Vooruitblik 2014 - van Lotus tot en met Wiesmann

Welke auto's kun je in 2014 verwachten? Een overzicht van Lotus tot en met Wiesmann.

Welke auto's kun je in 2014 nieuw onthuld of in de showroom verwachten? We zetten de primeurs van nieuwe modellen op een rij en gaan door we waren gebleven, van Lotus tot en met Wiesmann.

Nieuwe auto's en primeurs van nieuwe modellen in 2014. Van Lotus tot en met Wiesmann. Welke auto's kun je verwachten?
De S600 dient zich aan maar de koek is nog lang niet op.

Onlangs heeft Lotus diverse kapitaalinjecties gekregen, die vooral moeten leiden tot aanpassingen aan het huidige gamma. Vier jaar geleden toonde Lotus nog een nieuwe Esprit en Elite voor 2014, maar daar is al heel lang niks meer vernomen.

Voorafgaand aan dit jubileumjaar zette Maserati al de nieuwe Quattroporte en Ghibli in de showroom. Zelfs als diesel. Behalve een speciaal Centennial-logo en een ‘Maserati gathering’ wordt dit jaar gestart met de bouw van de Levante. Deze SUV zal een belangrijke bijdrage leveren aan de verkoopcijfers en staat op het platform van de Jeep Grand Cherokee.

Het Japanse Mazda zal 2014 vooral aangrijpen om de nieuwe MX-5 verder klaar te stomen voor de introductie in 2015. Die basis van die auto wordt gedeeld met een nieuwe roadster van Alfa Romeo. Daarnaast komt de Mazda3 ook als hybride en aardgasauto op de markt, waarvan de hybride vooral voor het thuisland is bedoeld. Wanneer de aardgasversie beschikbaar is, is nog niet bekend. Evenmin zeker is de komst van de Mazda3 Wagon. Kijk in ieder geval niet vreemd op als 2014 het jaar wordt van de nieuwe Mazda2.

Voor Mercedes-Benz zal 2014 vooral het jaar van de nieuwe C-klasse zijn. De foto’s zagen we recent, officiële presentatie is eind januari in Detroit, samen met de S600. Daarnaast staat in maart de GLA bij de dealers (later als AMG) en hebben we al spyshots gezien van de CLA Shooting-Brake. En in Genève zien we de nieuwe Viano, de ‘Mercedes onder de busjes’. Het enige slechte nieuws - het uit productie gaan van de SLS AMG - wordt goed gemaakt met de nieuwe Mercedes AMG GT.

Van MG hoeven we niet veel te verwachten dit jaar, tenzij het studiemodel van een crossover, de Icon Concept, toch ineens rap wordt ontwikkeld.

Hebben we het over MINI, dan hebben we het over Nedcar in Born. Na het ombouwen van de productielijnen, zal daar vanaf de tweede helft van 2014 de MINI gemaakt worden. Die nieuwe, derde generatie Mini is er al wel en staat in het voorjaar in de showroom. Eerst als driedeurs hatchback, maar tel gerust af naar meer uitvoeringen, waaronder de cabrio en een vijfdeurs.

Mitsubishi ligt nog na te hijgen van de grootste eindsprint uit de historie van het merk. Maar liefst 4988 Outlanders werden in december verkocht, van de 8.726 in heel 2013. Voor 2014 verwachten we een stuk minder vuurwerk van dit merk, hoewel de Outlander PHEV met 7% bijtelling nog steeds een leaselieveling zal blijven. Ondertussen oefenen de techneuten met concept cars van plug-in hybrides.

McLaren heeft de smaak te pakken en wil elk jaar een nieuw model presenteren. Dit jaar maakten we kennis met de hypercar P1 en zagen we een verbeterde 12C. In 2014 maken we kennis met de nieuwe P13, zoals de codenaam luidt. Het moet een concurrent worden voor de Porsche 911 en Audi R8.

