Nieuwe Mazda3: live uit Londen

Eerste kennismaking met nieuwe Mazda3. Weer een nieuw SkyActiv-model? Meer dan dat!

Vandaag is de hagelnieuwe Mazda3 onthuld. Op exact hetzelfde moment werd in New York, Londen, Keulen en Sint Petersburg het doek getrokken van de nieuwe C-segmenter van Mazda die de concurrentie moet aangaan met modellen als de Volkswagen Golf en Ford Focus. Wij waren erbij en hebben de nieuweling in Londen eens nader bekeken. En dan blijkt de nieuwe Mazda zichzelf en de concurrentie te verrassen.

Het lijnenspel van de nieuwe '3' is nauw verwant aan dat van de Mazda6. Kodo-design noemen de Japanners dat, ofwel de ziel van de beweging. Duidelijk is in ieder geval dat de nieuwe Mazda3 nogal dynamisch is vormgegeven met de markante grille als ware eyecatcher. Vooral in een expressieve exterieurkleur, zoals het rode introductie-exemplaar, steekt de grote grille mooi af. De overhang voor en achter is kleiner gemaakt, terwijl de wielbasis is gegroeid tot een voor dit segment riante 2,70 meter. Ook weer om het design een stukje dynamiek mee te geven en natuurlijk de rij-eigenschappen naar een hoger plan te tillen. En daar was al weinig mis mee. Op dat vlak wordt de huidige Mazda3 misschien wel een beetje onderschat.

Centrale toerenteller en head-up display
Behalve het exterieur is ook het interieur van de nieuwe '3' naar een hoger niveau getild. Een flink hoger niveau mogen we wel zeggen na de eerste 'aanraking'. De harde kunststoffen zijn vaarwel gezwaaid ten gunste van kwalitatief hoogwaardigere materialen. Het binnenste ziet er gewoon gelikt uit. En vooral ook heel clean met weinig tierelantijnen. Het display voor navigatie heeft, zoals we dat tegenwoordig wel vaker zien, een plekje gevonden bovenop het dashboard als 'losstaand' item. Daarmee wordt voorkomen dat het dashboard te massaal oogt. Bij de CX-5 is dat niet zo'n punt, bij de '3' wel. De bediening van navigatie verloopt met een puist (lees: ietwat hoog uitgevallen draaiknop), alias HMI Commander, op de middentunnel. 

Achter het lekker dikke stuurwiel bevindt zich het instrumentencluster met centraal een grote toerenteller en daarin een digitale snelheidsmeter. Een sportief plaatje. De zit achter het stuur is dik in orde; stoel en stuurwiel zijn prima instelbaar met onder handbereik het kleine pookje van de standaard zesbak die zich met korte slagen laat bedienen. Het moge duidelijk zijn, Mazda weet de sportieve snaar te raken. Een head-up display, dat de belangrijke rijgegevens in het gezichtsveld projecteert, behoort eveneens tot de mogelijkheden. Dat is uniek in deze klasse (en verrekte handig)!

Internetradio
Het interieur is ruimer dan voorheen. Ook achterin is het prima zitten, waarbij zelfs de hoofdruimte afdoende is voor de langere medemens. De bagageruimte is gegroeid tot 350 liter. In de nieuwe Mazda3 debuteert tevens het nieuwe mobiele connectiviteitsconcept van Mazda dat toegang biedt tot diverse online-diensten. Het systeem koppelt je smartphone via Bluetooth met de auto en neemt vervolgens email, sms- en navigatiefuncties over. Daarnaast is er toegang tot een cloud-gebaseerde service met internetradio met meer dan 30.000 stations, waaronder radio, podcasts en audioboeken. Ook Facebook- en Twitter-audio feeds worden ondersteund. Mazda zal tevens eigen apps lanceren om bijvoorbeeld onderhoudsherinneringen en waarschuwingen te delen. 

Als het gaat om actieve veiligheid heeft Mazda ook heel wat te bieden. Forward Obstruction Award, geeft een waarschuwing als je te dicht op je voorganger komt, Smart Brake Support, bereidt het remsysteem voor op een noodstop, Smart City Brake Support, een autonoom noodstopsysteem voor in de stad, actieve cruise controle en ga zo maar door.

Ook 20% bijtelling
Ook motorisch zet Mazda met de nieuwe '3' weer een stap voorwaarts. De Japanners gaan niet mee met de turbotrend, althans niet op benzinevlak. Het zijn stuk voor stuk atmosferische benzinemotoren. Nieuw is de Skyactiv-G benzinemotor met directe inspuiting, 1.5 liter groot en met een hoge compressieverhouding van 14:1. De motor levert 100 pk en 150 Nm koppel en is in staat om de Mazda3 in 10,8 tellen naar de honderd te laten sprinten. De topsnelheid ligt op 182 km/u. Een stap hoger vinden we de 120 pk sterke 2.0 liter Skyactiv-G, goed voor een honderdsprint in 8,9 seconden en een top van 195 km/u. Deze motor kan ook met zestaps automaat worden besteld, die de vaart er enigszins uithaalt volgens de gegevens: 0-100 km/u gaat dan in 10,4 seconden. Topmotorisering vormt de 2.0 Skyactiv-G HP met standaard i-Eloop. Deze versie wordt net als de vijftienhonderd alleen met handbak geleverd en snelt in 8,2 seconden naar de honderd en haalt een top van 210 km/u. Tot slot komt de nieuwe Mazda3 ook nog met een forse 2.2 diesel (150 pk; 380 Nm). Verbruik- en emissiecijfers heeft Mazda nog niet verklapt, de fabrikant zegt wel dat er diverse versies beschikbaar komen met 20% bijtelling.

Voor de body en de carrosserie maakt Mazda dankbaar gebruik van de Skyactiv-technologie. De carrosseriestijfheid schijnt volgens zijn makers met 30% te zijn toegenomen, de wielophanging heeft een nieuwe geometrie, de elektrische stuurbekrachtiging is doorontwikkeld en de wielbasis is zoals gezegd vergroot. Kortom, dat belooft wat voor de rij-eigenschappen, aangezien de huidige '3' al uiterst prettig stuurt.

Binnenkort gaan we met de nieuwe Mazda3 op pad. Eind oktober staat ie in de showroom. Prijzen zijn nog niet bekend.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.