Eerste rij-indruk en vanafprijs nieuwe Cadillac ATS

Momenteel maken we in Frankfurt kennis met de nieuwe Cadillac ATS, een sportsedan in een luxeverpakking die tegen de schenen van de Duitse concurrentie moet gaan schoppen. Hij is binnenkort leverbaar en staat dan vanaf 51.530 euro bij de dealer. Een eerste indruk.

De Cadillac ATS is een auto die moet passen in het straatje van de Audi A4, BMW 3 Serie en Mercedes-Benz C-Klasse. Na onze eerste indruk kunnen we zeggen dat de Amerikaan qua rijden mikt op een 3 Serie en in uitstraling de Mercedes achterna is gegaan. De directe besturing maakt de ATS lichtvoetig, versterkt door het vrij straffe onderstel, zonder dat dat op de zenuwen gaat werken overigens. Het interieur is gericht op luxe, met veel subtiel gebruik van chromen details en houtsen sierlijsten. Ziet er zeker smaakvol uit, waarbij slechts op een paar details het materiaalgebruik een beetje uit de pas loopt. Echt ruim is de ATS niet en doet denken aan de vorige 3 Serie. In de bagageruimte vallen grote uitsparingen van de wielkasten op die veel liters wegsnoepen. Da's jammer.

Speciale vermelding verdient het CUE-infotainmentsysteem. Cadillac heeft er flink wat processorkracht en heldere pixels tegenaan gegooid om een volwaardig en intuïtief systeem te presenteren. Het aanraakscherm heeft een sensor die aanvoelt als je het wilt gaan bedienen en kan daarbij ook overweg met 'sliden' en 'swipen' zoals dat bij een iPad kan. Het werkt echter niet zo gladjes als op die tablet. Achter het bedieningspaneel voor de airco (met aanraakgevoelige toetsen) schuilt nog een extra opbergvak. De laatste keer dat we dat zagen was in een andere Amerikaan, de Chevrolet Orlando.

Om in Europa erbij te kunnen horen levert Cadillac de ATS niet met een zes-, maar een viercilinder. Het downsizen naar een 2.0 liter turbomotor is overigens niets om treurig over te zijn; hij levert 278 pk en is buitengewoon goed bij de les, zowel bij lage als hoge toeren. De zestrapsautomaat is getraind op de aspiraties van een sportsedan en schakelt tijdig op en terug. Soms met iets teveel enthousiasme zodat een inhaalsprint wat ruw wordt ingezet. Het verbruik van de 2.0T ligt ongeveer rond de 8 liter. De handgeschakelde versie gaan we morgen rijden en is ondanks start/stop-techniek niet zuiniger. Een iets minder krachtige tweeliter staat niet in de planning, een diesel daarentegen wel, maar wanneer die komt, is nog onduidelijk.

De ATS met 278 pk sterke tweeliter is er vanaf een hele nette 51.530 euro in Elegance-uitvoering met handbak. Met zestraps automaat is ie 3.300 euro duurder. De Sport Luxury begint bij 55.590 en de 'voordeligste' versie met AWD begint bij 62.210 euro, ook in Sport Luxury-trim.

Alle prijzen en uitvoeringen staan hier op een rij.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.