Zowel de nieuwe fortwo als forfour zijn in samenwerking ontwikkeld met Renault, die zelf een nieuwe Twingo voor ogen heeft. Het trio nieuwe modellen krijgt de beschikking over een achterin geplaatste driecilinder turbomotor, een aangepaste 0.9 liter benzinemotor van Renault met vermogens van 65, 85 en 105 pk. Handgeschakelde versnellingsbakken doen bij Smart hun intrede, maar dankzij Getrag staat ook een compacte en zeer lichte zestrapsautomaat met dubbele koppeling op het programma. De nieuwe fortwo is net als het huidige model 2.70 meter lang. De forfour krijgt het verlengde platform van de fortwo en gaat 3.50 meter ruimte innemen.
Vanwege de motorplaatsing achterin worden alledrie achterwielaangedreven de weg op gestuurd. Diesels verwachten we alleen voor de forfour en Twingo, de Smart Fortwo komt er alleen in een benzinevariant en een elektrische. Die laatste laat nog wel even op zich wachten, want Smart produceert de fortwo electric drive nog tot 2016. De huidige fortwo op benzine blijft ook nog even aan voor Amerika en China. En de cabrio dan? De nieuwe fortwo gaat ook dakloos, maar komt pas later. De nieuwe fortwo rolt wederom van de band in Hambach, de forfour ontwaakt bij Renault.
UPDATE:
Smart heeft de nieuwe fortwo natuurlijk al helemaal klaar op de plank liggen. Sterker nog, aan diverse medewerkers van het merk zelf is de tweezitter en broer forfour al gepresenteerd. Op deze via Twitter gelekte foto flitst de fortwo voorbij. Insiders melden dat de afwerking naar een nog hoger plan is getild en dat de prijzen niet drastisch zullen veranderen in vergelijking met het huidige model. Dat geldt in positieve zin ook voor de forfour, die destijds te duur was om te produceren en daardoor ook in de showroom geen potten kon breken.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review