Vernieuwde Ford Focus is opgeruimd, veiliger, zuiniger en luxer

Preview: Zo heeft Ford de Focus vernieuwd. Meer luxe, meer veiligheid, nieuwe motoren en een kakelverse middenconsole.

Ford heeft met de nieuwe Focus goed raak geschoten in het segment van de compacte middenklasser. Met een eerste facelift is het succesnummer weer helemaal up to date, ook als het gaat om de veiligheid, ergonomie en techniek.

Het vernieuwen van de Focus is moeilijker dan het lijkt. Net als andere nieuwe Ford’s is het model een ‘One Ford’ wereldauto, die in 140 markten succesvol aan de man wordt gebracht. En dat moet natuurlijk vooral zo blijven. Daarom zijn de visuele vernieuwingen beperkt gebleven tot een nieuwe achterklep, andere achterlichten, twee nieuwe kleuren, en een nieuwe neus, waarbij het agressieve front met twee slagtanden in de grille plaats heeft gemaakt voor een elegant alternatief met meer chroom, in lijn met de Fiesta en Mondeo. Helemaal goed. Al begrijpen we nog steeds niet waarom de Focus geen haaienvin antenne heeft in plaats van een spriet. Het oog wil ook wat en het is nog praktisch in de wasstraat ook. Overigens, ook de C-MAX, Focus Electric en Focus ST worden ook nog bijgepunt, maar daarover weten en zien we pas later meer.

Minder knoppen, meer intuïtie
In de verschillende Focussen die we hebben gereden bleef de indeling van de middenconsole altijd een punt van kritiek. Ford heeft het de bestuurder niet makkelijk gemaakt door de bediening van radio, navigatie en infotainment achter veel knopjes onder te brengen, en een draaiknop toe te passen die dat toch niet bleek te zijn (want die was er alleen voor het volume). Goed, de dames en heren van Ford hebben het licht gezien en geven de vernieuwde Focus een geheel nieuwe middenconsole, waarin het 8 inch touchscreen alle pijnpunten wegneemt.

Je kunt je afvragen waarom de Focus zo’n niet scherm niet bij zijn introductie in 2010 al kreeg – de Mondeo had immers ook al een aanraakscherm van formaat – maar dat is zonde van de tijd. Met de nieuwste generatie Ford Sync II is de klimaatregeling, radio, navigatie en telefoon heel eenvoudig te bedienen. Elke hoek van het scherm verschaft toegang tot een van deze onderdelen. De bediening van de basisvoorzieningen zoals het zoeken van de volgende zender of het aanpassen van volume kan gewoon nog via handzame knoppen in het dashboard. Je moet immers niet alles achter een scherm willen verstoppen. Overigens is dit nieuwe infotainmentsysteem met groot aanraakscherm niet standaard. Ford levert ook nog het huidige systeem met 5 inch scherm, uiteraard wel gecombineerd met versimpelde bediening.

Stiller en stugger?
Andere vernieuwingen in de Focus-cabine beperken zich tot kleine veranderingen aan de afwerking, het dashboardkastje, de tellers en het stuur. Geen schokkende zaken. Het feit dat de techneuten ook aan de ‘noise, vibration and harshness’ hebben gewerkt om het interieur stiller te maken, hebben we uiteraard bij de statische onthulling in Frankfurt niet kunnen staven. Zodra we gaan rijden met de vernieuwde Focus weten we in hoeverre de verfijningen aan interieurisolatie en glas zoden aan de dijk heeft gezet. Dat geldt ook voor de afstelling van het onderstel (iets stugger), dat net als het ESP en de stuurbekrachtiging is herzien. Wij gaan er van uit dat het merk de balans tussen comfort en sportief rijden weet te bewaken. Bovendien kon een woordvoerder al verklappen dat de Focus door zijn verbeteringen niet zwaarder is geworden.

Nieuwe 1.5 liter benzine en diesels
De facelift van de Focus wordt ook aangegrepen om de 1,6 liter turbo(diesel)motoren te vervangen door 1,5 liter motoren die daarvan afgeleid zijn. Deze bescheiden vorm van downsizing – het blijven gewoon viercilinders – moet leiden tot opnieuw lagere verbruikscijfers (max. -19%), terwijl het vermogen ongeveer gelijk blijft. Sterker nog, de 1,5 liter EcoBoost benzinemotoren peuteren er net zo makkelijk 150 of 180 pk uit. Zijn dieselbroer komen op 95 tot 120 pk. Voor de 2.0 TDCi staat een variant met 150 pk klaar, al is het nog even afwachten wat Ford voor de Nederlandse markt in gedachten heeft. Zoals verwacht laat de importeur zich leiden door de verbruikscijfers. Reken er dus ook op dat de eerder aangekondigde 1.0 EcoBoost Edition met 100 pk en 99 gram CO2 ook naar ons land komt, ook al heeft het geen invloed op de bijtelling van zakelijk rijders. Diezelfde eenliter is net als in de Fiesta na de introductie van de facelift ook te koppelen aan de Powershift automaat. Met schakelpaddles aan het stuur, ook nieuw.

Verbeterde veiligheidstechnologie
Naast de kleine en kranige 1.0 EcoBoost wist Ford bij de introductie van de Focus ook furore te maken met een hele reeks veiligheids- en assistentiesystemen. Hoewel de concurrentie al een deel had geïntroduceerd – de Astra had zijn Opel Eye en adaptieve verlichting en de Golf kon al automatisch parkeren – kwam de Focus met een heel pakket in één keer. Op de vernieuwde Focus zijn de systemen verder verbeterd, waardoor bijvoorbeeld de adaptieve cruise control tot 200 km/u werkt, de parkeerhulp ook kan uitparkeren en naderend verkeer kan detecteren, de noodremhulp (Active City Stop) nu tot 50 km/u werkt en de verkeersbordherkenning is herzien. Goed voor de bewustwording is Distance Alert, waarbij de bestuurder kan zien hoeveel afstand hij houdt tot zijn voorligger. Een comfortabele noviteit vinden we verder in de vorm van stuurverwarming en de komst van adaptieve verlichting, die de lichtbundel automatisch aanpast aan de rijomstandigheden, zoals het rijden in de staat, op de snelweg of in de stad . Aan LED-verlichting waagt men zich nog niet.

In najaar bij de dealer
De volledige specificaties en details volgen tijdens de officiële presentatie op Mobile World Congres in Barcelona en de Autosalon van Geneve. In het vierde kwartaal van dit jaar staat de vernieuwde Focus bij de dealer. Prijzen zijn nog niet bekend.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.