Ongekende luxe en veiligheid in nieuwe Mercedes S-Klasse

Aftellen naar de S-Klasse introductie, dit is de eerste officiële foto.

Na een officieuze blik op de nieuwe S-Klasse doet Mercedes nu een boekje open over het streven naar perfectie en luxe. De Duitsers weten S-Klasse klanten te verwennen met ‘hot-stone’ massagestoelen, een verwarmbare middenarmsteun, 24 luidsprekers en thermo bekerhouders.

De nieuwe S-Klasse komt in zes varianten op te markt om aan de verwachtingen van de hele wereld te voldoen. Met het verdwijnen van Maybach moet de nieuwe S-Klasse heer en meester zijn. Daarom is bij de ontwikkeling de versie met lange wielbasis (3.17 meter) de standaard geweest en zijn de ‘gewone’ (3.04 meter) en nog langere ‘limousine’ er van afgeleid.

Tweedelig TFT-scherm
Aan de eerste beelden zagen we al dat de nieuwe S-Klasse het design van de andere modellen volgt; toch zal het ons niet verbazen als het vlaggenschip in levende lijve optisch boven zijn familieleden verheven is. Het interieur is uiteraard een weldaad van rust, comfort en luxe. Het tweespaaks stuur verwijst naar de vroegere S-Klasse modellen terwijl de designers weer heel modern een tweedelig TFT-scherm met een doorsnee van 30 centimeter monteren dat lijkt te zweven. De klimaatregeling filtert en reinigt de lucht nog beter en kan desgewenst ook een geur (parfumeur) verspreiden. Vooruitgang zien we ook in de stoelen. Die worden in eigen huis geproduceerd en wegen nog geen 20 kg en dat is lichter dan gebruikelijk. Ook opvallend: het gordelslot beweegt mee met de langs- en hoogteverstelling van de stoel mee. De stoel is uiteraard zelf uitgebreid en elektrisch verstelbaar.

Hot-stone massage
Met het zitcomfortpakket trakteren de Duitsers op oa. een massagefunctie volgens het hot-stone-principe, bestaande uit 14 opblaasbare kussens die verwarmd kunnen worden tot 55 graden. Dit is geen vroege 1 april grap. De ‘gewone’ stoelverwarming verwarmt niet alleen de stoel, maar ook de armleuning en deurbekleding, zowel voor- als achterin. Liever stoelventilatie op warme dagen? Dat kan en daarbij is nu ook de ventilatierichting verstelbaar. Op de achterbank – verkrijgbaar in twee of driezitsconfiguratie – mag elektrische verstelling, een ligpositie, de optionele middenconsole, thermo-bekerhouders en de massagefunctie evenmin ontbreken.

Gordel- en kussenairbag
Ter uitbreiding van het veiligheidsniveau voor de inzittenden achterin is het Pre-Safe systeem uitgebreid met een gordelbrenger, zodat het insnoeren nog makkelijk wordt. Nieuw is ook de gordelairbag, waardoor bij een zware frontale aanrijding het gordeloppervlak toeneemt en de krachten op het bovenlichaam beter verdeeld worden, met een geringer letselrisico ten gevolge. Mercedes-Benz heeft ook een kussenbag ontwikkeld voor wanneer de stoel de ligstand staat en die voorkomt dat je onder de gordel door glijdt.

Verbonden met internet
Op het gebied van multimedia zet de nieuwe S-Klasse ook weer forse stappen. Het infotainmentsysteem COMAND Online maakt gebruik van een Intel Atom processor en is verbonden met het internet voor allerhande functies: verkeersmeldingen, het downloaden van zojuist geluisterde radiomuziek en een drive-show via Google Maps. Met de WLAN hotspot kunnen vervolgens draadloze apparaten ook online gaan. Uniek: elke passagier kan zijn eigen bron kiezen; radio, tv, internet, navigatie, DVD of USB.  

Burmester audio met 24 speakers
Centraal afgespeelde muziek wordt optimaal ten gehore gebracht met het Front-bass systeem. Dat kennen we al uit de SL en maakt grote bassspeakers in de portieren overbodig. Een prachtig Burmester Surround Soundsystem met 13, of het High-End systeem met 24 speakers staat op de optielijst.

Op 13 mei gaat de nieuwe S-Klasse officieel uit de doeken. Tegen die tijd hebben we meer officieel beeldmateriaal en kunnen we ook technische specificaties melden. Voor een verder voorproefje uit eerdere berichtgeving, klik hier.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.