AutoSalon Rotterdam: leuk initiatief, maar nog geen AutoRAI

De allereerste Autosalon Rotterdam heeft zijn deuren gesloten. Tijd voor een terugblik.

Gisteren sloten de deuren van de allereerste AutoSalon Rotterdam. Vier dagen lang stond evenementenhal Ahoy in het teken van de allernieuwste auto’s. Tijdens ons bezoek ontdekten we dat het Rotterdamse initiatief te prijzen is, maar nog niet in de voetsporen kan treden van de dit jaar afgelaste AutoRAI.

De AutoSalon Rotterdam telde wel één belangrijke primeur van eigen bodem: de Spyker B6 Venator Spyder. De sportauto –in typische rode koolkleur– was niet eerder op Nederlandse bodem voor het publiek te zien. De Spyker was dé aandachtstrekker op het zogeheten Octane plein. Hier had Octane Magazine auto’s bijeengebracht die menig autohart sneller deed kloppen. Waaronder de Alfa 4C, Abarth 695 Edizione Maserati en volledig door VDL Nedcar gerestaureerde Classic Mini.

Taxatieplein
Een ander plein op de AutoSalon betrof het taxatieplein. Een groot verschil met de AutoRAI is namelijk dat op de Rotterdamse beursvloer wél auto’s gekocht konden worden. Mitsubishi hoorde je niet klagen. "Al op de eerste dag hebben we auto’s verkocht", aldus Tamara Oostveen, PR Officer van Mitsubishi Nederland, een van de weinige importeurs die zich voor de AutoSalon aangemeld hadden. "We vonden het meteen een leuk initiatief, een mooi podium om onze producten aan het publiek te laten zien."

Hoe goedbedoeld de AutoSalon ongetwijfeld ook is, de rol van de AutoRAI kan het nog niet op zich nemen. Merken als BMW, Fiat, Mazda en Mercedes ontbraken domweg. En dat veel andere merken er wel stonden, was vooral te danken aan dealerholdings die ze vertegenwoordigen. De importeurs lieten het massaal afweten. Maar wie weet verandert dit in de toekomst. Of de AutoRAI van 2015 doorgaat, staat immers nog steeds niet vast.