De bedoeling van de samenwerking - die twee jaar duurt - is om vanaf 2020 autonoom rijden in een grote mate realiteit te maken. Beide partijen streven op die manier niet alleen reiscomfort onderweg, maar ook de verkeersveiligheid te kunnen verhogen. Met adaptieve cruise control werd enkele jaren geleden al de eerste stap gezet, zeker toen daar de Traffic Jam Assistent aan werd toegevoegd waarbij de auto (een BMW in dit geval) ook kan stoppen en weer snelheid kan maken bij fileverkeer. Het realiteit maken van autonoom rijden is voorlopig gericht op Europese snelwegen. In verband met wetgeving en aansprakelijkheid valt Amerika nog even buiten de boot. De belangrijkste uitdaging blijft altijd het juist kunnen bepalen van de positie van de auto en het kunnen detecteren van overig verkeer en andere obstakels.
Praktijktests
BMW is inmiddels aan het testen met een aantal prototypes, waarin uiteraard getrainde 'bestuurders' plaats zullen nemen om de autonome functies op de voet te kunnen volgen. De tests vinden plaats op Duitse en andere Europese snelwegen, waarbij tolpoorten, knooppunten, grensovergangen en wegwerkzaamheden onderdeel zullen uitmaken van de routes.
De ideale lijn op circuits
Voor BMW is testen met autonoom rijden overigens niet helemaal nieuw. In 2011 deed het merk hetzelfde in iets simpelere vorm met prototypes waar zo'n 10.000 km mee werd afgelegd. In 2009 lieten de Duitsers zelfs met behulp van BMW TrackTrainer een auto over het circuit rijden, daarbij de ideale lijn volgend! Dankzij de Emergency Stop Assistent lukt het zelfs ook om een auto tot stilstand te brengen en de hulpdiensten in te lichten bij een onwelwording van de bestuurder. Kijk, dat is dan weer een heel veilige gedachte.