen zou de bolide in 2,8 seconden naar de 100 km/u kunnen accelereren en uiteindelijk een topsnelheid van 380 km/u behalen. Klinkt natuurlijk allemaal als toekomstmuziek, maar NanoFlowcell belooft nog dit jaar vijf exemplaren als prototype op de weg te zetten. We houden het nauwlettend in de gaten.