Autosalon van Genčve 2014: prototypes en concept cars

Als geen andere autotentoonstelling is Genčve het mekka voor prototypes en concept cars. De leukste op een rij.

Als geen andere autotentoonstelling is Genčve het mekka voor prototypes en concept cars. We pikken er een paar van de fraaiste staaltjes uit. Van Maserati tot Italdesign en Volkswagen tot Volvo en Subaru.

De hier altijd sterk vertegenwoordigde carrosserie-ateliers laten zien wat ze allemaal kunnen, waarbij het veelal gaat om vingeroefeningen die nooit gerealiseerd zullen worden. Of, zoals bij het Zwitserse Rinspeed, een idee voorschotelen hoe de toekomst er uit kan zien. Hun interieur voor een zelfsturende auto dat we eerder op onze site lieten zien is daar een mooi voorbeeld van.

De grote automerken bezondigen zich nog nauwelijks aan dit soort artistieken vrijheden. Doorgaans zijn hun concept cars werkelijk prototypen, die de aanzet vormen voor een echt gepland productiemodel en waarvan de eerste vormen op een salon als deze worden getoond om te peilen of ze bij pers en publiek in de smaak vallen.

Volvo Concept Estate
Dat laatste doet ongetwijfeld de Volvo Concept Estate. We hebben al lang en breed kunnen genieten van de foto’s die eerst waren ‘uitgelekt’ en vervolgens door de fabriek zelfs geopenbaarde foto’s. Maar in levenden lijve ziet-ie er nog veel fraaier uit. Wat een prachtige lijnen en wat een heerlijk interieur, dat model staat voor de stijl die Volvo hier voortaan gaat volgen. Het gigantische touchscreen lijkt een beetje van Tesla afgekeken en geeft ons wel stof tot nadenken. Want is het wel praktisch, zo’n enorm scherm in plaats van vast zittende knoppen. Gaat je hand niet te veel zweven tijdens het rijden. Bij Lexus hadden we al gemerkt dat je voor zoiets (maar dan veel kleiner en op de middentunnel) echt wel behoefte hebt aan een steuntje voor je pols. Mistasten bij touchscreens ligt erg voor de hand.

Maar ook andere merken zijn er mee bezig, terwijl ook steeds vaker spraakherkenning via Apple’s Siri te hulp wordt geroepen. Hoe dan ook: deze stationcar van een merk dat altijd zo sterk in het genre was moet zo spoedig mogelijk in productie komen.

Maserati Alfieri
Bij Maserati staat een prototype waarvan we vooral hopen dat het in productie komt: de spectaculaire Alfieri. Zelf noemen ze het een ‘functionerend studiemodel’, maar hij lijkt vrijwel áf. In ieder geval zullen toekomstige Maserati’s veel van Alfieri’s DNA hebben.

Nog een proto dat vrijwel productieklaar lijkt, de Intrado van Hyundai. Ook een gewaagde en oversmakelijke vormgeving én baanbrekende techniek. Een nieuwe generatie brandstofcel-aandrijflijn namelijk, die gebruikt maakt van wéér lichtere lithium-ion accu’s.

Om even in Korea te blijven: de Kia GT-Stinger konden we al in Detroit zien, maar is ook hier de moeite waard. Een heerlijke sportauto, met een lekkere turbomotor, hoogste verleidelijk – maar ze zijn niet van plan hem te gaan bouwen.

Italdesign 'Clipper'
Italdesign, de studio van de fameuze Giorgetto Giugiaro, heeft in opdracht van VW een ruime SUV ontworpen, de Clipper, op basis van het MQB-platform. Een heuse Giugiaro, werkelijk mooi, maar we moeren toch wel betwijfelen of het in deze vorm ooit tot productie komt.

Volkswagen T-Roc
Voor de Volkswagen T-Roc zal dat ook wel gelden, althans voor de hier vertoonde extreme vormgeving. Maar dat er een SUV’je op basis van de Polo komt lijkt wel zeker. Ook VW is bezig alle mogelijke nissen en nisjes in het leveringsprogramma op te vullen. In ieder geval weten we nu hoe de T-Roc (woordspeling op T-Rex?) er in het echt uitziet: nog vervaarlijker dan op de tease-tekeningen die ze eerder rondstuurden. Dat geldt ook voor de Skoda VisionC designstudie, een hele groene (ook onder de motorkap) vijfdeurscoupé, die we graag op de weg zouden zien. Ook al heeft-ie wat weg van een Audi A7 en concerngenoot Passat CC.

Subaru Viziv2
Dat Subaru nu al voor de tweede achtereenvolgende maal met een Viziv2-concept op de proppen komt geeft reden te vermoeden dat het ze serieus is. Deze Viziv-2 nadert echt realisering; de STI WRX die er naast staat ís al klaar en daar gaan we over een paar weken kennis mee maken.