Audi verrast met Nanuk quattro concept

5.0 V10 TDI, vierwielbesturing en de prestaties van een R8...

Een sportquattro tijdens de IAA Frankfurt presenteren vond Audi niet voldoende. Daarom hebben ze ook de Nanuk quattro concept mee naar de beursvloer genomen. Dit bijzondere studiemodel is ontwikkeld in samenwerking Giugiaro en heeft een almachtige V10 diesel onder de kap.

Audi duidt de Nanuk quattro concept als sportiviteit in een nieuwe vorm. Een beetje gelijk hebben ze wel, want een samensmelting tussen een 4.5 meter lange crossover en sportauto kunnen we hier wel bespeuren. Met dank aan Italdesign Giugiaro, die samen met Audi deze Nanuk op papier heeft mogen zetten. De hoogte van de auto varieert trouwens, want met een druk op de knop kan de Nanuk drie centimeter zakken of vier centimeter stijgen. Niet functioneel, maar wel fraai zijn de 22 inch wielen.

V10!
Als vertegenwoordiger van sportiviteit en terreinvaardigheid tezamen is het niet zo vreemd dat Audi een 5.0 liter V10 TDI dieselmotor voor de aandrijving laat zorgen. Of toch wel, nu elke gram CO2 telt? Voor een verbruik van 7.8 l/100km hoeft de nieuwe tiencilinder met 544 pk en 1000 Nm vanaf 1500 toeren (!) zich in ieder geval niet te schamen.

R8 prestaties
Deze gigantische hoeveelheid kracht komt voor rekening van twee turbo’s en een inspuitdruk van maar liefst 2500 bar. Om de bestuurder niet met een zware koppeling op te zadelen monteert Audi een verstevigde versie van de zeventraps S tronic automaat. De samenwerking tussen motor, bak en quatrro vierwielaandrijving resulteert in een 0-100 tijd van 3.8 seconden en een topsnelheid waar een R8 ook blij van wordt: 305 km/u. De koolstofvezel-keramische remschijven zijn dus meer dan welkom.

Vierwielbesturing
Om de Nanuk quattro zo agiel mogelijk te maken is het frame opgetrokken uit aluminium en maakt Audi daarnaast gebruik van met koolstofvezel versterkte kunststof delen. Een innovatie bij Audi is de aanwezigheid van vierwielbesturing, die de wielbasis van de auto naar eigen zeggen met tien centimeter verkort. Op hogere snelheden sturen de achterwielen juist mee met richting van de voorwielen, zodat er meer stabiliteit is.