En wat kunnen we dan van Nissan verwachten in 2014? Zeker is dat de EV-bus e-NV200 in de tweede helft van het jaar in Nederland op de markt komt. Verder toonde Nissan in Japan de IDx concept cars en in januari zullen we in Detroit kennis kunnen maken met de Sports Sedan Concept. En de hagelnieuwe Qashqai staat in februari bij de dealer, terwijl in de zomer de grotere X-Trail weer intrede doet.

In februari wordt de vernieuwe Opel Meriva verwacht, met een opgefrist uiterlijk, nieuwe motoren en lagere vanafprijs. Verder zal Opel dit jaar teren op de aangescherpte Astra en de onlangs vernieuwde Insignia. En voor de Cascada zijn nieuwe kleuren en sterkere motoren beschikbaar. In de pijplijn zit nog een Adam met nieuwe 1.0 liter turbomotor en een facelift voor de Corsa.

Peugeot doet iets bijzonders dit jaar. Niemand heeft de 308SW al gezien, toch meldt de fabrikant dat de auto beschikbaar komt met 14% bijtelling. In mei staat hij bij de dealer, in maart is hij te zien in Geneve. Er komt ook iets echt leuks bij de dealer, de RCZ R wordt nog deze maand verwacht.

Dit jaar draait voor Porsche geheel om de nieuwe Macan. De kleine broer van de Cayenne staat in april bij de dealer, vanafprijs is 75.400 euro. Eind van het jaar wordt een viercilinder verwacht. Daarnaast staat in Detroit de 911 Targa (met rolbeugel!) en zullen de meeste 918 Spyders worden uitgeleverd.

Het Chinese merk Qoros is keihard bezig om de markt te bestormen. AutoBinck verwacht dit jaar in Slowakije te kunnen beginnen met leveren. Daarnaast debuteert in Geneve het tweede productiemodel. Die komt ook naar ons toe. De Chinezen willen elke zes tot twaalf maanden een nieuw model uit de hoge hoed toveren.

Renault toont deze maand op de Autosalon van Brussel de gefacelifte Mégane. Verder zal in Parijs de voorbode van de nieuwe Espace te zien zijn, die we al eerder zagen als de Initiale Paris Concept. Verder zal moederbedrijf Renault-Nissan gaan samenwerken met Mitsubishi voor de ontwikkeling van nieuwe modellen.

Rolls-Royce zal dit jaar te weten komen of de Wraith een verkooptopper zal worden of niet. Volgend jaar wordt een cabrioletversie verwacht, met een beetje goede wil zien we daarvan dit jaar nog de eerste plaatjes. Aandrijflijn blijft hetzelfde: 6.6 liter V12 met 632 pk en 800 Nm koppel.

Rover slaan we ook dit jaar over. Want over Saab is veel meer te vertellen. Nee, dat merk is niet dood (meer). Want de productie van de 9-3 is onlangs weer opgestart door het nieuwe moederbedrijf NEVS. De Sport Sedan Aero moet zelfde voor de zomer nog in ons leverbaar zijn.

Sinds een paar maanden is de Seat Leon ST leverbaar in Nederland, zij het alleen als ‘First Edition’. De overige versies komen dit jaar beschikbaar, ook met 14% bijtelling. De langverwachte en besproken SUV van Seat laat nog op zich wachten.

Deze maand staat de nieuwe Skoda Yeti bij de dealer. Aangezien dat geen echte terreinwagen is, zal in 2016 een Skoda SUV op de markt komen. Wellicht krijgen we daar dit jaar nog nieuwe informatie over. Daarnaast zal de Octavia Combi Greenline dit jaar met 14% bijtelling leverbaar zijn. Skoda maakt zich ondertussen op voor de nieuwe Fabia. Voor de nieuwe Superb is het nog te vroeg - al is-ie al wel af.

