De nieuwe Volkswagen Golf VII in geuren en kleuren

Dit is de nieuwe Golf! Vanaf oktober te bestellen en een maandje later bij de dealer. Prijzen volgen spoedig!

De langverwachte nieuwe Golf is een feit! Volkswagen heeft de zevende generatie zojuist in Berlijn wereldkundig gemaakt. Helemaal opnieuw opgebouwd, nog zuiniger en volgende maand bestelbaar.

De nieuwe Golf kan net als de Audi A3 rekenen op het MQB-platform. Die nieuwe basis stelt VW in staat de zevende generatie zuiniger, lichter, ruimer en veelzijdiger te maken. Concreet is de nieuwe Golf door tot in de details te besparen maximaal 100 kg lichter dan zijn voorganger, terwijl de carrosserie iets langer, lager en breder is dan voorheen. Ook is de overhang van de koets aan de voorwielen korter. De wielbasis nam echter juist krap zes centimeter toe.

Het design van de Golf is duidelijk geevolueerd, maar niet te missen valt hoe - net als bij de Audi A3, maar dat zal toch toeval zijn - de Volkswagen designers een duidelijke lijn op de flanken hebben aangebracht, net onder de deurhendels. Zo'n lijntje is ook op de achterklep aangebracht. Zodoende staat de nieuwe Golf scherper op het netvlies en dat past goed bij zijn frisse inborst.

Binnenin uit de nieuwe proporties van de Golf zich in meer binnen- en bagageruimte (+30 liter). Het interieur is afgewisseld met herkenbare- en nieuwe elementen. Waar de tellers en bepaalde handgrepen al tot de verbeelding spreken is het stuurwiel en de middenconsole nieuw. Dat geldt ook voor het navigatiesysteem, dat nu uit verschillende onderdelen bestaat en zo niet meer (diefstalgevoelig) eenvoudig uit is te bouwen. Een touchscreen is op elke Golf standaard. De aanwezigheid van veilige snufjes zoals adaptieve cruise control met noodremhulp voor in de stad, lane assist en het pro actieve PreCrash is afhankelijk van de uitvoering inbegrepen.

Bijzonder - helemaal voor een brave Golf - is het debuut van Progressive Steering, waarbij de overbrengingsverhouding variabel is. Handig bij parkeren en dynamisch bij een potje stevig sturen. Dat belooft wat voor de GTI. Een elektronisch sperdifferentieel XDS is altijd standaard. Comfortverhogend zijn de elektrische parkeerrem, Light Assist en Dynamic Light Assist, verkeersbordherkenning en Park Assist 2.0.

Onder de motorkap debuteert de nieuwe 1.4 TSI turbomotor met cilinderuitschakeling, waarmee de Golf 140 pk kan combineren met een verbruik van 4.9 l/100km. De meest zuinige variant zet nieuwe maatstaven in het segment; de Golf TDI BlueMotion verbruikt 3.2 l/100km en gaat met 85 gram/km er vandoor met de gouden plak. Na 12 jaar zijn de Duitsers in staat de innovatieve 3L Lupo te vergezellen. Deze superzuinige versie komt natuurlijk in aanmerking voor 14% bijtelling en (grotendeelse) vrijstelling van de BPM. Ook betaal je voor deze BlueMotion geen wegenbelasting tot 2014. Een 1.2 TSI staat aan de basis van het palet, voor dieselaars is er ook nog een 1.6 TDI 105 pk en 2.0 TDI 150 pk.

De nieuwe Golf is vanaf oktober bestelbaar en staat op 3 november - in combinatie met een groot introductie-evenement ij de dealer. Prijzen volgen nog deze maand.



Reacties

Reageren

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.