De nieuwe negentrapsautomaat is door Mercedes-Benz ontwikkeld en heeft ten opzichte van de huidige 7G-Tronic kortere versnellingen. De achtste en negende versnellingen zijn langer dan de zevende versnelling van de huidige automaat, waardoor de nieuwe transmissie voor betere prestaties zorgt tijdens acceleratie, maar op constante (hogere) snelheden ook voor een lager brandstofverbruik zorgt. Het besparinpotentieel van de bak in verbruik is afhankelijk van de motorisering, maar in de E 350 BlueTEC komt de winst op 4% uit, met een brandstofconsumptie van 5.3 l/100km en 138 gram CO2/km in plaats van 144 gram.
Bij 100 km/u ligt het toerental zo'n 25% lager en draait de zescilinderdiesel geen 1550 maar 1150 toeren per minuut. Bij 130 km/u tokkelt de 350 CDI geen 2000, maar 1500 toeren. Ook een meevaller: de Duitsers hebben zelfs een kleine gewichtsbesparing weten te realiseren, de nieuwe negentraps is net even lichter dan de zeventraps door meer gebruik te maken van magnesium en kunststof.
De nieuw geintroduceerde automaat kan maximaal overweg met 1000Nm en is geschikt voor zowel achterwiel- als vierwielaangedreven modellen. Mercedes-Benz kan de 9G-Tronic ook combineren met plug-inhybride aandrijflijnen. Het is dus een kwestie van tijd dat de negenversnellingsbak ingeburgerd raakt. De Nederlandse importeur heeft nog geen prijzen voor de E 350 CDI BlueTEC 9G-Tronic bekend gemaakt.
Update:
En nu weten we wat de nieuwe E 350 BlueTEC met 9G-Tronic moet gaan kosten: minder dan zijn voorganger! Prijzen beginnen bij 63.625 euro voor de Limousine en 68.115 euro voor de Estate.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review