Goodwood Revival - Racen op Brits landgoed

Houd je van klassieke auto's, luchtshows en de goede oude tijd volgens Britse stijl? Dan wil je Goodwood Revival niet missen!

Je hebt maar weinig nodig om Britten zich netjes te laten aankleden voor een klassieke autorace. Ze zijn het gewend: hier een high tea, daar een picknick, sandwiches met champagne, een voornaam landhuis, klassieker op de oprit en de oude schooldas om de nek.

“Er bestaan op de wereld slechts drie serieuze vormen van sport: stierenvechten, bergbeklimmen en autosport”. We gebruiken hier even een bekende quote van de beroemde Amerikaanse schrijver Ernest Hemingway, het is ons even ontgaan of de goede man destijds in West Sussex in de buurt van het Goodwood Circuit heeft gewoond. Maar als we na afloop van de races van het Goodwood Revival nog eens door het programmaboekje bladeren bekruipt ons weer spontaan kippenvel. Het is allemaal voorbij op Goodwood, het race circuit op het inmiddels wereldbekende Zuid-Engelse landgoed. The Earl of March, Freddie voor z’n vrienden, laat elk jaar in september circa 350.000 betalende gasten op zijn landgoed toe die gedurende drie dagen uitbundig genieten van een onwaarschijnlijk mooi en afwisselend race programma dat op de gehele wereld zijn weerga niet kent.

Echt de hele wereld? Nou goed, je kunt naar de Nürburgring gaan en min of meer hetzelfde programma voorgeschoteld krijgen, of de rillingen krijgen op Laguna Seca in Californië, of naar… nou ja, zoek maar iets op. Maar nergens zal je zo’n sfeer en zo’n unieke ambiance vinden als op Goodwood. Wie met een klassieker komt heeft al recht op een eigen parkeerplaats dicht bij het racecircuit dat nog uit de jaren vijftig stamt. En wie in z’n dagelijkse kloffie komt, wordt door de anderen raar aangekeken. His Lordship had het nog zó gevraagd: passende (jaren vijftig) kleding met stropdas voor de heren en een fraaie jurk met hoed voor de dames. Géén spijkerbroeken, please!

Dameshoeden
Dus zo komen ze Britser dan Brits, in dat mooie weekend van september in hun goeie goed naar Goodwood en ze worden daar niet teleurgesteld. Het programma klinkt niet alleen als een klok maar het feest dat al in de exquise file op weg naar Goodwood begint en op de klassiekerparkeerplaats vrolijk verder gaat, wordt aan de overkant van het holle Britse weggetje bij de ingang van Goodwood Circuit nog eens verhevigd. De dames en heren van Goodwood staan er klaar voor: sfeervol in pak gestoken medewerkers die er ook állemaal bijlopen of gisteren uit de jaren vijftig zijn opgestaan. De sfeer zit er al in terwijl de eerste race nog moet beginnen. Moet je trouwens vroeg bij zijn want het programma begint al om 9 uur en je wilt niets missen. Wij in elk geval niet.

Uniek racespul
Nou ja, je kunt de race van die schattige kindertjes overslaan in hun Austin J40 trapauto’s uit de beginjaren vijftig. Die beleven, maximaal 10 jaar oud, hun racedebuut op Goodwood. Ze maken een Le Mans start en trappen zich een paar honderd meter een ongeluk op weg naar eeuwige roem. Daar wachten trotse ouders, andere familie en vrienden. Maar dan gaat het grote werk ook echt beginnen. Met een uniek veld met auto’s als een Alfa Romeo Disco Volante uit 1953, diverse Aston Martins DB3S van 1953 en 1954, een even oude Cooper Bristol, een aantal Jaguars C-Type van 1952, een Frazer Nash en de nodige Maserati’s van de beginjaren vijftig in de Freddie March Memorial Trophy. Dat is nog maar de eerste race met een startveld van zo’n dertig unieke auto’s. Andere genotmiddelen vind je in de Goodwood Trophy waarin een dertigtal vooroorlogse raceauto’s aan de start komt waaronder wereldberoemde exemplaren zoals negen ERA’s, bijna alle raceauto’s die dit bijzondere merk heeft geproduceerd, en vervolgens talloze Maserati’s, Bugatti’s en zeldzame Alfa’s. Veelal in privé bezit en fanatiek-enthousiast geracet door hun eigenaren of een familielid. De Fordwater Trophy laat Alfa’s, MG’s, Ford Shelby Mustangs, Lotussen, Ferrari’s 275, Alfa’s, Morgans en Ginetta’s zien. Alles uit de jaren zestig. En hárd dat ze gaan, je staat bijna bovenop het prikkeldraad van de spanning! Maar dat doen ze gelukkig allemaal. Want bij de Barry Sheen Memorial aan de start, staan dertig helden die met hun antieke stoomfietsen een race laten zien waarvan je haren overeind komen. De heren zijn nergens bang voor op dit toch wel behoorlijk lastige circuit.

