De A3 e-tron die in Geneve wordt voorgesteld is een realistisch voorproefje van een A3 Sportback plug-in hybrid. Of zoals Audi dat zelf zegt: ‘een realistisch voorproefje van de manier waarop Audi de toekomst van mobiliteit gaat invullen’.
Aan de technische basis staat een 1.4 TFSI benzinemotor met 150 pk, die op afroep wordt bijgestaan door een elektromotor. De elektromotor is geïntegreerd in de nieuw ontworpen zestraps e-S tronic-transmissie, die de aandrijfkracht overbrengt op de voorwielen. Het totaalvermogen bedraagt 204 pk en het maximale koppel 350 Nm. Hiermee is naast een sprint van 0-100 km/h in slechts 7.6 seconden ook een topsnelheid van 222 km/u mogelijk. In de volledig elektrische modus is de maximumsnelheid begrensd op 130 km/u en wanneer alleen elektrisch wordt gereden hebben de accu’s voor zo’n 50 kilometer prik.
Bij een goed samenspel van de elektro- en verbrandingsmotor én een trouw ‘stekkergedrag’ van de berijder is de A3 e-tron daarom in staat slechts 1.5 l/100 km brandstof te verbruiken. Dit komt overeen met een gemiddelde CO2-uitstoot van 35 g/km.
Update:
Bij een Audi techday in Berlijn heeft de importeur bekend gemaakt de A3 Sportback e-tron medio 2014 op de markt te brengen, vlak na de introductie van de A3 Sportback g-tron die op aardgas kan rijden.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review