Een kijkje in de keuken van Tesla Tilburg

Vandaag is de assemblageplant van Tesla in Tilburg officieel geopend. Wij kregen een kijkje in de keuken!

Vandaag is de assemblageplant van Tesla in Tilburg officieel geopend. Wij waren erbij en mochten tevens een kijkje nemen in de keuken. En daar deden we een wel heel bijzondere ontdekking.

Tesla gaat Europa veroveren vanuit het Brabantse Tilburg. De keuze voor Tilburg is eenvoudig te verklaren, zo laat een woordvoerder van Tesla Motors weten. Tilburg heeft een goed geoutilleerde infrastructuur (modern netwerk van spoor, wegen en binnenvaart) en ligt op korte afstand van de Rotterdamse haven, alwaar de Tesla's in containers vanuit het Amerikaanse Fremont arriveren. Vanuit Tilburg wordt geheel Europa bediend met uitzondering van Zwitserland en Noorwegen, die de auto rechtstreeks vanuit Amerika krijgen geleverd. Nu is natuurlijk de vraag, wat gebeurt er daar in Tilburg in het 18.900 m2 grote pand? Om eerlijk te zijn, niet veel. 

Huwelijk
Tesla bouwt de Model S in het Californische Fremont. Aan het eind van de productielijn wordt de auto uitvoerig getest en is-ie klaar voor de verkoop. De auto's die naar Europa worden verscheept, worden echter deels gedemonteerd. De accu’s gaan eruit en de aandrijflijn wordt uitgenomen. Vervolgens wordt de auto apart verscheept naar Rotterdam en gaan de onderdelen in een andere container. Juist ja, ook naar Rotterdam. Van daaruit gaat alles op transport naar Tilburg. Aangezien de accu is verwijderd, is de auto volledig ‘dood’. Met behulp van een speciaal transportmiddel wordt de Model S in Tilburg uit de container gehaald en naar de assemblagelijn getransporteerd. Assemblagelijn is misschien een groot woord, want de ‘lijn’ is niet meer of minder dan een simpele reeks aan bruggen, waar exact dezelfde werkzaamheden worden uitgevoerd. Op de bruggen wordt het huwelijk opnieuw voltrokken en komen aandrijflijn en auto weer samen.

36 boutjes
Het assembleren van de auto neemt slechts een klein half uur in beslag. De aandrijflijn wordt met slechts zes bouten bevestigd aan de auto en de accu met dertig bouten. Beide exercities nemen elke een kleine 15 minuten in beslag. Enkele connectoren aansluiten en de ‘Europese’ Tesla is een feit. Geen robot hoeft eraan te pas te komen. Het is puur handwerk, uitgevoerd door twee personen per auto. In totaal zijn er zo’n vijftig mensen werkzaam in de assemblageplant in Tilburg.

Ook Model X
Vanwaar dit omslachtige proces, vraag je je dan af? Heel eenvoudig. Het is een fiscale kwestie. Op deze manier wordt er bespaard op de invoerrechten. Tesla hoopt volgend jaar een kleine 10.000 auto’s in Europa te kunnen afleveren, waarvan het merendeel in Tilburg rijklaar wordt gemaakt. Ook de Model X zal in de toekomst in Tilburg worden geassembleerd.

Benieuwd naar hoe de Tesla Model S rijdt? Binnenkort volgt de rij-impressie!

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.