De volledige 20%-vloot van het Beierse merk in ons land omvat nu de 114i, de 116 Efficient Dynamics Edition, de 114d, de 116d, de 166d EDE, de 118d en de 120 dA(utomaat) uit de 1-Serie en de BMW 3201 EDE, de 320d EDE en de 320d EDE Touring.
Door BMW Nederland is bij het hoofdkwartier te München met veel nadruk om deze 20%-modellen gevraagd en anders dan dat bij andere merken wel het geval is hebben de smeekbeden gehoor gevonden. Om de benodigde uitstoot van 124 gkm te bereiken werd de 320i EDE onder meer tien millimeter verlaagd, kwamen er langere overbrengingsverhoudingen, werd de onderbodem gestroomlijnd en werden lagerolweerstandsbanden gemonteerd.
Allerminst saai
Een uurtje rijden met deze belastingvriend leert ons dat de 1.6 liter TwinPower turbomotor allerminst saaie prestaties levert. De door de fabriek opgegeven 170 pk en de al vanaf 1.500 toeren beschikbare 250 Nm maken dat hij in het verkeer lekker vlot mee kan komen. Wat wegligging betreft is hij natuurlijk even fijn als de andere 3-series.
Je hóórt hem wel, maar welke autoliefhebber zou bezwaar hebben tegen de muzikale roffel van een Beierse viercilinder? En de zakelijk rijdende liefhebber van de eigen portemonnee zal zeker gecharmeerd zijn van de circa honderd euro per maand die de 320i EDE hem in de zak laat houden. De vanafprijs bedraagt overigens 35.990 euro en dat is zo’n duizend euro minder dan die van een gewone BMW 320i – en dat vindt de particulier dan weer leuk. Overigens rijdt driekwart van alle Nederlandse BMW-klanten zakelijk.
De diverse 20%-versies van de 1-serie ondergingen vergelijkbare ingrepen om aan de 124 gkm te komen. BMW is goed bezig met bijtelling.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review