Nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse is er klaar voor (vanaf 94.650 euro)

De nieuwe Mercedes-Benz S-klasse is nu officieel een feit. Het vlaggenschip verlegt opnieuw de grenzen in comfort, veiligheid en efficiency en mag zich prijzen met veel innovatieve primeurs. De prijslijst start bij de S 350 BlueTEC voor 94.650 euro.

Mercedes-Benz heeft wederom flink gestudeerd op de nieuwe S-Klasse om de auto in alle opzichten een vaandeldrager te laten zijn. Dat begint al met de luchtweerstand (cW 0.23) en het feit dat er geen enkele gloeilamp in de S-Klasse is gemonteerd; het is allemaal LED, maximaal zo’n 500. De verlichting van de achterlichten hebben zelfs een wisselende intensiteit, afhankelijk van de omstandigheden. En dat is weer handig voor de achterligger die gewoonlijk bij het verkeerslicht tegen felle remlichten moet aankijken.

Benzine, diesel, (plug-in)hybride
Vervolgens zijn daar nog zuiniger geworden motoren, waarbij de geplande S 300 BlueTEC Hybrid met 115 gram CO2 en 4.4 l/100km er als beste uit springt. Daarmee is de S-Klasse vrijwel net zo zuinig als de dieselhybride-aandrijflijn in de E-Klasse. Het gamma trapt overigens bij introductie af met de bekende S 350 BlueTEC, die met 5.5 l/100km ook geen stevige drinker is, de S 500 (455 pk) met V8 en de S 400 Hybrid (306 pk) op benzine, met een brandstofconsumptie van 6.3 l/100km. Later komt daar ook nog een plug-in hybride versie bij, onder de naam S 500 Plug-in Hybrid. Verwacht verbruik? Minder dan vier liter…

Road Surface Scan
Om op gebied van comfort als beste uit de bus te komen introduceert Mercedes Road Surface Scan (op de achtcilindermodellen), waarmee een camera het wegdek vooruit scant en zo het onderstel via Magic Body Control kan ‘inlichten’. Standaard heeft elke S-Klasse ADS Plus, een gemoderniseerde versie van de AIRMATIC luchtvering met zijwindstabilisatie.

Eerste klas comfort
Het interieur van de nieuwe S-Klasse is op en top op comfort en veiligheid ingesteld. Zoals we al eerder schreven pakt het topmodel uit met twee 12.3 inch TFT-schermen voor infotainment en het instrumentarium, vormen de (hot stone) massagestoelen een aangename optie en kunnen ook de middenarmsteun en deurpanelen worden verwarmd. Daarnaast is er overal net iets meer ruimte – voor zover dat nodig was en doet daarnaast klimaatregeling met parfumeur én verbeterde stoelventilatie intrede.

Wanneer je je kunt laten rijden zit je op de achterbank nog veiliger (gordel- en kussenairbag) en staat een nieuw Rear Seat Entertainment-systeem en eventueel het First Class achtercompartiment met businessconsole (tafel, opbergruimte, integratie van telefoon, thermo-bekerhouders) ten dienst. Ideaal om te genieten (of door te werken…). Afhankelijk van de carrosserievariant (lange of korte wielbasis) zijn er maximaal vijf stoelvarianten. Even geen werk aan het hoofd? Geniet dan van het Burmester Surround System.

Nog meer veiligheidsinnovaties
Als het om veiligheid gaat innoveert de S-Klasse opnieuw. Naast de genoemde gordel- en kussenairbag achterin is het PRE SAFE noodremsysteem intelligenter om in de stad automatisch te remmen voor voetgangers en fietsers (in een noodsituatie). Het BAS PLUS heeft een kruispuntassistent dat overstekend verkeer en voetgangers kan detecteren en de remkracht die de bestuurder uitoefent kan vergroten. Niet te vergeten is er een 360 graden camera en kunnen achterpassagiers rekenen op een gordelslotbrenger. De nachtzichtcamera herkent nu ook warmte.

Prijzen
Prijzen voor de nieuwe S-Klasse beginnen bij 94.650 euro voor de S 350 BlueTEC met korte wielbasis. Voor de lange wielbasis komt daar 6300 euro bij. De S 400HYBRID start bij 95.950 euro en voor de S500 komt een prijs van 123.950 euro op tafel. Nog deze zomer staat de nieuwe S-Klasse in de showroom.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.