125 jaar Autoreclame in beeld gebracht

Autoreclame is van alle tijden. De tentoonstelling 125 jaar Autoreclame belicht dat op amuserende wijze. Aanrader!

Autoreclame is van alle tijden. De tentoonstelling '125 jaar Autoreclame' in het Museum van de Twintigste Eeuw brengt dat op amuserende wijze in beeld. Wanneer ontwikkelde de auto zich tot statussymbool? Hoe richtte de merken zich op de vrouwelijke kopers? Een reis door de tijd met diverse thema's.

Begin dit jaar werd 125 jaar autoreclame tentoongesteld in het Louwman Museum van Den Haag (zie foto's). De tentoonstelling wordt tot en met 10 maart 2013 opnieuw in beeld gebracht in het Museum van de Twintigste Eeuw in Hoorn en geeft interessante ontwikkelingen in de autoreclame uit binnen- en buitenland weer; de opmars van de auto (T-Ford), het succes van modellen zoals de Citroen 2CV en de Kever, het vechten om zakelijke status (Daewoo Leganza), de veiligheid van een auto én de manier waarop naar de concurrentie wordt verwezen, met als iconisch voorbeeld de reclame 'Met een Fiat Panda lach je iedereen uit?'

En wist je dat Rolls-Royce aanvankelijk hun auto als een 'owners-driven car' zag? Een auto die geen chauffeur nodig had en waarbij juist zelf rijden voorop stond, net als het wassen? Inmiddels zijn de modellen omgedoopt tot onovertroffen statussymbolen waarbij de eigenaar enig handenarbeid aan de auto en het rijden zelf uitbesteedt. Opvallend is ook hoe diverse merken door de jaren heen zich op de vrouwelijke koper zijn gaan richten. In de eerste communicatie werd daarbij niet de nadruk gelegd op design en prestaties, maar op functionaliteit en de (makkelijke) bediening...

Ga voor meer (praktische) informatie van de tentoonstelling naar de website van Museum Hoorn.