Het systeem, dat MARTA heet (Mobile Augmented Reality Technical Assistance), wordt voor het eerst toegepast op de extreem zuinige Volkswagen XL1, waarvan volgend jaar een kleine oplage in productie gaat. Andere VW-modellen zullen volgen.
MARTA begeleidt monteurs in de werkplaats als een persoonlijke assistent. De te repareren auto wordt aan het slimme servicesysteem gekoppeld, waarna op de tablet het silhouet van de auto verschijnt. Punten op dit silhouet markeren werkzaamheden die moeten worden uitgevoerd.
Stap-voor-stap
Als de technicus een punt selecteert, schotelt MARTA stap-voor-stap (reparatie- of vervangings-)instructies voor. Daarbij worden de benodigde onderdelen driedimensionaal op het display weergegeven. MARTA geeft aan hoe deze dienen te worden gemonteerd en zelfs welke gereedschappen daarvoor nodig zijn.
Duidelijk is dat MARTA een minder intensieve opleiding van de monteurs mogelijk maakt, hoewel Volkswagen er in een persbericht op hamert ‘dat de combinatie van perfect opgeleide technici en MARTA garant staat voor het snel én perfect doorgronden van zelfs de meest complexe technologieën’.
Nu is het momenteel al zo dat een groeiend aantal monteurs in welke (auto)werkplaats dan ook van repareren geen kaas heeft gegeten en slechts kan vervangen. Een systeem als MARTA verlaagt de technische minimum-eisen die aan een monteur worden gesteld nog verder.