We kunnen gerust stellen dat de Qashqai voor Nissan heel wat teweeg heeft gebracht. Niet alleen heeft de auto met twee miljoen verkopen in totaal veel profijt opgeleverd in termen van geld en merkimago, de Qashqai was ook degene die in 2007 het compacte crossover segment op de kaart zette. We hadden natuurlijk in die tijd al wel wat Aziaten zoals de Kia Sportage of Subaru Forester, maar die waren groter, duurder en meer klaargestoomd voor terreinrijden. De Qashqai moest gewoon in het rijtje van de Golf, Astra en andere bestsellers worden gezet. Veel keuze had Nissan ook niet, want de doe-maar-gewoon-Almera of Primera werden met pensioen gestuurd. Nissan heeft op het juiste moment prioriteiten gesteld en toegeslagen. De Qashqai werd een hit.
Qashqai+2 wordt X-Trail
Toch zijn de Japanners voor de nieuwe Qashqai van gedachten veranderd. Hij is niet alleen langer, lager en breder geworden, maar is voortaan ook altijd een vijfzitter. Wie toch behoefte heeft aan zeven zitplaatsen is aangewezen op de nieuwe X-Trail, die in de verste verte niet meer lijkt op zijn 4x4 voorganger. Toch behoudt hij de naam X-Trail, en zien we de aanduiding ‘Qashqai+2’ niet meer terug.
Meer uitgesproken
Dat Nissan ook heeft gemeend dat de nieuwe Qashqai er wat meer uit moet springen, vinden we niet erg. Terwijl de eerste generatie gewoon keurig maar veilig in een strak jasje is gehesen, zien we dat de nieuwe telg zijn uiterlijk er dikker bovenop legt. De neus vertoont enige gelijkenis met grote broer Murano en het is de raamlijn langs de portieren die sneller oploopt om weer wat sportiever voor de dag te komen. Dat de kids op de achterbank dan iets minder zicht naar buiten hebben, moet je dan voor lief nemen. Net als de vorm van de achterlichten, die wellicht is geïnspireerd op de Ford S-MAX of Mitsubishi Lancer Sportback. Ook moet gezegd worden dat de Qashqai er onmiskenbaar groter uit ziet. Dat is ook niet vreemd, gezien zijn extra centimeters in de lengte en breedte. We schalen hem op het oog in tussen de Suzuki SX4 en Mazda CX-5. De lineaal beaamt dat.
Meer ruimte
Ondanks dat de nieuwe Qashqai toch láger is dan zijn voorganger, heeft dat geen gevolgen voor de binnenruimte. De nieuwe maatvoering zorgt er voor dat iedereen er ruimer bij zit. Dat was ook geen overbodige luxe, want met name op de achterbank was de gewone Qashqai niet heel scheutig. Problem solved. Ook de hoofdruimte is keurig, zélfs het met optionele panoramisch dak. Voorin doet de crossover zijn naam eer aan door een hogere zitpositie te combineren met een kleine uitkijk op de motorkap. Vinden wij wel stoer. De bagageruimte meet voortaan 439 liter, een winst van 29 liter.
De opzet en vorm van het dashboard is helemaal nieuw. Nissan heeft de middenconsole breder opgezet, letterlijk meer vorm gegeven en ruimte vrij gemaakt voor bakjes, vakjes en bekerhouders. De handrem is (waarschijnlijk standaard) elektrisch bediend met een knop. Een snelle indruk van de afwerking stemt positief; we zien bijvoorbeeld ook lederlook afwerking langs de middentunnel. Waarschijnlijk is dit materiaal alleen bestemd voor de uitvoeringen met lederen bekleding, maar het geeft aan dat de upgrade van de kwaliteitsbeleving in het interieur serieus is te nemen. Daarom zien we ook subtiel gebruik van aluminiumkleurige accenten en pianolak versiering.
Vier nieuwe motoren
Gekscherend vroegen we de PR-Manager van Nissan als eerste of de Qashqai ook ‘leverbaar’ wordt met 20% bijtelling. In een land waar elke gram CO2 het succes van een auto (geforceerd) kan stimuleren of tegenwerken, kunnen we daar toch niet om heen. Gelukkig maakt de Qashqai sprongen vooruit als het gaat om brandstofefficiëntie en CO2-uitstoot. Uiteraard zijn alle motoren standaard uitgerust met start/stop-techniek.
Het benzinegamma trapt af met de 1.2 DIG-T, een turbomotor die we reeds kennen uit vele Renault’s en 115 pk/190 Nm levert via een handgeschakelde zesbak. In de tweede helft van 2014 komt een bijzonder zuinige 1.6 DIG-T het palet versterken. Ondanks 150 pk/240 Nm blijft het verbruik identiek aan de eenpunttwee: 5,6 l/100km.
De 1.5 dCi 110 pk krijgt de duimen van de leaserijder omhoog met een CO2-uitstoot van 99 gram maar wie meer vermogen wenst is aangewezen op de 1.6 dCi 130. Die motor moet je ook hebben als een automatische versnellingsbak gewenst is. Nissan schuift dan de nieuwe X-Tronic CVT-transmissie naar voren die nauwelijks extra brandstof verlangt dan de handgeschakelde dieselversie; de gemiddelde opgave bedraagt 4,6l/100km
Meestal tweewielaandrijving
Alléén de allersterkste dieselvariant is verkrijgbaar met vierwielaandrijving, alle andere Qashqai’s zijn voorwielaangedreven. Jammer? Een beetje wel als je wintersportplannen hebt, gewoon extra veilig de winter door wilt of buren uit de brand wil helpen als het gesneeuwd heeft. Aan de andere kant volgt de importeur de vraag uit de markt, en die is als het om vierwielaangedreven varianten gaat nou eenmaal beperkt.
Debuut LED-verlichting
Het precieze gamma met specificaties, uitrustingsdetails en prijzen wordt later bekend gemaakt. Wel weten we dat Nissan net als bij de nieuwe Note een reeks veilige of handige innovaties introduceert, waaronder dodehoekdetectie, verkeersbordherkenning, een inparkeerhulp, detectie van voorliggers met noodrem, instelbare stuurbekrachtiging (twee standen) en LED-verlichting (in plaats van xenonverlichting). Er is ook een rol weggelegd voor het nieuwe Nissan Connect infotainmentsysteem. Bij de uitgebreide introductie in januari gaan we daar eens dieper in duiken.
Halverwege januari kunnen we voor het eerst gaan rijden met de nieuwe Nissan. Nog geen twee weken later staan de eerste exemplaren in de Nederlandse showrooms.