Natuurlijk kun je in Detroit altijd je hart ophalen aan talloze Amerikaanse auto’s, trucks en SUV’s, de een nog groter dan de ander, de een nog ‘smaakgevoeliger’ dan de ander. Wat dat betreft hebben de Amerikanen het kunstje groot, groter grootst nog lang niet verleerd. Lincoln spande wat ons betreft de kroon met breed gebekte neuzen en veel chroom. En wat zijn die Ford F-trucks toch gigantisch groot! Leuk om te zien ook hoe ‘onze’ Opel Mokka op de stand bij Buick als ‘Encore’ staat tentoongesteld, vol chroom en op chique. Maakt die Mokka toch opeens een heel andere verschijning. De stand van Ford en Chevrolet vielen vooral op door hun formaat en een veelvoud aan modellen die wij hier niet eens hebben, zoals een grote sedan Ford Taurus, Ford Edge, de Chevrolet Traverse en Equinox SUV, maar ook de Chevrolet Impala en Malibu sedan.
De belangrijkste Amerikaanse primeurs betreft de elektrisch aangedreven Cadillac ELR Coupé met range extender als luxe neef van de Opel Ampera en de nieuwe Chevrolet Corvette. De Corvette C7 mag rekenen op 450 pk uit een V8, een handgeschakelde zevenbak en radicaal vernieuwende looks. Heb je die drie uitlaten gezien?! Dankzij drie Drive Modes en een functie dat opschakelen met 'heel-and-toe' makkelijk maakt verlegt de nieuwe generatie in alle opzichten zijn grenzen.
Wereldprimeurs voor Europa
Alle reden voor een bezoek aan de Motor Show ligt gelegen in een aantal wereldprimeurs van Europese makelij, zoals de BMW Z4 facelift met kleine wijzigingen en nieuwe basismotor, de ‘3 Serie Coupé’ onder de noemer 4 Serie Concept, een beestachtige M6 Gran Coupe, de Audi RS7 Sportback met 560 pk, de Jeep Grand Cherokee die kan rekenen op een nieuw gezicht en achttrapsautomaat, de bijgewerkte Jeep Compass met zestrapsautomaat en de vernieuwde Mercedes-Benz E-Klasse familie.
Die laatste is gezegend met een fris gezicht, nieuwe vier en zescilinder turbomotoren en nog meer veiligheidsuitrusting. Bijna elke carroserievariant heeft ook meer zijn eigen identiteit gekregen, de Coupe en Cabriolet hebben ieder hun eigen setje bumpers, grille en lichtunits om een subtiel chique of sportief accent te leggen. Op die manier moet de E-Klasse Coupe ook weer meer afstand nemen van broertje C-Klasse Coupé, die ook gewoon leverbaar is. De Duitsers hebben de sportiviteit van een E-Klasse nog hoger op de ladder gezet met de E63 AMG, die nu ook als S met 4MATIC vierwielaandrijving leverbaar is en in dat geval nog meer vermogen biedt; 585 pk om precies te zijn. Volgende maand weten we hoe je zo’n E-Klasse al dan niet als AMG moet temmen, want dan gaan er we uitgebreid mee rijden.
CrossBlue
Een vreemde eend in de bijt op de Volkswagen-stand betreft de CrossBlue-concept; een bijna vijf meter lange SUV voor grote gezinnen, die ondanks zijn proporties niet boven de Touareg komt te staan maar als praktischer en ruimer broertje van de Tiguan moet worden gezien. We zijn nieuwsgierig hoe het eindresultaat tot uiting komt. In ieder geval kan het hart van de CrossBlue op een groot applaus rekenen: Voor de aandrijving van het studiemodel maakt Volkswagen gebruik van een plug-in hybride aandrijflijn met een 190 pk sterke 2.0 TDI-dieselmotor, een 55 pk sterke elektromotor op de vooras en een 115 pk sterke elektromotor op de achteras. Het gemiddeld verbruik bedraagt daardoor 1 op 47.6. Als alleen de dieselmotor wordt aangesproken, komt de CrossBlue 20,4 kilometer ver op een liter diesel.
Een beetje CLA
Niet op de Detroit Show zelf, maar wel gepresenteerd aan de vooravond is de Mercedes-Benz CLA. De Coupé-achtige sedan van de A-Klasse met een zeer aerodynamisch ontwerp (betere luchtweerstand dan elke andere auto in serieproductie!) staat iets hoger in de ladder dan zijn hatchbackbroer en komt dit voorjaar op de markt. Hij is de geplande Audi A3 sedan te snel af, al zal de vierdeursversie uit Ingolstadt waarschijnlijk iets lager geprijsd zijn en ook in de showroom schitteren met bescheidener motoren. Mercedes-Benz verpakt de sedan in een hipper en chiquer jasje en dat heeft zo zijn prijs. De CLA is deze week officieel onthuld op de Mercedes-Benz Fashion week in Berlijn, later dat jaar is het de beurt aan de nieuwe S-Klasse op de IAA Frankfurt.
Maserati heeft Detroit aangegrepen om de nieuwe Quattroporte voor te stellen. De chique limousine uit Italie heeft geevolueerde looks en wordt leverbaar met een 3.0 liter zescilinder turbomotor of een 3.8 liter V8, met bijbehorend oorstrelend orkest. Grote afwezige uit Italie was de nog steeds langverwachte Alfa Romeo 4C. Nog meer geduld a.u.b...
Uit Japan: Lexus en Infiniti
Aan de Detroit Motor Show kleeft ook een Japans tintje. Zowel Lexus als Infiniti komen ieder met hun eigen premium middenklasse sedan. Zo is daar de nieuwe Lexus IS300h, die met zijn hybride-aandrijflijn van 220 pk op benzine toch slechts <100 gram CO2 uitstoot. Hij mag het een paar meter verderop direct opnemen tegen de nieuwe Infiniti Q50, die als opvolger van de G37 geldt. Ook deze Japanner wordt leverbaar met een hybride-aandrijflijn, al zal die met zijn 3.5 liter V6 geen schokkend lage verbruikscijfers kunnen realiseren. De Q50 moet het gaan hebben van viercilinder turbomotoren afkomstig van Daimler (Mercedes-Benz), waarbij ook vierwielaandrijving in de pijplijn zit. Met standaard adaptieve besturing waarbij de bestuurder de keuze heeft uit drie standen belooft Infiniti ook nog meer rijplezier op maat. Beide debutanten staan in elk geval sportief getint in het leven en zien er strak uit. Het ontwerp van de Infiniti is wel iets levendiger en spreekt daardoor ons zo meer aan. Toch weten we dat de beursverlichting niet altijd een auto goed tot zijn recht laat komen. De Lexus heeft een interieur dat qua design is gebaseerd op de GS450h, recht-toe-recht aan en lekker overzichtelijk. Het Infiniti-interieur steelt de show met een dubbel aanraakscherm en nieuwe multimedia-snufjes waar een iPad karig bij afsteekt. We zijn benieuwd!
Ook uit Japan en iets minder spannend betreft het debuut van de nieuwe Subaru Forester. De nieuwe SUV was immers al digitaal onthuld maar kon in Detroit aan een nadere inspectie worden onderworpen. Subaru's nieuwste heeft een interieur dat gelijkenis vertoont met de XV, maar biedt nog meer ruimte en krijgt desgewenst ook weer een 2.0 liter turbomotor onder de kap. De introductie van deze auto (voor de pers) staat al op de agenda dus we kunnen binnenkort ook vertellen hoe-ie rijdt.
Fotografie: Newspress en AutoVandaag