Het blijft altijd een bijzonder gezicht, een luxe limousine omtoveren tot een sportieve sedan. Daar heb je niet alleen de looks en veel kracht voor nodig, maar vooral verfijning. De nieuwe S63 AMG is tot 100 kilo lichter dan zijn voorganger door gebruik te maken van aluminium (carrosserie), carbon (reservewielbak) en – uniek voor een grote serieproductie auto - een lithium-ion accu. Toch levert de 5.5 liter bi-turbo V8 meer vermogen dan voorheen: 585 pk/900 Nm. Het theoretische verbruik daalde naar 10.1 l/100km.
4Matic
Vierwielaandrijving is voor het eerst optioneel verkrijgbaar. Het systeem werkt met een 33/67% verhouding en daarmee sprint de S 63 AMG nog sneller naar 100; de stopwatch stopt dan niet bij 4.4 sec, maar al na exact vier tellen. De topsnelheid blijft begrensd op een keurige 250 km/u, maar daar is via de optielijst ongetwijfeld nog wel wat aan te doen. Altijd fijn zijn de kleppen in het uitlaatsysteem, die met alle plezier open gaan om de ware aard van de V8 ten gehore te brengen. In de sportstand van de AMG Speedshift MCT 7-traps automatische transmissie zijn die kleppen eerder en vaker open.
Vooruitziende blik
Mercedes-Benz biedt de S 63 AMG met twee onderstelvarianten aan: Airmatic met adaptieve dempingaanpassing en Magic Body Control. Het eerste vinden we op de vierwielaangedreven versie, de tweede is gekoppeld aan het AMG sportonderstel op de achterwielaangedreven S 63 AMG. Met Magic Body Control kan de auto hobbels in het wegdek herkennen en zich voortijdig daarop instellen. Nieuw is ook de AMG sportparameterbesturing, die een variabele overbrengingsverhouding van de stuurinrichting kent.
Prijzen
Het nieuwe sportieve topmodel beleeft in september 2013 tijdens de IAA in Frankfurt zijn wereldpremière; ook de marktintroductie zal in september plaatsvinden. De prijzen liggen op 176.950 euro voor de S 63 AMG met korte wielbasis en 188.950 euro voor de S 63 AMG 4MATIC met lange wielbasis.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review