25 jaar airbag bij Volvo

Precies in het jaar dat Volvo de voetgangersairbag heeft onthuld in de nieuwe V40, viert de plofzak in Volvo-modellen zijn 25e verjaardag. Hoe is de ontwikkeling van deze onmisbare veiligheidsaccessoire verlopen? We gaan terug naar het jaar 1955….

De geschiedenis van de airbag gaat terug tot de jaren vijftig. In 1955 werd patent aangevraagd op een airbagsysteem dat lijkt op ons huidige, maar met het grote verschil dat de bestuurder zélf de airbag moest activeren door op een knop te drukken. In 1980 debuteerde de levensreddende plofzak bij Mercedes-Benz in de S-Klasse, al hadden de Amerikanen in de jaren 70 ook al op kleine airbags toegepast. Bij Volvo debuteerde de airbag in 1987 in de 760. Volvo heeft in de loop der tijd verdere airbag innovaties op naam gezet, waaronder de in de stoelleuning gemonteerde zijairbag uit 1994, de gordijnairbag in het dak die in 1998 het licht zag in de S80, de gordijnairbag in de portieren (C70) en dus nu de voetgangersairbag in de V40.

De plaatsing van airbags in een auto kan een nog grotere toevlucht gaan nemen als Ford en Mercedes-Benz de gordelairbag in respectievelijk de nieuwe Mondeo en S-Klasse introduceert. Daarnaast blijft de auto-industrie zich verder concentreren op het voorkomen van ongelukken met botspreventiesystemen zoals City Safety (Volvo), Pre Safe (Mercedes-Benz) en Active City Stop (Ford). Ook wordt er al geexperimenteerd met auto’s die in het verkeer met elkaar kunnen communiceren (Ford) en de mogelijkheden om ‘in treintjes’ te rijden, als colonneverkeer (Volvo).

 

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.