In 1999 verscheen Audi voor het eerst op het startgrid van de 24 uren van Le Mans. Sinds die tijd hebben de mannen en vrouwen van Audi Sport de langeafstandsrace van alle veertien deelnames al elf keer gewonnen. Geen enkele andere fabrikant heeft in zo'n korte tijd zoveel overwinningen behaald, terwijl de 24 uurs-race op het 13.6 km lange circuit al sinds 1923 bestaat. Porsche doet sinds 1970 mee en heeft verspreid over 28 jaar 16 overwinningen op hun naam staan.
Dieselen in 2006
Het behalen van de winst tijdens Le Mans vergt uiteraard veel van mens en techniek. Innovatie is daarom juist in de racerij onmisbaar; zo wordt er sinds 1990 geremd met koolstofvezel remschijven en heeft Audi in 2001 voor het eerst directe injectie (TFSI) toegepast. Vijf jaar later was het een V12-diesel(!) die aan de start stond, de R10 TDI. In 2011 zegevierde Audi met de R18 TDI, voorzien van een V6 TDI diesel. Net als vorig jaar staat ook dit jaar een vernieuwde hybrideversie van die auto aan de Sarthe, de R18 e-tron quattro.
Elektrokracht aan voorwielen
In tegenstelling tot de R8 e-tron die we onlangs in Berlijn mochten testrijden, is de befaamde racebroer R18 e-tron quattro vierwielaangedreven. Elk voorwiel heeft een elektromotor, die samen met de 3.7 TDI V6 diesel voor de achterwielen flinke kracht voortbrengen. Vorig jaar lag vermogen van de diesel op 510 pk, maar de regels voor 2013 hebben daar twintig van af gesnoept, omdat de elektromotoren door verbeterde techniek nu 218 pk kan leveren. Die elektrokracht wordt opgewekt en opgeslagen via een generator en een ingenieus vliegwiel, zodat de coureur tijdens de 24 uurs-race kan aanspreken voor een acceleratie, vanaf een snelheid van 120 km/u. Wanneer en hoe vaak dat is toegestaan, is allemaal onderhevig aan regelgeving. Waar het kan haalt de R18 snelheden tot 330 km/u.
De brandstoftank heeft 'slechts' een capaciteit van 58 liter. Hybridemodellen op benzine mogen 73 liter aan boord meenemen. Als we het toch nog even over liters en brandstofverbruik hebben; tussen 2000 en 2010 heeft Audi een verbruiksreductie van 10% weten te realiseren. Dat lijkt niet veel, maar daar staat tegenover dat de gemiddelde snelheid van 208.6 naar 225.2 km/u kon stijgen. Zuiniger en sneller racen is dus geen utopie. De hybride e-tron bleek in 2012 ook 10% zuiniger dan hun strijdkracht in 2011. Als er nu een boordcomputer op zou zitten, zou hij 33.34 l/100km aanwijzen.
Nu 915 kg
De R18 e-tron quattro is 4.65 meter lang, 2.00 meter breed en precies 1.00 meter hoog. Hij is grotendeels opgebouwd uit versterkt koolstofvezel en weegt 915 kg, waarvan de hybridetechniek 70 kg voor zijn rekening neemt. Hoewel de auto door verschillende ingrepen nog lichter is geworden, vereisen de regels dat minimumgewicht. Daarom wordt er heel precies ballast toegepast om dat weer te compenseren. Het 2013-model is verder te herkennen aan de verbeterde aërodynamica, met onder meer nieuw vormgegeven achterschermen. Ook is de verlichting in de koplampen vernieuwd zodat er in de nacht een lichtbundel van wel 800 meter mogelijk is. De zogenaamde 'side pods' achter de voorwielen hebben tot slot een nieuw ontwerp en verbeteren de ventilatie in de wielkasten.
Net als de R8 e-tron die wij reden beschikt de R18 over een achteruitkijkcamera met display, in plaats van de traditionele achteruitkijkspiegel. Nieuw zijn de twee camera's vóóraan, die de coureur op de dode hoeken kan wijzen. Opnieuw worden die beelden naar twee beeldschermpjes gestuurd.