Austinnetjes
Eén van onze absolute favorieten is de St. Mary’s Trophy met een startveld bestaande uit jaren vijftig auto’s als Jaguars, kleine en grote Austins, Sunbeams. MG’s, een Morris Minor, Rover 100, Alfa Romeo Giulietta, Tatra, Riley, Ford Zodiac en Ford Anglia plus een spectaculair racende Russische Wolga. Hier zie je hoe een kleine 1,3 liter Austin A35 vele ronden lang de strijd kan aanbinden met een veel sterkere 3,4 liter Jaguar. Kwestie van gewicht en zeer sluw sturen. Het publiek staat op de banken! Onvergetelijk ook: bijna dertig Fords GT 40 van circa 1963 aan de start. De Whitsun Trophy gaat het helemaal maken, het uitlaatgeweld moet tot ver op de Noordzee te horen zijn geweest. Ford GT40’s tegen elkaar.

Maar ook andere racemonster zoals Chinook-Chevrolets, Cooper-Fords en Lola-Chevrolets maken je dol. Want denk maar niet dat de heren coureurs zo erg voorzichtig met hun dure speeltjes om gaan. Gevolg is dat er nog wel eens wat wordt gecrashed en dat is uiteraard eeuwig zonde. Maar ach, zeggen ze dan: “je kunt alles weer repareren.” En toch houd je je hart vast voor de race met de Ferrari’s 250 GTO, de duurste race die ooit op een circuit werd gereden met auto’s die op veilingen gemiddeld zo’n 11 tot 15 miljoen opbrengen.  Euro’s ja, géén Lires! Ze nemen het op tegen Astons, Alfa’s, E-Types, Maserati’s en Corvettes en ze gáán er voor in de RAC-TT Celebration Race. Dat kun je goed zien! Racen met vroegere Formule I auto’s zoals Lola’s, Coopers, Bristols, Lotussen en Brabhams, allemaal jaren zestig spul, in de Glover Trophy of jaren vijftig racers zoals Aston Martin DB1, Tojeiro-Jaguar, Cooper Jaguar, Maserati’s 300 S en Birdcage, Lister Jaguars bij de vleet en een zeer curieuze Balchowsky-Buick uit 1959 met 6,6 liter V8. We nemen van de spanning af en toe een flinke hap van het hekwerk als er weer een paar, half over het gras en de curbstones denderend, voorbij komen. Elkaar inhalen doen ze overal, ook daar waar dat eigenlijk niet meer kan. De eer komt na de finishvlag in de vorm van een ererondje, een zoen van de Miss en een dikke krans om de nek. En niet te vergeten een dikke sigaar. Ook al rook je niet, het hoort er bij want ook dat is Goodwood.

En daar staan ze dan: Sir Stirling Moss die nog een enkel rondje meerijdt, maar ook de andere oude helden als Tony Brooks, Dan Gurny, Brian Redman, Tom Coronel, Nick Mason, Jochen Mass, Hans Hugenholz, Jackie Oliver, Rauno Aaltonen, Martin Brundle en Tiff Needell. Geen kleine jongens, dat zie je aan hun rijstijl, maar denk erom, ze hebben ook allemaal de grootste lol!

Luchtshows
Goodwood Revival is ook stijlvol rondlopen, eten en drinken, plus beschaafd vermaak rondom een antiek vliegveld waar tientallen antieke vliegtuigen op af komen die daar op de grasbaan vele starts en landingen maken. Om de unieke luchtshows met Mustangs, Spitfires en de enorme Lancaster niet te vergeten. Die komen regelmatig zeer laag vliegend over. Waardoor je de kans loopt om tegen een eveneens omhoog kijkende beroemdheid of een lid van de Britse koninklijke familie aan te lopen. Want die komen ook in behoorlijke aantallen naar Goodwood toe.

Volgend jaar zijn ze er weer. Jij ook? In elk geval: let goed op het weekend van 12 t/m 14 september 2014 en koop vooral heel bijtijds de toegangsbewijzen. Want ze zijn snel uitverkocht. Kaarten zijn nu al te bestellen.

www.goodwood.com