Eerste indruk nieuwe Range Rover Sport

Doet de nieuwe Range Rover Sport zijn naam eer aan? Wij zochten het uit tijdens het 65 jarig jubileum van Land Rover.

Land Rover nam ons vlak voor het weekend mee naar Engeland om met z’n allen het 65-jarig jubileum van het merk te vieren. Als kerst op de taart kregen we als één van de eersten ter wereld de kans om even te rijden met het nieuwste familielid, de Range Rover Sport. Doet hij nu zijn naam eer aan?

Je kunt veel zeggen van de eerste Range Rover Sport. Dat hij er inderdaad imposant en sportief uit ziet bijvoorbeeld, helemaal toen hij dankzij een facelift nog meer de looks van het oorspronkelijke studiemodel Range Rover Stormer kreeg. Maar, de Range Rover Sport is ook een zwaargewicht en omdat hij in de technische basis is gestoeld op een Discovery, was hij nooit echt opgewassen tegen Duitse orde als een BMW X5 of X6. Daar hebben de actieve stabilisatoren en dito demping bij de facelift niet genoeg aan kunnen veranderen. De nieuwe Range Rover Sport is anders...

75% uniek
Om te beginnen is de Range Rover Sport ontwikkeld naast de Range Rover, al haast Land Rover zich meteen te melden dat-ie voor 75% uniek is. De designers hebben overduidelijk de Evoque en Range Rover ter inspiratie genomen, zodat zijn vertoning niet alleen voornaam en chique, maar ook weer imposant en dynamisch is. Dat is wat ons betreft een logische zet, omdat ‘de Sport’ ook een brug moet slaan tussen beiden. Dat zie je ook terug in de harde cijfers want ten opzichte van de Range Rover is de 'Sport' alsnog 15 cm korter en 5,5 cm lager. Vergeleken met de vorige Range Rover Sport groeide de nieuwe wel ruim een halve decimeter in lengte en breedte, om niet te zwijgen over de 18 cm grotere wielbasis.

Minus 500 kg met viercilinder
Net als bij de ‘grote’ Range Rover hebben de Britten voor de nieuwe generatie opnieuw ingezet op gewichtsbesparing. Daarom is niet alleen de carrosserie, maar ook delen van het onderstel uit aluminium opgetrokken. De winst in kilo’s blijkt nog groter dan bij zijn grote broer, want ten opzichte van de vorige Range Rover Sport met zescilinderdiesel is er 420 kg verdampt. De ontwikkelaars laten subtiel doorschemeren dat met een i4 benzinemotor (de 2,0 liter turbomotor uit de Evoque) er zo’n 500 kg op de plank blijft liggen. Met die 240 pk sterke motorisering, die later officieel wordt voorgesteld, duikt de Range Rover Sport onder de 2000 kg.

Zes- en achtcilinders, hybride volgt
Voorlopig bestaat het motorpalet voor Nederland uit twee zescilinders en twee achtcilinders, te weten de 3,0 liter TDV6 en SDV6, een SDV8 en de almachtige 5.0 Supercharged V8 met 510 pk. Later dit jaar verschijnt er ook een dieselhybride met minder dan 170 gram CO2-uitstoot ten tonele. Tijdens een korte kennismaking op het officiële testterrein in Gaydon kregen we de sleutels van een SDV6 diesel, die 292 pk en 600 Nm mag vertegenwoordigen. Wat kunnen we zeggen over deze eerste kennismaking?

Rijden!
Wat direct opvalt is de krachtsensatie van de diesel. Dankzij het fors lagere gewicht en de verder verbeterde zescilinder komt de nieuwe Range Rover Sport buitengewoon makkelijk op gang. Geholpen door zijn standaard achttrapsautomaat haalt Land Rover er het maximale uit. Op de lange baan voor hogesnelheidstests wist de SDV6 dan ook moeiteloos zijn begrensde 130 mph (210 km/u) aan te tikken. Wie bijbetaalt krijgt trouwens een nog wel iets 'lossere' begrenzer die op 221 km/u blijft steken. Bij het nemen van lange doordraaiers en het verhogen van de snelheid blijft de nieuwe generatie lang zonder protest op koers; bij flink remmen is diep duiken hem vreemd. Met dank aan het lagere zwaartepunt.

Ook als zevenzitter
Goed, hoewel we nog geen volledig rij-beeld over de nieuwe Range Rover kunnen scheppen (dat kunnen we eind juli overigens wél) staat onomstotelijk vast dat de nieuwe generatie lekker in zijn vel zit en daardoor sportief uit de hoek kan komen. Tegelijkertijd is-ie trouwens ook nog praktischer van aard geworden door de optionele 5+2 zitsconfiguratie. Het bij te bestellen head-up display is tenslotte een regelrecht primeurtje voor het merk Land Rover an sich. Zelfs de nieuwe Range Rover heeft die gadget (nog) niet.

Offroad
Op 23 en 24 juli nemen we deel aan de officiële persintroductie, zodat wij daarna uitgebreid verslag kunnen doen. Dan wordt ook duidelijk hoe hij zijn Range Rover aard in het terrein tot uiting brengt. De Britten doen de belofte dat hij niet of nauwelijks onder doet voor zijn grote broer, zelfs als je een uitvoering zonder 'low gear' hebt besteld. Ook Land Rover ziet in dat die optie lang niet altijd noodzakelijk is. Bovendien scheelt het weer 18 kilo's. Mocht je onderweg nog een diepe plas tegenkomen; ten opzichte van zijn voorganger mag de maximale doorwadingsdiepte nu 85 centimeter zijn (winst: 15 cm). De bodemvrijheid kon met 5.8 cm toenemen en bedraagt nu 28.5 centimeter. 

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.