Volvo en Ericsson gaan samenwerken voor connectiviteit in en om auto

Op de Autosalon van Parijs maakte Volvo bij monde van Lex Kerssemakers bekend een nieuwe partner te hebben voor toekomstige infotainment- en multimediasystemen in nieuwe Volvo’s. Vandaag laten de Zweden weten dat de handen zijn geschud met Ericsson.

Volvo Car Group en telecombedrijf Ericsson slaan de handen ineen om de ontwikkeling van innovaties voor connectiviteit via internet in de automotive branche te bevorderen. Hierbij gaat Connected Vehicle Cloud, gebaseerd op Ericssons Multiservice Delivery Platform. Dit platform levert infotainment, apps en communicatiediensten in nieuwe Volvo's. De bestuurder kan dan bijvoorbeeld applicaties downloaden, online reserveringen maken en communiceren met andere gebruikers. Het beheer ligt in handen van Ericsson.

‘In de toekomst worden in auto's dezelfde functies geïntegreerd als in de digitale netwerken die mensen nu thuis en op het werk gebruiken. Dit is een belangrijk strategisch onderdeel van Volvo's investering in de toekomst; wij willen op dit gebied een leidende rol spelen', zegt Lex Kerssemakers, Senior Vice President Product Strategy en Vehicle Line Management bij Volvo Cars.

Het partnerschap is gefocust op de snelle ontwikkeling van Volvo’s nieuwe architectuur voor toekomstige modellen, de zogenaamde Scalable Product Architecture (SPA). De Connected Car Services wordt echter al eerder uitgerold in alle nieuwe Volvo-modellen.