Audi A8 nu echt definitief

Na alle teasers en nieuws over de verlichting is de vernieuwde Audi A8 nu helemáál onthuld. Het topmodel is verder verfijnd met verbeterde motoren (die natuurlijk zuiniger zijn) en nieuwe assistentiesystemen. De oppermachtige A8 L W12 quattro is ook weer van de partij.

Natuurlijk is de vernieuwde A8 vooral herkenbaar aan de opgefriste neus, die door een nieuwe motorkap, bumper en koplampen nog meer op stand de wereld in kijkt. Afhankelijk van de uitvoering is de A8 standaard uitgerust met LED-verlichting. Tegen meerprijs is de adaptieve Matrix LED-techniek beschikbaar, waarbij elke LED individueel wordt aangestuurd.

De achterzijde is lichtjes aangepast met onder meer een nieuwe achterklep, zodat bagage nog makkelijker kan worden ingeladen. In de bumper prijkt – behalve bij de S8 – een dubbele uitlaat. Audi verfijnt het looks verder met nieuwe chroomstrips en hoogglanszwarte raamlijsten. Lichtmetalen wielen zijn er in de maat tot 21 inch.

Active Noise Cancellation
Niet te zien is hoe het interieur nog beter is geïsoleerd. Met Active Noise Cancellation wordt het nóg stiller aan boord. Wederom behoren stoelventilatie en –massage tot de mogelijkheden. Achterin zijn de stoelen tegen meerprijs elektrisch verstelbaar. Liever een elektrisch verstelbare voetsteun of een koelkastje? Kan natuurlijk ook. Los van luxe opties heeft Audi nieuwe materialen en kleurstellingen voor de afwerking (hout, leder) in petto.

Meer veilige noviteiten
Ter verhoging van de veiligheid is de adaptieve cruise control met stop&go-functie nu gekoppeld aan Audi pre sense basic. Nieuw in de A8 is ook de active lane assist die stuurcorrecties kan uitvoeren om ‘binnen de lijntjes’ te blijven op het wegdek. De parkeercamera biedt nu 360 graden zicht en neemt desgwenst het stuur over. Terwijl de nachtassistent nu naast voetgangers ook dieren kan detecteren, wordt het lijstje met noviteiten gecompleteerd met een head-up display.

Opgefriste motoren
Het motorpalet van de vernieuwde A8 is opgewaardeerd met sterkere versies van de bestaande motoren: de 3.0 TFSI (310 pk) en de 4.0 TFSI (435 pk). Die laatste werkt weer met cilinderuitschakeling voor een lager verbruik. Dieselen kan met de 3.0 TDI Clean diesel (258 pk) of de achtcilinder 4.2 TDI (385 pk/850 Nm). De diesel is in de voorwielaangedreven variant de meest economische, getuige de verbruiksopgave van 5.9 l/100km.

Ook als W12!
Speciale vermeldingen zijn er voor de A8 Hybrid met 2.0 TFSI (245 pk), de S8 (520 pk) en de almachtige A8 L W12 quattro met 6.3 liter twaalfcilinder, 500 pk én cilinderuitschakeling. Reken voor deze topversie op 11.7 l/100km.

Vanaf november staat de vernieuwde Audi A8 bij de dealer. Prijzen zijn nog niet bekend, maar zijn in Duitsland in ieder geval nauwelijks veranderd.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.