Hoewel menig personeel hem al heeft kunnen bekijken in Berlijn, mag het grote publiek na de zomer de nieuwe smarts verwachten. Dan worden de nieuwe fortwo en forfour geleverd, orderboeken gaan voor de zomer nog open. De nieuwe smarts worden ontwikkeld samen met Renault, de verwachting is dat de 0.9 liter driecilinder die we ook in de Clio zit, achterin de smart wordt gelegd. We weten al wel zeker dat de draaicirkel van de fortwo slechts 7,5 meter bedraagt en de prijzen ongeveer gelijk blijven. De elektrische fortwp blijft nog even in huidige gedaante aan.

SsangYong heeft z’n modellen in prijs verlaagd. De Korando is leverbaar vanaf nog geen 27 mille. En in Korea zaken we laatst een Korando met een range-extender staan. Of die ook naar Nederland komt, is niet bekend. 

Heel concreet is Subaru nog niet voor 2014. Wel zijn er nieuwe concepts getoond. De Crossover 7 lijkt de nieuwe Outback te gaan worden. De Legacy Concept die in Los Angeles stond zal zich ontwikkelen naar een compleet nieuwe Legacy voor 2015. De Levorg Concept zal zich ontpoppen als de nieuwe Legacy Touring. Daar gaan we dit jaar dus meer van zien. En zullen we duimen voor de nieuwe WRX?

Dit jaar kunnen we een nieuwe Suzuki Alto verwachten. Onlangs zagen we het studiemodel A:wind verschijnen, of dat ook ‘onze’ Alto zal worden is niet duidelijk. Volgend jaar moet de nieuwe compacte SUV iV4 op de markt komen. Veel is daar nog niet bekend over, wellicht komen we dit jaar meer te weten.

Zal Victor Muller dit jaar dan eindelijk meer details prijsgeven over de Spyker B6 Venetor en Venetor Spyder? Wij hopen het van harte. Naar verwachting krijgt de auto een motor van Toyota onder de kap. Daarnaast gaat de aandacht dit jaar weer uit naar de D8 Peking-to-Paris SUV en de C8 Aileron. 

Toyota brengt in 2014 de Verso met een nieuwe 1.6 D-4D F-dieselmotor afkomstig van BMW. Tevens is de vanafprijs van de benzineversies gedaald en zijn er wat wijzigingen in de uitvoeringen doorgevoerd. Daarnaast wordt de iQ uitgezwaaid, en tegelijkertijd in de uitverkoop gedaan.

Tesla wist vorig jaar ruim 1100 Model S’en aan de man te brengen. Met een verlaagde prijs maar mét 4% bijtelling zal 2014 wellicht anders worden. De productie en levering van de Model X is in elk geval uitgesteld tot eind 2014. 

Bij Think denken ze ook in 2014 nog na over de toekomst. En dus gaan we snel door naar Volkswagen. Want in Parijs zal een nieuwe Passat te zien zijn. De ‘stoere’ Passat Alltrack is voor de rest van het jaar alleen nog uit voorraad leverbaar. Verder is 2014 het jaar van de elektrische Golf en Up, maar zien we ook meer van de Golf TGI op aardgas. Zelfs een plug-in hybride Golf staat op de agenda. In 2014 arriveert de nieuwe Golf Plus als Sportsvan (jazeker!).

Dit jaar kunnen we bij Volvo de S60 en V60 Polestar verwachten, met 350pk. De nieuwe designlijn van het merk zien we op de autoshow van Detroit als de Concept XC Coupé wordt gepresenteerd. Die zien we ook terug in de nieuwe XC90 die dit jaar op de markt komt.

In augustus ging het Duitse sportwagenmerk Wiesmann failliet, maar eind november kon er toch een doorstart worden gemaakt. De autoproductie is alleen nog niet opgestart. In alle opzichten wordt 2014 dus een interessant jaar voor Wiesmann: letterlijk erop of toch eronder.